inner eller ytterfilter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • unger
    Användare
    • February 2005
    • 216

    inner eller ytterfilter?



    Ska installera mitt nya hörnakvarium på ca:325 liter. Det är några år sedan jag hade akvarium. Men nu är det dags igen för Mbunas.
    Men fick höra att det är bättre med två innerfilter än ett innerfilter och ett ytterfilter. Vad säger ni??
  • Johan
    Användare
    • August 2002
    • 3029

    #2
    det har pratas mycket om filter nu på sistonde. jag tycker så här. innefilte bra för att få till bra cirkulation, nackdel förlite filtermaterial i de man köper fördiga. ytterfilter bra för bakterikulturen i karet,nackdel brukar inte vara så himla starkt tryck i strilröret som det kanske skulle vara önksvärt. det är lite att jämnföra äpple o päron.

    Kommentar

    • deathdealer
      Användare
      • August 2004
      • 1639

      #3
      Jag förespråkar ytterfilter av någon form för att dom är enkla att rengöra och serva, tar lite plats i karet osv! Ytterfilter är väl egentligen inte bättre än vad innerfilter är rent funktionsmässigt, men det beror väl lite på vilken typ av innerfilter du väljer om du föredrar detta!

      Det är en estetisk fråga såväl som ekonomisk!

      Deathdealer
      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

      Kommentar

      • jarinen
        Användare
        • April 2003
        • 1888

        #4
        Jag föreslår ett ytterfilter och ett innerfilter. Ett ytterfilter som med sin större filtervolym bara står o puttrar och utgör biologisk filtrering. Ett innerfilter som liksom håller partikelrent i karet och fixar cirkulationen och syresättningen.

        Sällan får man både och om man väljer bara det ena eller det andra, så de kompletterar varann bra och har lite olika syften. Ska det väljas, att bara ha ett filter skulle jag välja ytterfiltret.



        Mvh Jari

        Kommentar

        • Johan
          Användare
          • August 2002
          • 3029

          #5
          håller med jari..

          Kommentar

          • deathdealer
            Användare
            • August 2004
            • 1639

            #6
            Bra sagt jarinen!

            Deathdealer
            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

            Kommentar

            • unger
              Användare
              • February 2005
              • 216

              #7
              Bori Skåne.Och en malawiodlare sa att " vattnet i skåne gör det onödigt med ytterfilter. Det säljer bara dom uppåt i landet som har ett annat vatten"....

              Kommentar

              • Nyllet90
                Användare
                • October 2004
                • 1133

                #8
                håller med alla föregående talere och han inte förstå varför man inte behöver ha ytterfilter om vatnet är hårt. För det är det väl i skåne va?
                Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                Kommentar

                • imported_n/a
                  Användare
                  • October 2002
                  • 405

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av unger

                  Bori Skåne.Och en malawiodlare sa att " vattnet i skåne gör det onödigt med ytterfilter. Det säljer bara dom uppåt i landet som har ett annat vatten"....
                  Jahaa då har man lärt sig något nytt i dag också.

                  Kommentar

                  • deathdealer
                    Användare
                    • August 2004
                    • 1639

                    #10
                    ?????? vad i herrans namn har vattnets hårdhetsgrad med vilket typ av filter man väljer?!?!?!?!?!?!?


                    Deathdealer - förvånad.....
                    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                    Kommentar

                    • Hasse_H
                      Användare
                      • April 2002
                      • 1081

                      #11
                      Låter mer som att säljaren hade högre marginaler på innerfilter och därför hellre sålde dem.

                      Kommentar

                      • anli
                        Användare
                        • March 2003
                        • 3740

                        #12
                        Hårt vatten... då kan jag skippa filtren helt, yippii!
                        Nej nog med strunt...
                        Håller med Jari och er andra. Ett eller fler ytterfilter för biologin, ett innerfiler för cirkulation och partikelfiltrering.
                        Undantag är mitt minsta kar, 220 L, som bara har ett pumphuvud med svampgrunka. Bara ett gammalt ciklidpar och mal där...

                        Edit: Juwels innerfilter jumbo funkade bra i ett 400 faktiskt, både flås och biologi! Fast man fick ha måttligt med fisk.
                        Anders L

                        Kommentar

                        • discusred
                          Användare
                          • June 2004
                          • 851

                          #13
                          Tur man är skåning, så man slipper ytterfilter[]
                          Ingen som vill köpa mina som jag redan har?

                          Kommentar

                          Arbetssätt...