Ang Tjeck-fisk..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CRAYLEONE
    Användare
    • May 2003
    • 145

    Ang Tjeck-fisk..

    .. hade det inte varit kul med nåt reportage från hur dom stora fabrikerna i Tjeckien gör när dom "tillverkar" fiskar. Det flödar ju fisk därifrån till Sverige och kvalitet är väl minst sagt skiftande? Är dom så dåliga på att odla eller är de slarviga eller rent ut sagt korkade? Eller så är dom genier men packar fisken dåligt? Inte vet jag.. Korsar fisk hejvilt? Nån som har sett nån sån fabrik? Förtjänar dom sitt mindre bra rykte?
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

    #2
    Jag har inte sett någon sådan fabrik och har noll koll på detta. Men fisken nedan kom från Tjeckien, vi kom aldrig fram till vilka arter som var korsade men skulle det gå att få tag på en likadan fisk igen skulle jag inte tveka en sekund. Hur oseriöst de än må vara att korsa fiskar så var detta sannolikt den roligaste fisk jag någonsin ägt. Kaxig som en citrinellum, aktiv som en nicaraguense och matglad som en påfågel. Lyckas de så här bra då de hejvilt korsar fisk så säger jag... Fortsätt korsa!
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • Mr.Fish
      Användare
      • May 2004
      • 1403

      #3
      citat:Ursprungligen skickat av Rawburt

      .. hade det inte varit kul med nåt reportage från hur dom stora fabrikerna i Tjeckien gör när dom "tillverkar" fiskar. Det flödar ju fisk därifrån till Sverige och kvalitet är väl minst sagt skiftande? Är dom så dåliga på att odla eller är de slarviga eller rent ut sagt korkade? Eller så är dom genier men packar fisken dåligt? Inte vet jag.. Korsar fisk hejvilt? Nån som har sett nån sån fabrik? Förtjänar dom sitt mindre bra rykte?
      Att enbart fördöma vore fel. Det finns ett gäng superduktiga yrkes och hobbyodlare i Tjeckien. Det som retar mej -gör att inte jag aldrig
      mer skaffar odlingsmaterial där ifrån. Är(och har varit) deras slappa inställning till Fish MB. (fisk tuberkuolos).De har med sina slapphänta myndigheter sett till att denna -jävla- sjukdom spridits
      "till när och fjärran". Hur "fenomenet" fiskodlar-Tjeckien uppkommit vet jag inte ,men de har en bra organisation där. Men allt eftersom den Tjeckiska ekonomin och den allmänna levnadsstandarden kommer ikapp "Väst",så kommer nog detta "odlingsnäste" att gradvis försvinna till förmån för nya låglöne-marknader.

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • February 2003
        • 2695

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av Rawburt

        .. hade det inte varit kul med nåt reportage från hur dom stora fabrikerna i Tjeckien gör när dom "tillverkar" fiskar. Det flödar ju fisk därifrån till Sverige och kvalitet är väl minst sagt skiftande?
        Det beror väl på vad man menar med kvalitet. Fisken är massproducerad och oftast mellanartshybrider, men den är stor och frisk.
        citat:Korsar fisk hejvilt?
        Japp. Jag har fortfarande inte sett en enda Synodontis från tjeckien som inte föreföll vara en hybrid, och jag är personligen övertygad om att i stort sett allt de producerar är hybrider. Varför de gör detta vet jag däremot inte, eftersom de lika lätt skulle kunna massproducera de rena arterna. Jag har spekulerat att det är för att hybrider växer snabbare och är friskare än någon av föräldraarterna (ett fenomen som kallas "hybrid vigor"), plus att det är svårare för hobbyister att odla vidare på fisken sen (eftersom hybriderna har nedsatt fertilitet). Men jag vet att andra anser att det är för att de helt enkelt skiter i vad det är för fisk de producerar, bara den säljer.
        citat: Nån som har sett nån sån fabrik? Förtjänar dom sitt mindre bra rykte?
        Jag har inte personligen sett nån tjeckisk fiskfabrik, men jag har pratat med en tjeckisk fiskforskare som gjort det. Hemligheten bakom det "tjeckiska undret" är hormoninjektioner och artificiell kläckning, som gör att de kan massföröka vadsomhelst. Tjeckerna är världsledande på fiskhormon-forskning, och de har fabriker som producerar fiskhormon åt fiskodlare i hela världen. Det är big business.

        Personligen undviker jag tjeckisk fisk om jag har möjlighet, men det är för att jag är "artsnobb" och vill ha naturarter (eller i alla fall veta att det är en hybrid jag köper). Det jag ogillar mest med tjeckisk fisk är att de säljer hybriderna som rena arter; vore de ärliga med att det är hybrider vore det enligt min mening OK.

