2250 vs 2260

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dick
    Användare
    • January 2005
    • 43

2250 vs 2260

För- och nackdelar, mellan dessa Eheimfilter.

Skall köra diskus, i 1120 liter. Har en 404 men skall komplettera med ett ytterligare filter, så tips tas emot med glädje.

Vänligen / Dick
  • dick
    Användare
    • January 2005
    • 43

Kom igen nu, det måste väl finnas någon i detta land som kan ge tips. Eller har alla i kväll innerfilter?

Kommentar

• Mattias Olsson
      Användare
      • September 2003
      • 328

enligt tidigare synpunkter på dessa filter verkar det som om 2250 är tystare (ger ca 1000l/h) än 2260 (ger ca 1900l/h)... sen så är 2260:an större i själva filtervolymen också.

Så om akvariet står i vardagsrummet kanske ett 2250 passar, om du inte bryr dig om oljud eller har akvariet i källerna t.ex är väl 2260 bättre!

Sen finns ju det nya "superfiltret" 2080 också.

Kommentar

• dick
        Användare
        • January 2005
        • 43

Kanon,

Jag bryr mig inte så mycket om filtren "bullrar" då de kommer att stå i ett separat rum. Men min känsla är att det kanske är bättre med 2260, då det har en klart överlägsen volym kontra såväl 2250 som 2080.
        Jag vet inte, kan ha fel och det är därför jag frågar.

Kommentar

• davide
          Användare
          • December 2003
          • 335

Jag hade köpt ett 2260. Detta p.g.a. filtervolymen...
          MVH David
          www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

Kommentar

• dick
            Användare
            • January 2005
            • 43

Topp,
            Vad har ni för tips på filtermedium för ett 2260?
            Makaroner i botten, PPi10 i mellanskiktet och vadd i toppen, eller vad säger ni?

Kommentar

• Karon
              Användare
              • April 2002
              • 880

Ett litet aber bara, det nya "superfiltret" har inte som främsta fördel en stor volym på filtermaterialet, ca. 12 liter + 1,5 liter i förfiltret. Dess största fördel ligger väl mer i finesser som just förfiltret, 2 insugsslangar m.m..
              Är det stor volym på filtermaterial man är ute efter är det väl 2260 som gäller.
              Fast det förstås, köper man till dubbelkranar till 2250 blir inte priskillnaden så stor gentemot 2080.
              Synd bara att det är lite för högt för att stå i min bänk

Kommentar

• dick
                Användare
                • January 2005
                • 43

Hej Benny,

Det är ganska kul detta att alla pratar om superfiltret 2080, med alla finesser - dubbla insug, förfilter osv.

jag ser inte riktigt fördelarna... en T-koppling och två slangar på insuget = samma sak. PPi10 på insugen = förfilter som dessutom är lättare att rengöra osv.

jag vet inte om jag är en själ av den gamla skolan - men vad är fördelen med biobollar vs annat filtermedium?

Frågan kvarstår - jag tar med glädje emot tips på filtemedium till ytterfilter. Gärna med för- och nackdelar.

Vänligen / Dick

Kommentar

• Karon
                  Användare
                  • April 2002
                  • 880

"Topp,
                  Vad har ni för tips på filtermedium för ett 2260?
                  Makaroner i botten, PPi10 i mellanskiktet och vadd i toppen, eller vad säger ni?"
                  Jag hade nog börjat med makaroner i botten och filtermatta skuren i kuber men avvaktat med filtervadden.
                  Blir det bra den förutan slipper man det lager som förmodligen lägger igen först och förlänger därigenom serviceintervallet.
                  Skulle det däremot bli mer svävande partiklar än man accepterar kan man ju lägga i finfiltermatta alt. filtervadd i efterhand.

Kommentar

• dick
                    Användare
                    • January 2005
                    • 43

Låter bra - provar det

har också för ambition att införskaffa en UV-C.
                    Skall jag sätta den på utblåset på 404 eller på 2260?

Kommentar

• Belgarath
                      Användare
                      • February 2005
                      • 584

Så här har Johan (här på forumet) löst den frågan..

Kommentar

• Karon
                        Användare
                        • April 2002
                        • 880

"jag ser inte riktigt fördelarna... en T-koppling och två slangar på insuget = samma sak. PPi10 på insugen = förfilter som dessutom är lättare att rengöra osv."
                        För enkelt , skämt åsido, jodå, det skulle kanske gå med T el.Y-koppling. Kanske det blir större total area på slangarna om det är två slangar hela vägen eller att det blir jämnare sug i resp. slang om de är separata.
                        Ang. filtermatta som förfilter så används det redan av en del medan andra absolut inte vill ha mer jox i karet än nödvändigt och då kan det upplevas som en fördel att det sitter i filterbehållaren. Visst är det lite överkurs över 2080, men skall man ändå köpa ett stort ytterfilter kan det mycket väl vara ett alternativ att överväga, och är det lika bra som P2-filtren är det bara att tacka och ta emot.
                        Det jag är lite misstänksam mot är bara det att ju fler finesser något är utrustat med, desto mer är det som kan krångla.

Kommentar

• dick
                          Användare
                          • January 2005
                          • 43

belgarath,

frågan är om jag skall sätta uv-c på 404 eller 2260, med tanke på att det är klart kraftigare drag i 2260 och UV-c behöver tid för att kunna verka. I mitt tycke känns det som smartast att sätta den på utblåset på 404, eller vad tror du?

Kommentar

• dick
                            Användare
                            • January 2005
                            • 43

Karon,

som en volvo med B18 motor, på med lite olja så funkar den i alla väder...

Det är mer än 20 år sedan jag höll på med akvarium, men intresset har väckts igen. Det är dock ruskigt intressant att se hur mycket hobbyn har utvecklats (eller inte) med tanke på alla prylar som man bara måste ha... För min del fick jag fiskarna att leka utan superfilter, utan lampor som gör underverk, utan vattentester osv...

Men vissa saker verkar ha tagit fart som saltvattengängets uv-c, kan ju inte vara annat än smart. Bort med alger, parasiter och annat som inte är önskvärt. Dock är frågan, om man ger bort fisk från ett kar med uv-c till någon som inte har det, hur det funkar

Kommentar

• Belgarath
                              Användare
                              • February 2005
                              • 584

Dick...kan faktiskt inte uttala mig om vilket som är bäst eftersom jag är motståndare till ytterfilter.

Kommentar

Arbetssätt...