Ang Tjeck-fisk..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kaj.p
    Användare
    • April 2002
    • 2294

    #46
    citat:Ursprungligen skickat av Tony

    Kan det vara möjligt att handlarna kan köpa in tjeckisk fisk billigare än de betalar oss hobbyodlare?
    Säkert så allt pressas idag. Det kommer hela tiden nytt Tjekien pressa från nya odlingar i Ryssland,Bulgarien, Rumänien etc.etc Såg nyligen Gyppys från Israel. Har aldrig sett något likande i storlek.
    Tycker ändå att importören har det största ansvaret dvs fisk skall hålla längre än butikstiden. Vi som konsumenter måste vara mer vaksamma . En uppgift för NCS.
    Diskussällskapet
    www.diskusforum.se

    Kommentar

    • Pelle
      Användare
      • May 2002
      • 387

      #47
      Började precis att läsa den här tråden.....och det är nästan så man ramlar av stolen av alla generaliseringar och fördomar.
      Är ingen expert i frågan, men jag har köpt en hel del fisk som varit odlade i Tjeckien. Främst Dvärgciklider men även annat. Det mesta har varit bra kvalitet. I nått fall har det gått åt pipan, men det kan lika gärna ha berott på den lokale handlarens (eller min)klantighet.
      Läste en artikel för ett par år sedan om fiskodling i Tjeckien, men jag kommer inte ihåg var? (kanske i ciklidbladet)
      Vad jag förstår så finns ett enormt nätverk av små och större "hemma-odlare" i Tjeckien. De flesta är specialicerade på två, tre arter.
      De stora exportfirmorna (typ Petra ) köper sedan in från dessa småodlare. Ibland tar exportfirmorna in nya vildf. arter som sedan distribueras till dessa odlare, för att odlas.
      Så pratet om stora "fiskfabriker" kanske inte är så relevant.

      Ni som kommer med denna svidande kritik. Plocka fram lite bevis och kom inte med en massa skvaller, typ: "Jag pratade med en handlare som sa....."

      Mvh/ Per

      Kommentar

      • Jonne
        Användare
        • April 2003
        • 120

        #48
        citat:Ursprungligen skickat av Pelle

        Vad jag förstår så finns ett enormt nätverk av små och större "hemma-odlare" i Tjeckien. De flesta är specialicerade på två, tre arter.
        De stora exportfirmorna (typ Petra ) köper sedan in från dessa småodlare. Ibland tar exportfirmorna in nya vildf. arter som sedan distribueras till dessa odlare, för att odlas.
        Så pratet om stora "fiskfabriker" kanske inte är så relevant.

        Ni som kommer med denna svidande kritik. Plocka fram lite bevis och kom inte med en massa skvaller, typ: "Jag pratade med en handlare som sa....."

        Mvh/ Per
        Det är riktigt det du säger. Jag har själv tagit in Tjeckien fisk 8-10 ggr/år under ca 8 års tid. Jag ser en förbättring på fisken hela tiden där ifrån. I början var den inte så bra, men idag när jag tar hem därifrån så är den inte sämre än någon svenskodlad fisk. Har själv mycket Tjeckien fisk i mitt akvarium hemma, typ vanlig sällskapsfisk & dom är det inget fel på. Läste lite om leleupi i tråden. Jag har inte sett några lika fina svenskodlade leleupi som Tjeckien odlade tex. Sen angående priset så är ju Malawi & Tanganyika ciklider samma som i Sverige, Tanganyika något dyrare. Men det finns lite mer att välja på. Grossitsterna i Sverige har både Tjeckienfisk, Asienfisk & svenskodladfisk så man vet inte oftast vad man får när man beställer i Sverige.

        Jag ser också fram emot ett reportage från Tjeckien så det inte blir sådana här onödiga påståenden typ: "Jag pratade med en handlare som sa....."
        www.discusklubben.se

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

          #49
          Det jag skrivit är inget skvaller eller hörsägen, men ni får tro vad ni vill. Jag skrev av egna erfarenheter och det jag fått veta via de kontakter jag har inom handeln.

          Om andra har bättre erfarenheter än jag angående tjeckisk fisk så är det ju bra, både för er, för handlaren och tjeckisk akvariefiskuppfödning...vi lever inte alla på samma ort, med samma utbud av zoobutiker. Att jag inte ska få skriva mina egna erfarenheter för att informera om vad jag varit med om är väl riktigt underligt och att det sedan ska avfärdas som skvaller eller befängda, onödiga påståenden är rent ut sagt förolämpande.

