befolknings frågor ang SA akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linda A
    Användare
    • July 2002
    • 404

    befolknings frågor ang SA akvarium

    Så var man tillbaka med flera frågor..

    Efter alla mina små hopp hit och dit. Har jag nu insett att jag helt enkelt hör hemma i SA. Eller inte jag kanske men i mina akvarium ska det simma SA fiskar..

    Efter som att jag INTE vill upprepa samma misstag igen så vill jag helst ta det rätt lugnt nu och först tänka genom allt. Så att det inte blir fel. Så därför tänkte jag att ni kanske har lust att hjälpa mig genom mina tankegångar och säga om det finns bättre vägar.

    Först och främst har jag bestämt att om jag ska börja med akvarium igen så ska jag slänga ph och kh (läs gömma) mätarna och bara gå efter hur fiskarna ser att må. Och försöka glömma att just mitt vatten inte skulle passa. Utan testa mig fram, bortsett ifrån de extrema survattensfiskarna då.

    Jag hade tänkt mig ett akvarium på ca 250-300liter akvarium.

    Teknik:
    Ett ytterfilter som "blåser" ca 800liter per timme. Eller är det för mycket?
    Ev värmare.
    Ljus vet ej riktigt ännu.

    Inredning:
    Rötter av olika slag som är av lite högre sort.
    Stenar
    Blästersand
    Inga växter, ev lite flytväxter.


    Befolkningen:
    Är inte helt hundra på den ännu.

    Funderar på scalare, malar, tetror(men blodtetran är förbjuden, vacker men biter gärna på fenor),pansarmalar.

    Någon som har förslag på någon som passar? Som inte är för survattenskrävande?

    Tänkte byta vatten som jag brukar göra 30-50% per vecka.
    Mata med frysta foder+levande när jag kan. Och gruka,m.m. till malarna.

    Är det något som jag missar? Borde ändra på? Säg gärna till då!
    Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.
  • anli
    Användare
    • March 2003
    • 3740

    #2
    Låter väl bra, ytterfiltret låter lagom.
    Förnuftigt överlag tycker jag. Du har tänkt på det mesta, och jag saknar inte något direkt. Du kan ju prova döda torra bokpinnar, det tycker jag själv är super:

    Och ett ytväxtförslag är musselblomma:


    När det gäller fisk. så har jag några förslag:
    -aquidens metae, lite större men borde väl funka i 300. Har inte haft den själv, men varit sugen ibland. Du har väl sett Johans bilder på forumet. Scalar bör väl ha rätt höga kar för att komma till sin rätt, helst de av högre kvalitet.
    - En vacker och dyrare L-mal funkar som juvel i karet.

    Ääh, du får nog till det!
    Anders L

    Kommentar

    • Linda A
      Användare
      • July 2002
      • 404

      #3
      Ja det borde inte vara för litet i vilket fall som helst..

      Det skulle ju kunna funka bra, dock är jag lite orolig över att jag ska få det där vita luddet på bokpinnar som jag fick sist.. Men jag tror att jag ska ta en rund i våra bokskog och plocka på mig lite.
      Och ha lite grövare rötter ner till.

      Dina bilder gav mig en idée till.. Ska nog skaffa kork som bakgrund.

      Det är sant.. Mina scalare som jag hade innan gjorde sig väldigt bra i mitt 60cm höga akvarium.. Kanske skulle byta bort dem mot något som inte kräver en sån höjd..

      Nej de har jag inte sett.. får kolla in dem. Sen kan jag fråga mera om dem igen.

      Jo jag funderade med på att skaffa någon roligare mal.. Tänkte att jag skulle skaffa de VF L92(de funkade bra i mitt vatten) som jag hade innan.. men kan jag ha tre olika malar sorter utan problem?

      Jag hoppas det i alla fall..
      Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

      Kommentar

      • anli
        Användare
        • March 2003
        • 3740

        #4
        Luddet äter L-malarna upp
        Tre kan du nog ha, ju mer ser du till dom
        Ang. korkbakgrund så har jag jag lite bilder som visar hur det gick till på hemsidan (där du även ser vilka fiskar jag håller i knallhårt uppsala vatten).
        Anders L

        Kommentar

        • Linda A
          Användare
          • July 2002
          • 404

          #5
          Ah.. Smart.. För det är för fult..

          Det har jag sett men hade glömt!

