Hur fånga malynglen???

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sofia

Hur fånga malynglen???

Hej på er!

I mitt 375-liters har jag fått ett gäng ancistrusyngel (vanliga skäggmunsmalar, så det är inte SÅ duktigt, men ändå...). Jag hade tänkt stoppa dem i ett 100-liters så att jag kunde mata dem lite lättare, då det är viss konkurrens om maten i det stora karet. Alltså fick sonen och sambon göra en liten mjärde av en Fantaflaska, den agnades med Hikari algea wafers (som alla fiskarna i karet älskar) och stoppades ner i vattnet. Där ligger den än, lika tom som när vi stoppade i den. Den har förbättrats med tyngder, strategiskt borrade hål och annat som sambon tog till när han var liten och fiskade småfisk till agn, men inget fungerar.

Nu börjar jag tröttna på att vänta, är det någon som har fler tips på fällor? Att plocka ut all sten och börja jaga med håv känns inte som något alternativ just nu. Hur brukar ni göra?/Sofia.
  • drd
    Användare
    • December 2004
    • 1112

Jag brukar fånga mina yngel i mitt möblerade 540 diskuskar där ancistrusarna leker ibland med en slang !!!!

Enklaste sättet när dom e små, dom brukar ju simma upp till ytan i akvariet right.
    Ta då och sätt en skiva zuchini nånstans där ynglen samlas mest och ta sen med vanlig hävertslang och sug upp dom ner i en spann.

Dom flesta ynglen fångar jag på detta vis och inte en enda har dött av åkturen i slangen

//Matte
    // drd

Nu med ännu fler malar.......L046 igen

Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
    Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

Kommentar

• Sofia

OK, jag ska testa med mat som flyter. Mina verkar inte vara vid ytan så ofta, men jag ska testa. I går fångade fällan en mal i alla fall, tyvärr var det fel generation som lät sig luras! Det var en av de vuxna honorna som på något sätt klämt sig in, gjort helt om och tryckt i sig allt betet. Ut kom hon inte, men det var ju inte meningen heller. Återkommer med resultat på fisket!/Sofia.

Kommentar

Arbetssätt...