Så var man tillbaka med flera frågor..
Efter alla mina små hopp hit och dit. Har jag nu insett att jag helt enkelt hör hemma i SA. Eller inte jag kanske men i mina akvarium ska det simma SA fiskar..
Efter som att jag INTE vill upprepa samma misstag igen så vill jag helst ta det rätt lugnt nu och först tänka genom allt. Så att det inte blir fel. Så därför tänkte jag att ni kanske har lust att hjälpa mig genom mina tankegångar och säga om det finns bättre vägar.
Först och främst har jag bestämt att om jag ska börja med akvarium igen så ska jag slänga ph och kh (läs gömma) mätarna och bara gå efter hur fiskarna ser att må. Och försöka glömma att just mitt vatten inte skulle passa. Utan testa mig fram, bortsett ifrån de extrema survattensfiskarna då.
Jag hade tänkt mig ett akvarium på ca 250-300liter akvarium.
Teknik:
Ett ytterfilter som "blåser" ca 800liter per timme. Eller är det för mycket?
Ev värmare.
Ljus vet ej riktigt ännu.
Inredning:
Rötter av olika slag som är av lite högre sort.
Stenar
Blästersand
Inga växter, ev lite flytväxter.
Befolkningen:
Är inte helt hundra på den ännu.
Funderar på scalare, malar, tetror(men blodtetran är förbjuden, vacker men biter gärna på fenor),pansarmalar.
Någon som har förslag på någon som passar? Som inte är för survattenskrävande?
Tänkte byta vatten som jag brukar göra 30-50% per vecka.
Mata med frysta foder+levande när jag kan. Och gruka,m.m. till malarna.
Är det något som jag missar? Borde ändra på? Säg gärna till då!
Efter alla mina små hopp hit och dit. Har jag nu insett att jag helt enkelt hör hemma i SA. Eller inte jag kanske men i mina akvarium ska det simma SA fiskar..
Efter som att jag INTE vill upprepa samma misstag igen så vill jag helst ta det rätt lugnt nu och först tänka genom allt. Så att det inte blir fel. Så därför tänkte jag att ni kanske har lust att hjälpa mig genom mina tankegångar och säga om det finns bättre vägar.
Först och främst har jag bestämt att om jag ska börja med akvarium igen så ska jag slänga ph och kh (läs gömma) mätarna och bara gå efter hur fiskarna ser att må. Och försöka glömma att just mitt vatten inte skulle passa. Utan testa mig fram, bortsett ifrån de extrema survattensfiskarna då.
Jag hade tänkt mig ett akvarium på ca 250-300liter akvarium.
Teknik:
Ett ytterfilter som "blåser" ca 800liter per timme. Eller är det för mycket?
Ev värmare.
Ljus vet ej riktigt ännu.
Inredning:
Rötter av olika slag som är av lite högre sort.
Stenar
Blästersand
Inga växter, ev lite flytväxter.
Befolkningen:
Är inte helt hundra på den ännu.
Funderar på scalare, malar, tetror(men blodtetran är förbjuden, vacker men biter gärna på fenor),pansarmalar.
Någon som har förslag på någon som passar? Som inte är för survattenskrävande?
Tänkte byta vatten som jag brukar göra 30-50% per vecka.
Mata med frysta foder+levande när jag kan. Och gruka,m.m. till malarna.
Är det något som jag missar? Borde ändra på? Säg gärna till då!
Kommentar