Koifoder till ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bilbo
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 1159

    Koifoder till ciklider

    Jag har nyligen skaffat ett vuxet par av Chokladciklid.
    Idag var jag och skulle köpa pellets till dem.
    Jag gick från butiken med två olika sorters Hikari-pellets.
    Dels Cichlid-gold, och dels Hikari-gold (för Koi och Guldfisk)
    Om man tittar på innehållsförteckningarna på de olika påsarna så skiljer det väldigt lite och på proteinmängder och dylik info skiljer ingenting.
    Den stora skillnaden som jag ser är att ciklidfodret inte innehåller asthaxanthin medans koifodret gör det.
    Varför inte använda koifoder när det är halva priset mot ciklidfodret?
    // Magnus Arvidsson
  • deathdealer
    Användare
    • August 2004
    • 1639

    #2
    Bilbo; MASSOR som kommit på samma sak som du och använder detta foder...inga probs!!

    Deathdealer
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

    Kommentar

    • Bilbo
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 1159

      #3
      Där ser man hur borta jag varit under min "Malawiperiod" med ändlös räkmixtillverkning .
      Skämt åsido, räkmixen fortsätter jag med ändå, men det är skönt med komplement!
      // Magnus Arvidsson

      Kommentar

      • anli
        Användare
        • March 2003
        • 3740

        #4
        Den där gold med Koi:en på påsen, extra large, funkar kanon!
        Nästintill alla mina firrar äter det (stora tetror, centralare, sydamerikaner, malar, L-malar, arowana...) i värsta fall kan man smula dom lite. Brukar ha en hikari minipellets till ynglen.
        Man kan lägga dom i blöt, trycker till å vips, så blir det sjunkpellets till rovmalarna

        Sen kan man mata med nåt annat skoj till fest
        Anders L

        Kommentar

        • imported_n/a
          Användare
          • November 2004
          • 572

          #5
          Jag har oc¨kså gruvat mig för att innehållsförteckningarna(långt ord) inte skiljer sig nämnvärt...Vad är haken då? Kan man fråga sig.Har inte ältat för mycket i detta utan helt sonika köpt koi pellets...sen har jag kompletterat med räkor,musslor o dyl...kan inte se att fisken beter sig nått konstigt[].

          Kommentar

          • Johan
            Användare
            • August 2002
            • 3029

            #6
            hur mycket "fäller" det i karet, jag har nån stor gul burk som är till för påfåglar o arowanor, det smular enort mycket. men guldsömmen älskar det.

            Kommentar

            • anli
              Användare
              • March 2003
              • 3740

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av johan_lindgren

              hur mycket "fäller" det i karet, jag har nån stor gul burk som är till för påfåglar o arowanor, det smular enort mycket. men guldsömmen älskar det.
              Inget skulle jag vijla påstå... smular inte utan är lite halvseg blöt.
              Anders L

              Kommentar

              • Johan
                Användare
                • August 2002
                • 3029

                #8
                låter ju najs. 'är det typ nåt sånt här



                Kommentar

                • Nilssonnet
                  Användare
                  • March 2005
                  • 102

                  #9
                  johan_lindgren: Matar med den sorten (fast i medium) och alla mina fiskar käkar den, arowanan, påfåglarna, Black Ghosten och malarna. Fungerar finfint, smular väldigt lite, ibland för lite så jag får stödmata med annat, finare foder som sprider sig så alla malarna kan få snacks också.

                  anli: Hur länge låter du pelletsen ligga i blöt innan dom sjunker, och hur snabbt sjunker de efter du har tryckt ihop de?

                  Kommentar

                  • anli
                    Användare
                    • March 2003
                    • 3740

                    #10
                    ja, fast jag kör med goldvarianten
                    Anders L

                    Kommentar

                    • anli
                      Användare
                      • March 2003
                      • 3740

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av Nilssonnet

                      anli: Hur länge låter du pelletsen ligga i blöt innan dom sjunker, och hur snabbt sjunker de efter du har tryckt ihop de?
                      typ 10 minuter... så de blir mjuka och man kan krama ur luften.
                      Hur snabbt... tja, vet ej, sjunker som sjunkande foder brukar göra.
                      Anders L

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

                        #12
                        Jag har kört med koifoder till Malawi och till troffar. Funkade bra när jag hade en burk hemma, både att ge direkt men även blanda i räkmixen. Jag körde med Simontorps Koifoder och jag köpte en plasthink av detta foder...var nog på ca 2-3kg om jag inte missminner mig. Så visst funkar det!
                        Om det sen är helt bra att ge kanske jag inte kan sitta här och bekräfta utan jag nöjer mig med att konstatera hur det fungerade för mig.

                        Kommentar

                        • johanssonsan
                          Användare
                          • October 2004
                          • 160

                          #13
                          Bauhaus säljer "Pond Granulat 1L För alla fiskar i dammen". Någon som har provat som ciklidfoder?

                          Kommentar

                          • deathdealer
                            Användare
                            • August 2004
                            • 1639

                            #14
                            Ett hett tips är att def BLÖTLÄGGA alla pellets! All dålig akvarielukt försvinner till 100%...testa och lägg pelletsen i vatten i 20-30 min, lukta på vattent....uurääääääkkkk!
                            Om amn lägger torra pellets i karet, luktar akvarievattnet lika illa efter ett tag!

                            Bara min erfarenhet!!

                            Deathdealer
                            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                            Kommentar

                            • Johan
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3029

                              #15
                              de vanliga hikare (röd påse) tycker jag har tendes att lukta pecka , det är som du säger ,stätter sig i vattnet.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...