Am-top ytterfilter och dubbla o-ringar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aquanord
    Användare
    • January 2005
    • 373

    Am-top ytterfilter och dubbla o-ringar?

    Har sett i en del inlägg att vissa har haft problem med läckage vid locket på Am-top ytterfilter och har löst det med att sätta dit dubbla o-ringar. Jag håller på att installera ett nytt AT-3338 och tänkte göra detsamma för säkerhets skull.
    Den lokala akvarieaffären hade eheim o-ringar av den "fyrkantiga typen" som sitter i filtret så jag köpte hem en sådan och den ser exakt likadan ut med enda skillnaden att den är ett par centimeter kortare. den är ju dock töjbar så ur den synvinkeln ska det inte vara några problem.
    När jag nu ska sätta dit den extra o-ringen går det VÄLDIGT trögt att sätta dit locket.
    Jag törs inte lägga all min kraft på att trycka ner klämmorna av rädsla att jag ska ta sönder plastklämmorna.
    Ska det verkligen gå så trögt?
    Någon här som satt dit dubbla o-ringar?
    Körde ni med två stycken av samma modell eller satte ni dit orginalringen samt en rund?
    simma lungt...
    ------------------------
    www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
    Umeå akvarieförening
    ------------------------
  • shcolsson
    Användare
    • January 2005
    • 256

    #2
    Om du använder dubbla O-ringar så blir motståndet högre när du ska ha på locket jmf med en O-ring. O-ringar med cirkulärt snitt glider lättare än med rektangulärt snitt.

    Tänk på att om du töjer en O-ring så minskas snittarean vilket gör att tätningsegenskaperna blir sämre. Personligen tycker jag att det är en felkonstruktion om pumpen läcker då den är ny! Då är det fel antingen på den medlevererade O-ringen, (för liten diameter på snittet) eller O-ringspåret på pumpen.
    Är pumpen inte försedd med två O-ringsspår så hade jag hellre satsa på en O-ring med lika stor ytterdiameter, (runt om), som originalet, men med en något större diameter i snittet. Jag pratar då om max 0.5 mm. Sen hade jag satt pumpen i en murarbalja och provat mig fram.
    Experience is something you get right after you need it.

    Kommentar

    • aquanord
      Användare
      • January 2005
      • 373

      #3
      Jag provstartade filtret med bara orginal o-ringen och det läcker inte en droppe. Kanske är det att måla fan på väggen ändå....men man blir ju lite orolig när man läser om andra som har haft problem, men de jag har läst om har ju haft problem med läckage redan från början, sedan har det gått över för att sedan komma tillbaka efter en tid.
      Man får väl hålla koll på filtrat nu i början. Om det inte läcker alls kanske man är safe. Kanske var det där med o-ringarna en "bugg" som am-top har åtgärdat numera?

      Måste säga att jag i övrigt är imponerad på design, prestanda och ljudnivå. Man måste nästa kolla att kontakten är i och att det verkligen strömmar vatten igenom för den hörs knappt alls.
      simma lungt...
      ------------------------
      www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
      Umeå akvarieförening
      ------------------------

      Kommentar

      • robin_bockman
        Användare
        • January 2005
        • 90

        #4
        Min nya 3338 verkar helt tät den med, jag avaktar eventuella utbyggdnader, tänter dock smörja in ringen ordentligt innan jag installerar filtet "på riktigt"

        Kommentar

        • specmats
          Användare
          • December 2004
          • 3060

          #5
          Am-Top ytterfilter har ja sett nångång,mycket vettiga priser oxå och nu ska jag skaffa ett ytterfilter,du skriver att funktion och design är bra!? det låter ju kanon med tanke på just det billiga priset-typ hälften av ett eheim
          Tropheus Duboisi halembe, so
          Melanochromis Auratus, vf
          Synodontis Petricola, odlade

          Akvarie-setup (Salt)

          Kommentar

          • aquanord
            Användare
            • January 2005
            • 373

            #6
            Mindre än så till och med. Jag beställde mitt från http://cichlidecentret.biz/
            599 Danska kronor + 190 danska kronor i frakt = 976 svenska kronor.
            Gick på 10 dagar att få upp det till Umeå.
            Helt ok service och pris !
            simma lungt...
            ------------------------
            www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
            Umeå akvarieförening
            ------------------------

            Kommentar

            • specmats
              Användare
              • December 2004
              • 3060

              #7
              jaha! det låter jättebra, tack för tipset!
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

              Akvarie-setup (Salt)

              Kommentar

              • Mcoist
                Användare
                • October 2003
                • 154

                #8
                Alltså är det inte oringen runt det lilla locket i huven dom snackat om och inte oringen runt hela locket är inte säker kör skälv med en am top storlek 3 utan några problem kört så ett halvår nu aldrig rengort den verkar vara en mycket bra pump däremot har jag aldrig lossat den lilla plggen i locket efterssom jag tycker det är en onödig grej bara att fixa hävert i slangarna så fylls det ju ända upp ändån så då behövs inte locket öppnas med risk för lekage därför har jag låtit locket vara på.
                1*540L 4*375L 1*345L 2*210L 1*160L 2*98L 2*45L Malawi Tanganika

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

                Kommentar

                • aquanord
                  Användare
                  • January 2005
                  • 373

                  #9
                  Å fan, är det det lilla påfyllningslocket de menar?? Ja det känns ju tämligen onödigt. Jag tog för givet att det var det stora.
                  Kanske nån som som varit med om Am-top läckage kan klargöra??
                  simma lungt...
                  ------------------------
                  www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
                  Umeå akvarieförening
                  ------------------------

                  Kommentar

                  • imported_n/a
                    Användare
                    • October 2002
                    • 405

                    #10
                    Flame on: Är verkligen Am-Top så fantastiska? Själv anser jag att det är en dåligt gjord "Eheimkopia" från Kina.
                    Innom en relativt snar framtid kommer akvariemarknaden att "översvämmas" av "Kinatillbehör"(se på senaste Interzoo-mässan).
                    Men det är klart här på forumet gäller ju regeln "billigt är bra".

                    Kommentar

                    • specmats
                      Användare
                      • December 2004
                      • 3060

                      #11
                      billigt kan vara bra och jag har enbart eheim och tunze men den senaste tiden har jag investerat mycket pengar på kort tid och nu så har jag ett akut problem med ett infusorie-drabbat akvarium och har ett uv-c som ska kopplas till en pump som jag inte har men behöver snarast,om det blir Am-Top så är det endast som tillfällig lösning
                      Tropheus Duboisi halembe, so
                      Melanochromis Auratus, vf
                      Synodontis Petricola, odlade

                      Akvarie-setup (Salt)

                      Kommentar

                      • Jonas E
                        Användare
                        • February 2003
                        • 2533

                        #12
                        jag har haft mitt am-top 3337 sen november, funkar perfekt. Har aldrig gått ner i kraft eller någonting. Skullle gärna köpt et eheim men jag kunde vid den tidpunkten få två am-top och filtermaterial för samma pris som ett eheim. Och har man inte några pengar så får man ju antingen skita i filtreringen eller hoppas att budgetmärkena håller.

                        Att det skulle läcka har jag aldrig ens fått en föraning om, filtret har alltid varit lättstartat ocvh inga problem med några läckage eller konstrande packningar. Jag använder den lilla pluggen på toppen att fylla i vatten och det har inte vart några problem med den.
                        /Jonas
                        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                        Kommentar

                        Arbetssätt...