          Kommentar

          • Guy_P
            Användare
            • April 2002
            • 301

            #50
            Allt som skrivs om fiskodling i Tjeckien är nog inte sant. Om man läser gamla nummer av tidskriften Akvariet så är de fyllda av artiklar av duktiga odlare från fd. Tjeckoslovakien. Kan det inte vara så att det finns en tradition av fiskodling där. Jag kan varken bekräfta eller dementera de rykten som florerar men det kan ju inte vara så illa som en del påstår sig veta att det är. I så fall skulle importen helt avstanna eftersom ingen skulle köpa fisk från Tjeckien.

            Guy
            Guy

            Kommentar

            • Frontosa
              Användare
              • November 2003
              • 10

              #51
              Jag måste bara säga min mening i det hela!
              Vad jag vet ang. "tjeckiska odlingsfabriker" så finns dom inte
              (kanske någon större odlare).
              Dom exportörerna i tjeckien som jag har varit i kontakt med har inte en 100 st akvarium till förfogande.
              Det är ett jätte stort nätverk av små privatodlare som säljer till exportörer som i sin tur skickar vidare efter ompackning.
              Så om dom som odlar har fel namn på fisken kommer alla exportörer också ha fel namn i sina fisklistor.
              Jag har råkat ut för detta ett antal gånger!!!

              Mvh
              David

              Kommentar

              • Mr.Fish
                Användare
                • May 2004
                • 1403

                #52
                Att bl.a Tyskland USA,Canada hade importförbud på Tjeckisk-fisk måste
                ändå tala klarspråk?? Att de efter detta måste putsa upp sitt rykte är ju en nödvändighet för att "överleva". Jag köpte Tjeckiskfisk på åttio och nittiotalen. De djur jag erhöll på den tiden hade nästan samtliga någon form av Columnaris. Hade jag kännt någon "Stjärnadvokat",så skulle jag stämmt den Tjeckiskastaten för smittspridning och vollande till skadegörelse. Detta har fortfarande inget med att göra hur det är nu förtiden. Jag vill betona att mitt agg för Tjeckiskfisk baseras,helt och hållet, på gamla erfarenheter och inte hur de de kommit till rätta med epedimier nu.

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

                  #53
                  Det kan inte vara så att alla som skriver här har rätt, men att det beror på att kvaliteten är så skiftande att det blir svårt att avgöra om tjeckisk akvariefisk överlag är bra eller dålig.

                  Om det finns ett stort nätverk av små "privat"-odlare så är det kanske inte så konstigt, tycker jag iallafall, att fiskarna är av skiftande kvalitet.

                  Kommentar

                  • Pelle
                    Användare
                    • May 2002
                    • 387

                    #54
                    Nu börjar vi ju komma överens!
                    Diskussionen börjar låta mycket mer sansad.
                    Det finns antagligen en del dåliga odlare i Tjeckien, och del mycket bra, och en del därimellan (som på de flesta håll i världen).
                    Men jag tror inte någon fortfarande menar att allt Tjeckodlat är skit?? eller?

                    Mvh/ Per




                    Kommentar

                    • Björn
                      Användare
                      • April 2002
                      • 787

                      #55
                      Jag är helt inne på Stefans linje, att man kan ha olika erfarenheter om fiskar som odlats i ett och samma land. Jag jobbar i butik och måste säga att kvaliten på fisk är olika oavsett var den odlas. Det finns ju många mycket duktiga svenska odlare, men lik förbannat så får man ibland in skitfisk som är svenskodlad. Skulle detta då göra att ALL fisk odlad i sverige är kass? Asien är ett annat exempel. Hur ofta hör vi bra saker om fiskar från Asien? Kan det bero på att vi är ciklidnördar hela bunten, och Asiaterna ofta (i mina ögon) är sämre på ciklider än övrig fisk? Sen beror det naturligtvis på odlaren. Många stora discustävlingar vinns av asiater, själv har jag ändå sett en hel del kassa diskusar från Asien.
                      Att utnämna ett helt land som "dåliga odlare" är helt befängt. lika befängt som att säga att ett "land" är bra på att odla fisk.

                      Priset har tagits upp en hel del här, och jag måste säga att jag blir förvånad. De listor som jag tittat i gäller medimport från Tjeckien via ett svenskt företag. Dessa priser är i allmänhet högre än vad jag betalar för samma fisk från en svensk grossist. (Fisk som inte odlats i Tjeckien...)

                      Mvh
                      Björn
                      fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                      Kommentar

                      • Mike_Noren
                        Användare
                        • February 2003
                        • 2695

                        #56
                        Jag tror debatten skulle gynnas av att man definierar vad som menas med 'kvalitet'.

