Läckande eheim 2226 professional !

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • October 2003
    • 3615

Läckande eheim 2226 professional !

Godag.

Idag när jag skulle starta upp ett av karen så märkte jag att ytterfiltret började läcka. Från pumphuvudets kanter. Direkt när man öppnade "kranarna" till slangarna började det pysa ut vatten. Vi provade att ta bort packningen och den verkade okej. filtret kan knappast vara över 3 år gammalt, men köpte det begangnat, så inga papper kvar om garanti.

Vad göra?
    Mvh Alex
  • imported_n/a
    Användare
    • October 2002
    • 405

Du bör byta packningen varje/vartannat år.

Kommentar

• Alexander Ylipää
      Användare
      • October 2003
      • 3615

Men ser som inga hellst skador på packningen. Eller ska man endå behöva byta?
      Mvh Alex

Kommentar

• PsyM
        Användare
        • March 2004
        • 460

tror oxå att det är packningen.. Mitt råd är att du köper en ny packning(kostar inte så mycket). Skulle det läcka även med den nya packning så är det nåt som är fel!
        Min Zoon
        Mitt 900 liters

Kommentar

• Alexander Ylipää
          Användare
          • October 2003
          • 3615

Okej !

Springer iväg imorrn och köper en då. Vore katastrof ifall skiten är trasig...
          Mvh Alex

Kommentar

• Nilssonnet
            Användare
            • March 2005
            • 102

Ett tips kan vara att blöta ner/fetta in packningen, mitt Fluval 404 läckte alltid om jag inte blötade ner packningen först.

Kommentar

• imported_n/a
              Användare
              • October 2002
              • 405

Man ser oftast inget fel på packningen (alltid bra att ha en reserv hemma).

Kommentar

• Alexander Ylipää
                Användare
                • October 2003
                • 3615

Den är ok så länge man inte lyfter den...då börjar det bubbla ut vatten om kanterna. Men man kan inte ha ett filter som inte är tätt...ska se nu om en ny packning hjälper som ni säger.
                Mvh Alex

Kommentar

• Mikael
                  Användare
                  • April 2002
                  • 347

Vår 2226:a började läcka helt plötsligt efter senaste rengöringen. Packningen var ordentligt rengjord och infettad men likförbannat så pyste det vatten ur filtret, särskilt om man försökte lyfta i pumphuvudet. Det visade sig att jag lagt i för mycket filtermaterial och på något sätt hade filterburkarna hamnat för högt upp (mkt förenklat av ett klantigt gjort arbete...). Konsekvensen blev att filtret inte kunde bli tätt hur mycket jag än pulade med packning och annat.

Mitt tips således: uteslut att det blivit något strul med filterbehållare och annat innehåll i filtret.

/Mikael Mayer
                  Skriv så att du själv vill läsa. Läs högt så hör du om någon annan vill göra det.

- Lars Falk

Kommentar

• Bosle

Samma sak har hänt mig men då var det plastgallret som låg lite snett.

Kommentar

• Micke H
                      NCS Medlem
                      • October 2003
                      • 144

Hejsan
                      Jag har råkat ut för samma sak. När jag rengör filtret så tar jag alltid upp packning och torkar av den och sätter tillbaka den utan att trycka den hårt i botten av spåret. När jag fyllt upp vatten till plastgallret så sätter jag på toppen och spänner fast den. Sedan lyfter jag aldrig i toppen när jag sätter filtret på plats och då har det funkat fint för mig.
                      Eftersom jag har filtret stående i ett skåp så det inte syns, så har jag som en lite extra säkerthetsåtgärd satt filtret i plastback. Läcker det direkt när jag startar filtret så klarar sig skåpet iaf.
                      Laminerade spånskivor går inte så bra ihop med vatten..*ler*

Micke
                      540 liter +222 +222 +100

Kommentar

• Alexander Ylipää
                        Användare
                        • October 2003
                        • 3615

Hej

Intressant Mikael Mayer. Jag har nämligen proppat just det filtret med filtervadd.

