Lianer och vitt/genomskinligt slem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dick
    Användare
    • January 2005
    • 43

    Lianer och vitt/genomskinligt slem

    Hej på er alla erfarna akvarister. Här kommer en fråga från en intresserad nybörjare.

    Var för en tid sedan på Akvarielagret och köpte lianer, och de utvecklar såväl svamp, som mögel och något slemliknande genomskinlig vitt slem. Skrubbar av dem i stort sett dagligen, men det kommer tillbaka

    Frågan är,
    Är det farligt för fiskarna?
    Vad kan det vara?

    Jag antar att det kommer att försvinna efter en tid, som alltid med "rötter", eller?

    Vänligen / Dick
  • Kalle-Maja
    Användare
    • December 2004
    • 1324

    #2
    Jag frågade en biolog på jobbet om detta när jag slängde i några vanliga svenska skogspinnar och fick sånt där slem. Han sa att det var ofarligt. Har för mig att det handlade om svamp. Mina ancistrus tyckte det var mums.

    Kommentar

    • dick
      Användare
      • January 2005
      • 43

      #3
      Kalle maja,

      hur länge sedan var detta och hur lång tid tog det att bli av med "problemet" samt har det skapat problem i ditt kar eller är dina ancistrus gigantiska idag....?

      Kommentar

      • Kalle-Maja
        Användare
        • December 2004
        • 1324

        #4
        Det var för ett par månader sedan och det tog ett par veckor innan det försvann. Det var framförallt på de delar som var i närheten av ytan (temperaturen? syrenovån?) som det slemmade på. Nej, malarna är inga jättar och har slut på godis nu. Dom får nöja sig med ärtor och gurka.

        Kommentar

        • dick
          Användare
          • January 2005
          • 43

          #5
          Kalle Maja,

          i mitt fall så blir det mer slem på undersidan där det är mindre ljus och precis motsatt vad det gäller vitt mögel/svamp som uppträder mer på ovansidan - närmare ljus.

          Har du samma erfarenhet?

          Kommentar

          • Kalle-Maja
            Användare
            • December 2004
            • 1324

            #6
            Nope, kanske är nå´t annat du har då. Skulle ändå inte oroa mig om jag var du. Friskt vågat hälften vunnet!

            Kommentar

            • dick
              Användare
              • January 2005
              • 43

              #7
              Det här slemmet, vad kan det vara?
              Läste på någon tråd här att det kan vara glukos - men jag vet inte om det stämmer.
              Någon som har någon tanke eller vet vad det kan vara?

              Kommentar

              Arbetssätt...