Tips på billig slang till vattenbyte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PowerMerca
    Användare
    • March 2005
    • 173

    #31
    slang 20m. fallhöjd 1 meter

    Jag har även kommit på hur man ska göra för att slippa suga vatnet och få en halvliter i munnen. Om man sätter slang på filterpumphuvudet borde den fylla slangen väldigt fort och pumpa ur den luft som finns där i. Sedan när salngen är full av vatten fungerar häverteffekten och man kan stänga av pumpen.

    Kommentar

    • Christer T

      #32
      citat:Ursprungligen skickat av PowerMerca

      slang 20m. fallhöjd 1 meter

      Jag har även kommit på hur man ska göra för att slippa suga vatnet och få en halvliter i munnen. Om man sätter slang på filterpumphuvudet borde den fylla slangen väldigt fort och pumpa ur den luft som finns där i. Sedan när salngen är full av vatten fungerar häverteffekten och man kan stänga av pumpen.
      Har du 20 meter slang så måste du ju suga av he........ bara den för att få vatten i munnen!! [xx(]

      Kommentar

      • PowerMerca
        Användare
        • March 2005
        • 173

        #33
        nej, om man sätter änden av slangen på pumphuvudet borde det gå. har inte undersökt diametern speciallt noggrant hittils men jag vet att den är större än 1/2"

        Kommentar

        • jimel
          Användare
          • January 2005
          • 63

          #34
          Min slang behöver man bara suga till i så kommer det med en rasande fart sen fast den är ju duktigt grov oxo, biltemas tjockaste.
          Min Zoon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275432

          Kommentar

          • Hank
            Användare
            • April 2002
            • 1321

            #35
            citat:Har du 20 meter slang så måste du ju suga av he........ bara den för att få vatten i munnen!!
            ..eller har man INTE tömt slangen efter förra vattenbytet... []
            /#378 Hank
            Zoonen:
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

            NCS medlemsbilder:
            http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

            Kommentar

            • anli
              Användare
              • March 2003
              • 3740

              #36
              Fyll slangen med vatten från kran först naturligtvis.... allvarligt, det är väl ingen som suger igång hävert effekten med munnen
              Anders L

              Kommentar

              • Hank
                Användare
                • April 2002
                • 1321

                #37
                citat:allvarligt, det är väl ingen som suger igång hävert effekten med munnen
                Jo jag, men min slang är tom så det blir bara lite luft i munnen
                Opps, det lät lite hmm....[]
                /#378 Hank
                Zoonen:
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                NCS medlemsbilder:
                http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                Kommentar

                • zekke
                  Användare
                  • March 2004
                  • 103

                  #38
                  citat:Ursprungligen skickat av anli

                  Fyll slangen med vatten från kran först naturligtvis.... allvarligt, det är väl ingen som suger igång hävert effekten med munnen
                  Jag suger

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

                    #39
                    citat:Fyll slangen med vatten från kran först naturligtvis.... allvarligt, det är väl ingen som suger igång hävert effekten med munnen
                    Jo...jag blåser först ut så att inget vatten kan komma i munnen och sedan ett snabbt sug så hoppar trycket igång skitenkelt. Jag tömmer alltid slangen på vatten när jag är färdig då jag hänger upp den i duschrummet på en sådan där upphängningsanordning för utomhusbruk. Det skulle vara omständigt och fylla slangen med vatten för att skapa tryck så att vattnet sugs ut.

                    Kommentar

                    • PowerMerca
                      Användare
                      • March 2005
                      • 173

                      #40
                      men vad säger ni om min ide då. borde det inte fungera?

                      <qoute>nej, om man sätter änden av slangen på pumphuvudet borde det gå. har inte undersökt diametern speciellt noggrant hittils men jag vet att den är större än 1/2"</quote>


                      En annan fråga. Om man har slangen koppld till duch så sätter man på trycker i duchen sedan tar det ju en stund innan man är klar att fylla. Fortsätter vattennet att rinna eller stoppar det när man man inte tömmer slangen och det inte får plats mer vatten? Jag vill inte riskera att slangen spängs.

                      Kommentar

                      • PowerMerca
                        Användare
                        • March 2005
                        • 173

                        #41
                        Här en en slang som skulle kunna vara riktigt interssant för er med större kar.
                        wwww.Biltema.se Produkt: 26-519
                        En helt transparent slang med 1" Diameter. Finns även 1,25".
                        Det skulle gå alldeles för fort på mitt kar, skulle suga ur allt innan jag ens han att reagera.

                        Kommentar

                        • Christer T

                          #42
                          citat:Ursprungligen skickat av anli

                          Fyll slangen med vatten från kran först naturligtvis.... allvarligt, det är väl ingen som suger igång hävert effekten med munnen
                          Absolut! Men slangen är tom eftersom jag tömt den efter att jag fyllt akvariet förra gången. Det gör jag för att få så lite skäll som möjligt från hustrun.
                          [B)]


                          Kommentar

                          • anli
                            Användare
                            • March 2003
                            • 3740

                            #43
                            citat:Ursprungligen skickat av PowerMerca
                            [En annan fråga. Om man har slangen koppld till duch så sätter man på trycker i duchen sedan tar det ju en stund innan man är klar att fylla. Fortsätter vattennet att rinna eller stoppar det när man man inte tömmer slangen och det inte får plats mer vatten? Jag vill inte riskera att slangen spängs.
                            Gillar inte sådana lösningar, det blir stor påfrestningar på kopplingar. Hade en smidig gammal svart slang som prack pg av att jag hade en avstängt duschmunstycke i andra änden,
                            Anders L

                            Kommentar

                            • PowerMerca
                              Användare
                              • March 2005
                              • 173

                              #44
                              citat:Ursprungligen skickat av anli

                              citat:Ursprungligen skickat av PowerMerca
                              [En annan fråga. Om man har slangen koppld till duch så sätter man på trycker i duchen sedan tar det ju en stund innan man är klar att fylla. Fortsätter vattennet att rinna eller stoppar det när man man inte tömmer slangen och det inte får plats mer vatten? Jag vill inte riskera att slangen spängs.
                              Gillar inte sådana lösningar, det blir stor påfrestningar på kopplingar. Hade en smidig gammal svart slang som prack pg av att jag hade en avstängt duschmunstycke i andra änden,
                              I så fall skulle man kunna ha en sådan här. Duschsättet Arrow:

                              Clas Ohlson – allt för ditt hemmafix inne och ute med 365 dagar öppet köp. Fria returer och fri frakt från 999 kr*, hämta i butik eller välj din leverans.

                              Kommentar

                              • jimel
                                Användare
                                • January 2005
                                • 63

                                #45
                                citat:Ursprungligen skickat av PowerMerca

                                Här en en slang som skulle kunna vara riktigt interssant för er med större kar.
                                wwww.Biltema.se Produkt: 26-519
                                En helt transparent slang med 1" Diameter. Finns även 1,25".
                                Det skulle gå alldeles för fort på mitt kar, skulle suga ur allt innan jag ens han att reagera.
                                Den slangen har jag, den grövsta, riktigt bra. Funkar även till ditt 222 liters kar för det hade jag förut.
                                Om någon är intreserad så kan dom få den ena slangen (byta mot något kul), har en 10 meters av den grövsta som jag inte använder längre.
                                Min Zoon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275432

                                Kommentar

                                Arbetssätt...