Tips på billig slang till vattenbyte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aquanord
    Användare
    • January 2005
    • 373

    #16
    citat:

    När (inte om) något går galet imorgon i skolan, ska jag säga just så. Det MÅSTE väl visa att även en medelålders lärare som undertecknad hänger me´ (ibland).

    You made my day moori!
    Haha, stämmer nästan in på mig med, jag är faktiskt snart lärare också (klar om två år). Och fyller 30 i oktober, så man är väl nästan medelålders också
    simma lungt...
    ------------------------
    www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
    Umeå akvarieförening
    ------------------------

    Kommentar

    • sundelin
      Användare
      • October 2003
      • 234

      #17
      citat:

      Hur får man tag i damsugar-slang som är 10-12 meter?
      Borde väl finnas till centraldamsugare? men kan inte se varför dammsugarslangar skulle vara bra. Borde ligga kvar mycket vatten i en sån när man tömt, eller?

      Kommentar

      • Chicke
        Användare
        • May 2004
        • 497

        #18
        Överskottsbolaget e billigast! köpte min..10 meter för 49kr, haft den ett år nu å den funkar prima!

        Kommentar

        • cf.akvarielagret
          Användare
          • April 2002
          • 5028

          #19
          Det finns dammsugarslang eller vacumslag på div gummifirmor dom är inte i samma div och spelar typ 70kr metern, men fan vilka bra slangar
          står du på dom rätar dom ut sig vill du rulla ihop dom hjälper dom till, det är inte som en boaorm som ätit upp din hund
          finns på Kunze (tyvärr har inga aktier)
          vänligen
          Christer
          jag är Ateist
          men Gud talade till mig
          Gud är stor
          jag frågade hur stor ? inget svar
          han kanske behövde låna toaletten

          Kommentar

          • imported_n/a
            Användare
            • November 2004
            • 572

            #20
            Vad för slang? 1/2 tum eller 3 kvart...lite skillnad...den grövre tömmer det STORA karet smärtfritt,även skillnad i pris....ni som inte provat(om stora kar)välj grov slang.

            Kommentar

            • Tony
              Användare
              • April 2002
              • 4594

              #21
              Är man en riktig snåljåp kan man springa iväg till någon firma som sköter service på brand-prylar. Jag tror de är tvugna att byta slang i brandskåpen med jämna mellanrum även om slangen är oanvänd. Jag fick åtminstone 50 meter 2" slang gratis på den vägen.
              Tony Englund

              Kommentar

              • Gäst

                #22
                Själv köpte jag Gardenas grå/orange randiga trädgårdsslang mycket mjuk och följsam stor skillnad mot den gröna ormen 110 kr på COOP forum för 20 meter

                Kommentar

                • Mmm
                  Användare
                  • July 2004
                  • 71

                  #23
                  Måste hela slangen vara mjuk och följsam?
                  Du kan ju använda trädgårdsslang och sen koppla på en mjukare slang på slutet, t.ex. Eheims. Använder själv trädgårdsslang och tycker inte den är allt för styv, jag kan tänka mig att billigare trädgårdsslangar är mjukare än de dyrare modellerna...

                  Kommentar

                  • PowerMerca
                    Användare
                    • March 2005
                    • 173

                    #24
                    men kopplingarna kostar mycket de med.

                    Kommentar

                    • bmwpower
                      Användare
                      • December 2002
                      • 1934

                      #25
                      Finns en slang som heter tricoflex som är mjuk blir inga veck lite dyr men suverän

                      Kommentar

                      • Christer T

                        #26
                        citat:Ursprungligen skickat av moori

                        Här har vi inga trädgårdar. Bara isbjörnar och renar på bakgårdarna. =)
                        Nä, allvarligt talat, det var just trädgårdsslangarna jag inte gillar för att de är så styva och kraftiga, men trädgårdbutiker kanske har andra slangar också?
                        Jag sätter mina slantar på Claes Ohlsson så får vi se.
                        Det finns en mängd olika trädgårdsslangar, mjuka och styvare. Dom är oftast i längder mellan 20 och 50 meter. Måste finnas något som passar. http://www.gardena.se/index.html

                        Kommentar

                        • Prayerman
                          Användare
                          • June 2004
                          • 1314

                          #27
                          Hm, ny slang får det nog bli. Sen bytet från 375 liter till 600 så går det långsamt. Dessutom flyttade jag ner karet på bottenvåningen vilket inte ger samma grymma fallhöjd.

                          Håller med om att trädgårdsslangar är kassa! [xx(] Inte lika sköna att jobba med.
                          Tomas Wallengren
                          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #28
                            Jag köpte min 25 mms slang på granngården som var avsedd för dammar. Sjukt vad fort akvariet töms nu, typ 0-450 liter på 7-8 minuter. Tejpade fast en petflaska jag klippt av botten som hävert överest och vips är vattenbytet utfört på nolltid

                            Kommentar

                            • PowerMerca
                              Användare
                              • March 2005
                              • 173

                              #29
                              är det någon som vet hur fort det går att tömma ett 222literskar till 70%. Alltså inte tömma 70%. Detta med 3/4" slang.

                              Kommentar

                              • pny
                                Användare
                                • April 2002
                                • 210

                                #30
                                citat:Ursprungligen skickat av PowerMerca

                                är det någon som vet hur fort det går att tömma ett 222literskar till 70%. Alltså inte tömma 70%. Detta med 3/4" slang.
                                Omöjligt att säga med den infon. Det beror mest på höjdskillnaden och slangens längd...
                                Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                                Hemsida - Akvarium - CO2 - Vivarium Design - Blogg - AkvarieWiki

                                Kommentar

                                Arbetssätt...