                        Tjeckisk fisk massförökas via hormoninjektioner och artificiell befruktning. De odlas med antibiotika i vattnet, och får hormonberikat foder, för att växa snabbare. Hur vet jag det? Jo, för att jag som sagt pratat med en tjeckisk fiskforskare som jobbade på Naturhistoriska Riksmuseet i Stockholm.

                        Tjeckien ÄR världsledande på fiskhormon forskning och fiskhormon produktion. Det forskas aktivt på att ta fram hormon och behandlingar för behandling av akvariefisk, och tjeckiska 'kit' med hormon och protokoll avsedda för specifika arter säljs över hela världen, och används t.ex. av asiatiska koi- och mal-odlare.

                        Tjeckiska Synodontis (och i praktken alla synodontis som säljs i Sverige och inte är VF är tjeckiska) är såvitt jag sett *alltid* hybrider, och åtminstone en del av cikliderna också (jag har själv köpt Neolamprologus "brevis" som var en korsning med calliurus). Det är mycket lätt att framställa hybrider när man kör hormon-inducerad konstgjord befruktning.

                        Är detta fisk av dålig kvalitet?
                        Jag tycker det. Jag vill inte ha hybrider, och jag vill framförallt inte köpa hybrider under falskt namn. För mig är _det_ dålig kvalitet.

                        Men fisken är stor och (med möjligt undantag för fisk-TBC) frisk. Ofta dessutom större och färggladare än vilda fiskar.
                        För många, kanske de flesta, är väl det god kvalitet?

                        Är tjeckiska odlare skickliga?
                        Tja, de kan odla i stort sett allt, t.o.m. silverhaj, eldstjärt, praktbotia och siamesisk algätare - fisk som aldrig odlats av hobbyodlare. Och det är väl skickligt?
                        Men de kan göra det för att de använder hormoninjektioner.

                        Som Björn påpekar kan man inte dra hela landets alla odlare över en kam. Det finns säkert traditionella odlare också, men grunden för det "tjeckiska undret" är deras forskning kring och användande av rationiell metodologi, framförallt fiskhormon.

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 14633

                          #57
                          Eldstjart har odlats i Sverige utan hormoner, men personen som odlade dem kanske inte ska kallas hobbyodlare forstas.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Mr.Fish
                            Användare
                            • May 2004
                            • 1403

                            #58
                            citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

                            Eldstjart har odlats i Sverige utan hormoner, men personen som odlade dem kanske inte ska kallas hobbyodlare forstas.
                            Jo du, Ola det har odlats både det ena och det andra,som anses jättesvårt,dock inte på kommersiell basis. Och Tyronne ,som du syftade på är inget undantag med sin odling av Eldstjärt.

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

                              #59
                              Jag svarade bara pa Mikes pastaende att "de kan odla i stort sett allt, t.o.m. silverhaj, eldstjärt, praktbotia och siamesisk algätare - fisk som aldrig odlats av hobbyodlare".
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              • cf.akvarielagret
                                Användare
                                • April 2002
                                • 5028

                                #60
                                Tjeckisk fisk massförökas via hormoninjektioner och artificiell befruktning. De odlas med antibiotika i vattnet, och får hormonberikat foder, för att växa snabbare.

                                min uppfattning av Tjeckisk fisk är att det odlas i källare för pengarna skull, det är små odlingar hemma hos folk utan resurser det odlas på enkelt sätt i hinkar, baljor utan glas,har man tur är det ruttna akvarier,
                                dom gillar att odla slöjvarianter och albino som ger lite mer klirr i kassan
                                (det var dom som kom med guldansistrus)
                                skulle dom ha tur kanske dom får tag i något färgfoder. sedan säljs dom till någon exportör som kanske har 1000 privatodlare anslutna,
                                även har dom Europas största import av fiskar, passar ganska bra när man ska ut med sina bilar överallt i Europa
                                vad menas med hormonfoder ???
                                gör du räkmix med ägg = det är hormoner också
                                och vad är det för skillnad på att göra räkmix på spirulina eller algmjöl mer än att det senare är bättre eller måste man mata med cyclops för att alla ska vara nöjda.
                                Vänligen
                                Christer
                                (Hatar slöjvarianter, albino ok ibland)
                                jag är Ateist
                                men Gud talade till mig
                                Gud är stor
                                jag frågade hur stor ? inget svar
                                han kanske behövde låna toaletten

                                Kommentar

                                Arbetssätt...