          Ska kolla in det med..
          Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

          Kommentar

          • Linda A
            Användare
            • July 2002
            • 404

            #6
            Anli:

            Klarade sig Geophagus sp. "orange head i ditt uppsala vatten eller fixade du ner vatten hela tiden till 6,5-6,8?

            Samma fråga med chokladcikliden?
            Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

            Kommentar

            • anli
              Användare
              • March 2003
              • 3740

              #7
              Jag spädde vid den tiden då jag hade den, men tror den hade trivts ändå... Den blir dock lite stor för 300 att ha i en grupp (de trivs nog bäst då). Någon mindre jordätare är då att föredra skulle jag tro... typ:
              Anders L

              Kommentar

              • Linda A
                Användare
                • July 2002
                • 404

                #8
                humm.. Jag får kolla lite vidare då.. Detta var svårare än jag trodde..

                Jag vet ju inte mina mått exakt ännu.. Men hade väl tänkt runt 110-130cm långt..


                Inga andra tips?

                Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

                Kommentar

                • Linda A
                  Användare
                  • July 2002
                  • 404

                  #9
                  Efter att ha funderat lite under dagen..

                  Så har jag kommit en liten bit på vägen ang vad för fiskar jag vill ha.

                  15 stycken (Megalamphodus sweglesi) Röd fantomtetra
                  10 Fläckiga pansarmalar
                  2 L92
                  2 "vanliga ancistrus"
                  Ev 2 L-malar (L 146)

                  ja sen tänkte jag 4 stycken av någon ciklid. Har någon som har ett bra förslag?

                  I det förhoppningsvis 130cm långt akvarium.. (annars får jag dra ner på mängden fisk lite)
                  Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

                  Kommentar

                  • Mats
                    NCS Medlem
                    • April 2002
                    • 804

                    #10
                    Hej.Ha någon annan sand än blästerkrossen mot en som är vänligare för dina tänkta malar,annars förlorar dom sina skäggtömmar.
                    MVH Mats
                    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                    Kommentar

                    • anli
                      Användare
                      • March 2003
                      • 3740

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av Mats

                      Hej.Ha någon annan sand än blästerkrossen mot en som är vänligare för dina tänkta malar,annars förlorar dom sina skäggtömmar.
                      MVH Mats
                      Tja... vet inte vad jag skall säga, mina corydoras (14 st) har gått i biltema blästersand i ett och ett halvt år. Skäggtömmarna ser som de ska, långa å fina? Har du egna erfarenheter som säger annat?
                      Sen å andra sidan tycker jag nog att biltemas bästersand ser för ljus och lätt rosa ut. Men billig och ren var den.
                      Anders L

                      Kommentar

                      • Linda A
                        Användare
                        • July 2002
                        • 404

                        #12
                        Mats som vad då? vill inte ha så stor storlek på den..

                        Jag trodde att det inte var några problem med bläster, hade det innan och inga problem med skäggtömmarna.
                        Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

                        Kommentar

                        • Mats
                          NCS Medlem
                          • April 2002
                          • 804

                          #13
                          Hej.Det har varit uppe för ämnet om kross som går under namnet sand vilket är fel på en produkt som är framställd av krossat berg.Sand är i naturen en rundkornig produkt,om ni vill ha en naturlig sand till ett billigt pris så gå till en firma som enbart säljer bläster och köp en produkt som kommer från Baskarp.Det är en sand som har sitt ursprung fårn Vättern,alltså en riktig sjöprodukt(rundkornig ej vass)) som alla fiskar gillar att gå och tugga på.Både malar och dvärgciklider tuggar denna sand utan slitage på gälar och mundelar,viket innebär att dom är intakta.
                          MVH Mats
                          http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                          Kommentar

                          • Linda A
                            Användare
                            • July 2002
                            • 404

                            #14
                            Mats: Vet du vad denna produkt heter i sånt fall? Och vilken "färg" som den har?

                            Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

                            Kommentar

                            • Mats
                              NCS Medlem
                              • April 2002
                              • 804

                              #15
                              Hej.
                              Den heter Baskarpssand och finns i storlek från 0.5 och uppåt.Råda kross kom efter det att den vanliga akv.sanden tog slut,tror att den kom från Ringsjön i skåne kan ha fel på orten.Anders det fanns inläg förut om just detta med skägglösa pannsarmalar i butiker bland annat och akvariehållare som hade skägglösa malar.
                              MVH Mats
                              http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                              Kommentar

                              Arbetssätt...