Var endå idag till affären och vi kunde konstatera att det INTE var packningen eller "o-ringen" som den kallas. Jag saknar nämligen den en sån där grå liten "packning" som sitter vid sidan av pumphuvudets inre del. Men är den nödvändig? Kanske är bara att jag har proppat det med för mkt filtermatrial.
                        Mvh Alex

Kommentar

• imported_n/a
                          Användare
                          • October 2002
                          • 405

Efter att ha använt Eheimfilter i 40år kan jag lugnt påstå att om man ser att det är fel på "o-ringen" läcker det rejält. Om filtret läcker lite, speciellt efter rengöring är det i princip omöjligt att se något fel på packningen. Eheim rekommenderar att byta o-ringen minst en gång per år. Ett Eheimfilter läcker inte om det underhålls ordentligt.
                          Packningarna runt fiterkorgarnas genomgående rör skall också bytas med jämna mellanrum.Filtret läcker inte om dessa saknas eller är slitna däremot går inte allt "insugsvatten" till botten i filtret utan läcker ut i filtermaterialet.

Kommentar

• Micke
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9579

För några veckor sedan låg hela familjen i influensa. När jag kom ner i källare hörde jag hur det droppade vatten någonstans, efter ett tag lyckades jag lokalisera droppandet till en rörgenomföring med rör till radiatorer genom bjälklaget. En vattenläcka står inte direkt överst på önskelistan när hela familjen ligger nedbäddad i influensa. Eftersom radiatorvattnet höll hög temperatur och det droppande vattnet var rumstempererat stod snabbt klart att vattnet måste komma någon annanstans ifrån. Nästa tanke gick till 900-liters karet som står direkt ovanför där vattendropparna kom.
                            Trots hög feber och matt kropp kan jag lova att jag kom upp snabbt för källartrappan, upp till 900-liters karet. Mycket riktigt var vattenivån ett par cm låg i karet. Som tur var kunde jag inte hitta någon läcka på karet. Det visade sig att vår son på 1,5 år hade testat strömbrytaren på grendosan där ytterfilterna sitter kopplade, en röd lysande knapp är ju svår att motstå. Tidgare har det visat sig att vårt Eheim 2228 läcker någon deciliter vatten när man bryter strömmen och sätter på den igen. Denna gången hade det uppskattningsvis läckt ut ca 10-15 liter vatten, som tur är är det beongbjälklag under så någon skada uppstod inte.
                            Detta fenomen har jag aldrig sett på de gamla klassiska runda eheimfiltren, inte heller denna gång på det 2215 som stod intill det läckande 2228 koplat på samma grendosa.
                            Detta kan vara värt att hålla koll på, jag har råkat ut för det på två olika filter.
                            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• imported_n/a
                              Användare
                              • October 2002
                              • 405

citat:Ursprungligen skickat av Micke

För några veckor sedan låg hela familjen i influensa. När jag kom ner i källare hörde jag hur det droppade vatten någonstans, efter ett tag lyckades jag lokalisera droppandet till en rörgenomföring med rör till radiatorer genom bjälklaget. En vattenläcka står inte direkt överst på önskelistan när hela familjen ligger nedbäddad i influensa. Eftersom radiatorvattnet höll hög temperatur och det droppande vattnet var rumstempererat stod snabbt klart att vattnet måste komma någon annanstans ifrån. Nästa tanke gick till 900-liters karet som står direkt ovanför där vattendropparna kom.
                              Trots hög feber och matt kropp kan jag lova att jag kom upp snabbt för källartrappan, upp till 900-liters karet. Mycket riktigt var vattenivån ett par cm låg i karet. Som tur var kunde jag inte hitta någon läcka på karet. Det visade sig att vår son på 1,5 år hade testat strömbrytaren på grendosan där ytterfilterna sitter kopplade, en röd lysande knapp är ju svår att motstå. Tidgare har det visat sig att vårt Eheim 2228 läcker någon deciliter vatten när man bryter strömmen och sätter på den igen. Denna gången hade det uppskattningsvis läckt ut ca 10-15 liter vatten, som tur är är det beongbjälklag under så någon skada uppstod inte.
                              Detta fenomen har jag aldrig sett på de gamla klassiska runda eheimfiltren, inte heller denna gång på det 2215 som stod intill det läckande 2228 koplat på samma grendosa.
                              Detta kan vara värt att hålla koll på, jag har råkat ut för det på två olika filter.
                              Beklagar (men det var ju lite "tur i oturen")Du har säkert rätt att "classic" serien är säkrare. Jag skall göra en test i morgon (i badkaret)med en 2224.(Är just nu hemma i influensa

Kommentar

Arbetssätt...