Vad är detta för rödfärgad ciklid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    #16
    citatsåfall finns det mängder med S. fryeri för de fångas på många olika platser och kan se olika ut från plats till plats.
    Visst kan det vara så, men jag har endast sett två "beskrivna"...av Sciaenochromis fryeri.
    Att jag skrev Henkedeh inom parentes är pga att han har bättre koll på denna art. Jag är dock tveksam till att det finns en ahli/fryeri med gul bläs...

    "Sprängare" var mycket fyndigt namn...håller med!

    Kommentar

    • tege
      Användare
      • February 2005
      • 2753

      #17
      Om man tittar på bilden med ahli paret så ser man tydligt på honan att det inte är någon lithobates, (inga punkter efter sidan) Den gula färgen i bläsen på hanen tror jag är något färgstick från lysrören. Gruset ser inte heller helt naturligt ut. Klart att det är en äkta Ahli eller Fryeri.
      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

        #18
        Efter en andra blick och ditt inlägg tege så blev jag tveksam...visst ser det ut som om färgerna luras. Jag får nog backa på mitt påstående.

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • July 2002
          • 5395

          #19
          Ah, neh det lär ju inte vara en fryeri på bilden...
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • magic
            Användare
            • October 2004
            • 23

            #20
            Tack för alla svaren men ang. rostcilkiden så gissar jag nog också att det är en sådan men alla "sprengerae" som jag hittar på internet har inte samma röda färg som denna, så det är ju lite skumt.
            magic

            Kommentar

            • imported_n/a
              Användare
              • November 2004
              • 572

              #21
              citat:Ursprungligen skickat av Mike_Noren

              citat:Man måste ju utgå från att akvarielagret säljer "renrasig" fisk....eller?
              Nja, de har ju knappast tid att kolla varenda fisk de får in, så de måste nog lita på odlaren.

              Tycker f.ö. att sprängare var ett mycket bättre namn än rostciklid, och kommer i framtiden att kalla sprengeri för det.
              Skulle jag vilja påstå att det är en hederssak att inte bjuda ut fisk som inte är "korrekt!" finns liksom ingen ursäkt att kränga bastarder....med tanke på lagrets goda namn o speciellt priser.....eller rent ut sagt:Vad menar du mike??

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • February 2003
                • 2695

                #22
                Jag menar att de omsätter hundratals fiskar om dygnet, och att det inte är lätt alla gånger att se att en fisk är hybrid. Den här sprängaren i den här tråden är blek - men är det för att det är en hybrid eller för att den är stressad/sjuk/en ovanlig färgvariant/har fått mat med lågt karoteninnehåll?
                Inte vet jag.

                Eller ta en titt på det här Neolamprologus brevis paret:

                Fina, eller hur? Men det är tjeckiska hybrider, och jag blev lurad fast jag haft brevis förr.

                Akvarielagret vill säkert inte sälja hybrider, men som alla andra zooaffärer måste helt enkelt lita på sina leverantörer. De kollar fisken när den kommer in, och de upptäcker då uppenbara fel - men korsningar mellan mycket liknande fiskar har de inte egentligen nån chans att upptäcka.


                Kommentar

                • imported_n/a
                  Användare
                  • November 2004
                  • 572

                  #23
                  citat:Ursprungligen skickat av Mike_Noren

                  Jag menar att de omsätter hundratals fiskar om dygnet, och att det inte är lätt alla gånger att se att en fisk är hybrid. Den här sprängaren i den här tråden är blek - men är det för att det är en hybrid eller för att den är stressad/sjuk/en ovanlig färgvariant/har fått mat med lågt karoteninnehåll?
                  Inte vet jag.

                  Eller ta en titt på det här Neolamprologus brevis paret:

                  Fina, eller hur? Men det är tjeckiska hybrider, och jag blev lurad fast jag haft brevis förr.

                  Akvarielagret vill säkert inte sälja hybrider, men som alla andra zooaffärer måste helt enkelt lita på sina leverantörer. De kollar fisken när den kommer in, och de upptäcker då uppenbara fel - men korsningar mellan mycket liknande fiskar har de inte egentligen nån chans att upptäcka.


                  Givetvis är det svårt ibland...men,,, som krängare så blir det ju ett visst ansvar...och är man osäker så avstår man=hederssak!!Ser inget problem i detta.

                  Kommentar

                  • Tony
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4594

                    #24
                    Vissa kännetecken borde väl ändå bara självklara. En Sciaenochromis fryeri eller Scieneochromis ahli med gul bläs eller gult i ryggfenan är ju ingen sciaenochromis hur noga man än tittar. Att blanda in amerikanarnas "iceberg" och sådan tror jag är mest ett spel för galleriet. Jag har haft många hanar med vit bläs och minst lika många utan vit bläs, men jag är helt övertygad om att alla jag haft har varit fryeri. Hur som helst när det gäller handlare som säljer fisk som är det ena eller det andra tycker jag det är lite upp till köparen också. Jag har själv fluktat många gånger i en viss gbg-butik där det simmar ett gäng lab. trewavasae som i mina ögon ser förbaskat snygg ut, men eftersom de inte kan tala om vilken variant det rör sig om kan jag inte köpa dem. Trist!.
                    Tony Englund

                    Kommentar

                    Arbetssätt...