Funderingar ang nytt akvarium(SA)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linda A
    Användare
    • July 2002
    • 404

Funderingar ang nytt akvarium(SA)

Hej!

Jag har lite frågor/idéer som jag skulle vilja få svar/bolla med er här.

Efter ett par månader med ett lågt/dåligt akvarieintresse pga av flytt och hundköp så känner jag att suget efter ett akvarium med lite större storlek(mitt förra som jag var tvungen att sälja var på 450liter). Just nu har jag ett på 105liter och det känns lite litet för att vara enda akvariumet.

Nu tänker väl de flesta köp ett akvarium bara då..

Men det som hindrar mig mest är att jag vet att jag brinner för SA och inte de andra och vet ungefär vad jag vill ha där med.. Har testat malawi, tangayika, Centralamerika och Västafrika.

Nu tänker väl det flesta igen.. jaha det var väl bra att du vet det.. Ser fortfarande inte problem..

Problem är bara att jag bor på ett perfekt ställe för MA,CA eller TA. Med andra ord högt ph och hårt vatten, närmare bestämt 8 i ph och 10 i kh. Och jag vet bara inte om jag orkar i längden att hålla på att tjafsa med "sänkaph+khpulver" m.m. som ändå inte blir stabilt i längden.

Fiskarna som jag är intressrad av är Scalare,dvärgciklider(apisto), teror, malar,pansarmalar och jordätare.

Ska jag försöka glömma bort det hela eller är det någon som har några bra råd till mig. Har kommit fram till att det är det som gäller eller inget alls.

//Linda
    Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.
  • daniel60
    Användare
    • March 2003
    • 527

Om du undviker de mest extrema svartvattenfiskarna borde det inte vara några problem alls.
    mvh Daniel
    Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
    Mina fiskar & burkar

Kommentar

• Linda A
      Användare
      • July 2002
      • 404

Utan att göra något alls bara låta det sköta sig själv?
      (utan att sänka ph och kh menar jag då)

Men då måste jag räkna bort apistona gissar jag? De har inte trivs hos mig i mitt vatten..Trots att jag har skött akvarium efter alla konstens regler?

Kommentar

• anfall
        Användare
        • November 2004
        • 139

Har du provat A. cacatuoides? Jag ställde en snarlik fråga "Apistogramma i hårt vatten" för ett tag sedan här på forumet och fick då veta att den typen förmodligen är den tolerantaste.

Anders

Kommentar

• Linda A
          Användare
          • July 2002
          • 404

Japp.. Funkade inte spec länge hos mig med..

Jag testat cacatuoides, agassazi och borelli. Ingen funkar..

Eller så är det bara det att i och med att jag har försökt säkna värden och där med har det blivit "ostabilt". Att jag helt enkelt ska försöka glömma bort mina värden och bara sköt om akvarium med vattenbyten varje vecka och försöka undvika VF och kanske får ge upp tanken på apistos så länge och köra på ett gäng jordätare och scalare?

Kommentar

• discusred
            Användare
            • June 2004
            • 851

Testa och ha ett extra ytterfilter, med bara torv i?

Kommentar

• anli
              Användare
              • March 2003
              • 3740

citat:Ursprungligen skickat av discusred

Testa och ha ett extra ytterfilter, med bara torv i?
              Visst kan man testa, färgen blir vacker i alla fall. Men tror inte man kan påverka ph så mycket om kh är 10. Har inte provat just 10, men 16 som jag har hopplöst... osmosutspätt till 3 så funkar torven.
              Så jag struntar i sånt numer, kaeren är för stora för osmostillverkning. Fiskarna verkar trivas ändå.
              Anders L

Kommentar

• discusred
                Användare
                • June 2004
                • 851

[/quote]
                Visst kan man testa, färgen blir vacker i alla fall. Men tror inte man kan påverka ph så mycket om kh är 10. Har inte provat just 10, men 16 som jag har hopplöst... osmosutspätt till 3 så funkar torven.
                Så jag struntar i sånt numer, kaeren är för stora för osmostillverkning. Fiskarna verkar trivas ändå.
                [/quote]

Det sänks rätt bra här hos mig, men jag har inte så högt ph och kh.
                Förstår att det är svårare med så höga värden.

Kommentar

• Linda A
                  Användare
                  • July 2002
                  • 404

discusred: Det funkar inte.. Har testat med torv..

Anli: Jag börjar tro att det är lika bra att köra utan massa extra saker om det inte handlar om spec känsliga fiskar.

Jag tror helt enkelt att jag ska strunta i "siffrorna" och kör på sånt som funkar helt enkelt.

Kommentar

• anli
                    Användare
                    • March 2003
                    • 3740

Låter klokt! Bäst att prova sig fram själv...
                    Anders L

Kommentar

• Linda A
                      Användare
                      • July 2002
                      • 404

Ibland så har man sina ljusare stunder med..

Tack för hjälpen!

Kommentar

Arbetssätt...