Ang Tjeck-fisk..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    #31
    citat:Att hota med en gammal känning är just ganska lågt tycker jag..
    Och det var inte ditt åsyftande på "Tricella"?

    Jag förstår mycket väl vart du vill komma med dina kommentarer och du får gärna påpeka både det ena eller det andra. Jag bryr mig föga. Men att påstå att jag var den första att "hota med en gammal känning" var totalt felaktigt. Det är också synd att du har den inställning som du tycks ha gentemot mig, men tyvärr inget jag kan göra något åt då varje person får skapa sig en egen uppfattning om vem jag är och hur jag är.

    Det känns grymt tråkigt att jag ska behöva sitta här och försvara mig när jag endast påtalade en uppfattning som många akvarister jag känner har...dvs att importerad tjeckisk akvariefisk håller relativt låg kvalitet. Jag kan givetvis ha fel rent generellt, men jag kan inte uttala mig om annat än egna erfarenheter och de jag pratat med. Det vore dumt av mig att påtala annat här på forumet om jag nu inte har de erfarenheterna.

    Jag hade kanske kunnat uttryckt mig annorlunda i mitt inlägg om det inte var tydligt nog, men jag tycker ändå inte att det var nödvändigt med den reaktion som mitt inlägg innebar.

    Rawburt: Visst kan det vara så att tjeckiska odlare är duktiga...men precis som det är överallt så kanske inte de duktiga får sälja för de håller för högt pris (ren spekulation).

    Kommentar

    • Akvarium Ronneby
      Användare
      • April 2002
      • 56

      #32
      Okunnighet..eller litet begränsat vetande. Skapar inte motsatsen

      Kommentar

      • Torsten
        NCS Medlem
        • September 2002
        • 647

        #33
        Antingen är dom otroligt duktiga på att odla fisk eller är dom ruskigt duktiga på affärer... Välj själva!

        Om det dom odlade fram bara va skit skulle dom inte få sälja ngt alls, men därmed inte sagt att dom är bäst i världen!

        Sedan e det väl klart att vissa handlare pratar skit om andra, eller? Att vissa tycker det e skit att andra köper in billig fisk å kan hålla lägre priser än flertalet.. Näe, jag vill som Rawburt ha ett reportage från fabrikerna, finge man kommentarer från olika svenska handlare vore det lök på laxen!

        Kommentar

        • Akvarium Ronneby
          Användare
          • April 2002
          • 56

          #34
          Jag beklagar inte mina inlägg men det är helt ok för mej att du förklarar dej lite närmare vad du menar.

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

            #35
            Dom handlare jag pratat med köper/köpte tjeckisk fisk och jämförde med de fiskar de köpt från annat håll. Det handlade absolut inte om avundsjuka handlare emellan utan dessa som jag pratar om är helt oberoende av varandra.

            Om köparen endast är beredd att betala ett pris så har handlaren inget att välja på...då är t ex tjeckien ett alternativ för att priserna på fiskarna blir lägre och kanske mer tilltalande för kunden. Vem frågar vart de köpt fisken ifrån som nybörjare?

            Kommentar

            • CRAYLEONE
              Användare
              • May 2003
              • 145

              #36
              Allså, är det inte konstigt att tjeckisk fisk är vanligt, vad är det som gör att dom är populära och inte polsk, ungersk, burgarisk, rumänsk etc.. (finns det sån fisk på marknaden ö.h.t?) Dom måste vara duktiga på marknadsföring och säljargument..

              Stefan: Han den där Ronneby-gubben är nog ute för att retas lite med dig som forum-personlighet, ha en nypa akvarie-salt till förfogande.. Man behöver inte alltid försvara sig.. Eller? Om man är en frekvent användare så kanske det inte är så konstigt att nån hakar upp sig.. Själv tycker jag att du är väldigt duktig i det du skriver, om än lite dominant i tonen emllanåt...

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • February 2003
                • 2695

                #37
                citat:Ursprungligen skickat av Rawburt

                ........ Jaaaa, det hade varit kul med ett reportage om tjeck-fabrikerna...
                En sån artikel kan du nog sälja internationellt... Gå t.ex. till www.planetcatfish.com och sök på "czech hybrid", så får du se vad de säger om saken.

                Kommentar

                • Torsten
                  NCS Medlem
                  • September 2002
                  • 647

                  #38
                  Som att köpa bil.. Har jag bara ett visst antal lusentappar får det bli Skoda, annars Audi, typ...

                  Men kan man inte få va nöjd med sin Skoda? Fast det kanske E första bilen? Fast den kanske inte håller lika länge å tappar mera i värde? Å fast jag e avundsjuk på den som åker i sin splitter nya Landrover Discovery 3...

                  Kommentar

                  • Akvarium Ronneby
                    Användare
                    • April 2002
                    • 56

                    #39
                    Oberoende eller inte..tjing
                    Min gode man.. det är så här...
                    Att butik B som inte som Butik A importerar direkt eller kör medinport från Tjeckien köper av någon gross i sverige inte köper tjeckien fisk han borde lägga ner för länge sedan.
                    Alla grossister importerar fisk från tjeckien
                    Hoppas du fattar vad jag menar.. alla i princip alla butiker har tjeckienodlad fisk i karen
                    Peter

                    Kommentar

                    • CRAYLEONE
                      Användare
                      • May 2003
                      • 145

                      #40
                      citat:En sån artikel kan du nog sälja internationellt
                      Allså, jag vet inte var jag fått min åsikt om tjeck-fisk från men i vissa fall ser fisken "skum" ut och det man hört/läst.. Det kanske skulle vara på tiden med ett rättfärdigande?

                      Det kan ju inte hålla i längden med lågt pris på fisk? Och jag tycker att sån fisk har cirkulerat i butikerna hur länge som helst? Det kanske är prima fisk, totalt sett?

                      Kommentar

                      • Akvarium Ronneby
                        Användare
                        • April 2002
                        • 56

                        #41
                        Den finns och har funnits länge i butikerna...

                        Kommentar

                        • kaj.p
                          Användare
                          • April 2002
                          • 2294

                          #42
                          citat:Ursprungligen skickat av Akvarium Ronneby

                          Den finns och har funnits länge i butikerna...
                          Frågan är ju bara hur länge? Om man läser början av tråden "mr fish´s inlägg" så är ju tbc ett problem. Har hört att i vissa apistosändningar har 80% tbc. Vidare sägs att man kör med lyset på dygnet runt för att få optimal tillväxt. Sådant gör att jag blir skeptisk.
                          Diskussällskapet
                          www.diskusforum.se

                          Kommentar

                          • Felipe
                            Användare
                            • April 2002
                            • 327

                            #43
                            "Lyset pa dygnet runt...."
                            Vilka sorts fiskar klarar av det??

                            Felipe
                            Felipe

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #44
                              Personligen blir jag glad varje gång man ser svenskodlad fisk i butikerna Även om den är någon krona dyrare så betalar jag gladeligen mer, Så jag SLIPPER köpa Tjeckien odlad fisk som finns Överallt??? Har bara dålig erfarenhet av tjeckienfisk, Både som Hobby akvarist och butikspersonal

                              Lennart

                              Kommentar

                              • Tony
                                Användare
                                • April 2002
                                • 4594

                                #45
                                Kan det vara möjligt att handlarna kan köpa in tjeckisk fisk billigare än de betalar oss hobbyodlare?
                                Tony Englund

                                Kommentar

                                Arbetssätt...