Limmning av akvarier och acceton

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel
    Användare
    • April 2002
    • 156

    Limmning av akvarier och acceton

    Hej !

    Var ett tag sedan jag ex: limmade ett akvarie eller limmade dit en frigolitskiva på botten eller bakgrund.

    Kommer inte ihåg om jag tvättade rutorna med ljummet vatten och acceton innan limmning eller inte !? Men jag har sett på många sidor att de tvättar rutorna med först ljummet vatten och sedan acceton där
    en frigolitskiva eller BTN-bakgrund skall limmas fast !?

    Vad är egentligen rätt och hur gör ni som ständigt limmar hit o dit !?


    PS. MÅnga vet säckert att det är jag som står för sidan http://malawi.vsd.nu Avsaknaden utav bilder på akvariedelen är fortfarande stor, har bara en än så länge som skall upp snart.
    Skicka gärna in info om era akvarier etc....
    Gå till hemsidan och klicka på "akvarier" för mer info DS.

    * för alla webbdesign & lyoutintresserade så håller jag även just nu på med en sida om ämmnet, besök http://pixel.vsd.nu för att se den kontinuerliga byggnationen och ta del av sidan *


    MVH
    Daniel

  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #2
    Du ska rengöra det torra glaset med aceton. Om det är skitigt av någon orsak så ska du rengöra det med vatten först. Viss smuts är löslig i polära lösningsmedel som vatten och annan (fetter t ex) är lösliga i opolära lösningsmedel som aceton.

    Mvh.

    Ola
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • April 2002
      • 9579

      #3
      Det är viktigt att det är aceton utan olja.

      Mvh Michael Persson

      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • Kristofer

        #4
        Spolarvätska fungera oxå...

        Kommentar

        • Tony
          Användare
          • April 2002
          • 4594

          #5
          Hmm... just det där med spolarvätska är nog inget att rekommendera. Dels innehåller det en massa "skit" och dels är det ofta ganska svagt blandat.



          mvh

          Tony Lejvell
          Tony Englund

          Kommentar

          • Anette
            Användare
            • April 2002
            • 178

            #6
            Först tvättning med diskmedel och vatten och sedan avtorkning med kemiskt ren bensin tar bort all smuts och lämnar ett perfekt rent glas. Se till att inte pilla med fingrarna på glaset sen eftersom huden är fet.
            Om glaset är "kalkigt" är det bäst att avkalka med ättika innan diskmedel och bensin används.

            Lycka till
            Anette

            Kommentar

            • Fisherman
              Användare
              • April 2002
              • 53

              #7
              Efter att ha läst alla dessa inlägg så håller jag med om att det funkar att tvätta med dessa medel.
              Det går att använda alla förekommande rengöringsmedel på marknaden.
              Det enda som glömts att tala om är, och det är viktigt, att skölja akvariet med "många vatten"
              dvs skölj noga med mycket vatten, så att allt rengörings medel är borta.
              Och sedan tvätta med Aceton, det ska vara kemiskt rent Aceton.
              Tri rekomenderar jag inte längre då det är ett farligt ämne, om man inte använder andningsskydd.

              mvh
              Fisherman

              Kommentar

              • Daniel
                Användare
                • April 2002
                • 156

                #8
                Jag hörde mig för hos en som bygger akvarier, limmar bakgrunder osv.
                Han använder inte acceton pga. att det är sä strakt och något frätande. Han rekommenderade att istället för acceton, T-sprit eller andra medel att jag skulle köra med ättiksprit för att det är mer "rent" och han beskrev förloppet på ungefärliga beskrivning nedan.

                Tvätta noga akavariet med vit mjuk filtervadd, eller en bra disktrasa(oanvänd förstås) och ljummet vatten.

                Blanda sedan ut ättiksprit med dubbelt så mycket vatten
                Och tvätta rutorna/glaset med detta. Eller tvätta bara de rutor där en bakgrund ev. skall limmas fast.

                Tvätta av med ljummet vatten igen, fyll upp med vatten. Låt vara över natten, töm ur det mesta och fyll på nytt igen. Gör detta under ca 3 dagars tid för att få bort dett mesta utav ettikspriten.
                Efter detta så kan det läggas i grus och sten osv.
                Kör igång med en "testfisk".


                MVH
                Daniel


                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

                  #9
                  Lite löslighetskemi mm.
                  Ättikssprit är polärt och tar inte bort opolära ämnen dvs. fetter mm. men det tar bort kalk.
                  T-sprit användes alltid förr men det lämnar kvar rester. Slicka på fingrarna får ni se. Används det så måste man skölja med vatten efteråt. Bättre är 95% finsprit (99,5% innehåller skräp så jag skulle undvika den) men det är inte speciellt lätt att få det utskrivet . Etanol är polärt och löser inte opolära ämnen som fetter.
                  Kemisk ren bensin (opolärt) lämnar också rester.
                  Aceton (opolärt) är det som ska vara bäst men står man och limmar hela dagarna förstår jag om man vill använda något annat.
                  Tvättmedel innehåller ämnen som gör att det är både polärt och opolärt därför löser de jonföreningar, polära och opolära ämnen.

                  Mvh.

                  Ola
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  Arbetssätt...