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • February 2003
          • 2695

          #5
          citat:mer skaffar odlingsmaterial där ifrån. Är(och har varit) deras slappa inställning till Fish MB. (fisk tuberkuolos).De har med sina slapphänta myndigheter sett till att denna -jävla- sjukdom spridits
          "till när och fjärran".
          Ahaaa... Det visste jag inte, men nu när du säger det har runt hälften av de tjeckiska fiskar jag haft dött i fisk-TB.

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • April 2002
            • 9579

            #6
            Här är en länk till Petra Aqua som är en stor tjeckisk odlare och exportör: http://petra-aqua.com/
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • February 2003
              • 2695

              #7
              Haha... 7 cm långa brevis. Jag sätter fem spänn på att de "brevis" har gul fläck på nacken.

              Kommentar

              • Tony
                Användare
                • April 2002
                • 4594

                #8
                De har ju väldigt udda namn på sina firrar. Aristochromis lombardoi finns väl inte? 3 arter Cyrtocara?
                Tony Englund

                Kommentar

                • ekkovov

                  #9
                  Det er icke en själ annons vid tjekker fisk hur... än där er en vidsträckt del så pass kärra ned till Tyskland od köpare¨ fisk och den här er vid jag nej all förståelig när anständig här här hem har högt till tjekker fisk när en vidsträckt del från de fisk så pass uppkommande är sålde till Tyskland ved hjälp av tjekkiet.

                  Där er vil alltför god odla till tjekkiet eller vad.

                  MVH
                  JP

                  Kommentar

                  • Mike_Noren
                    Användare
                    • February 2003
                    • 2695

                    #10
                    Jag trodde jag förstod norska, men där hängde jag inte med, sorry... [B)]

                    Kommentar

                    • ozric
                      Användare
                      • March 2004
                      • 3187

                      #11
                      Har det kommin tjeckisk fisk till Sverige,månne!? I så fall;vem exporterar??

                      Tänkte främst på vissa "svåråtkomliga" Tropheus som fanns att tillgå från listan som Micke la fram....
                      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                      c",)

                      Kommentar

                      • perik9
                        Användare
                        • April 2002
                        • 161

                        #12
                        Men det är ju billigt, det är väl det som dom flesta här på forumet tycker är viktigast.
                        Dom flesta butiker tar från Tjeckienlistan( 2st leverantörer).

                        Mvh Perran
                        Perran

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

                          #13
                          citat:Men det är ju billigt, det är väl det som dom flesta här på forumet tycker är viktigast.
                          Talar vi om Eheim produkter så är det ganska onödigt att betala dubbelt så mycket om du kan få den för hälften.

                          När det gäller fisk så letar faktiskt inte folk vart det är billigast, utan var de har dessa inne...oberoende på priset. Så där är din tolkning om vad "de flesta på forumet tycker" fel.

                          Fisk ifrån Tjeckien är ofta veka och troligen är det flera faktorer inblandade...t ex att de drar upp dom för snabbt för att kunna sälja, och sedan har vi denna korsning som de använder sig av i ganska stor utsträckning.
                          Personligen avstår jag från att handla tjeckien-importerad fisk, men helt säker kan man aldrig vara om man inte går till en känd och erkänd akvariebutik.

                          Kommentar

                          • Akvarium Ronneby
                            Användare
                            • April 2002
                            • 56

                            #14
                            "Fisk ifrån Tjeckien är ofta veka och troligen är det flera faktorer inblandade...t ex att de drar upp dom för snabbt för att kunna sälja"

                            Att odla fisk för att kunna leva på just det, gör ju i allmänhet att man drar firrarna så snabbt det går.
                            Att ovetande och okunnighet om saken ska falla ut som ett moderat uttalande tycker jag är ganska tragiskt.
                            Att tjeckienodlad fisk skulle vara mer veka mer är annan odlad fisk ser jag som ett argument taget i etern.. det finns inte några belägg för just detta dokumenterat...
                            Jag som handlare av tjeckienfisk vill bestämt avfärda detta befängda påstående..
                            Att det finns namnförväxlingar håller jag bestämt med om.
                            Jag vill oxå säga att det oftast, eller alltid beror på den eller de som håller fisken som avgör deras synbara vigör...
                            Hälsningar
                            Peter
                            Akvarium Ronneby

                            Kommentar

                            • Mike_Noren
                              Användare
                              • February 2003
                              • 2695

                              #15
                              Tycker inte heller tjeckisk fisk är vek över lag. Snarare tvärtom.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...