"Odödliga" gröna alger på ytan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gustavwallmark

    "Odödliga" gröna alger på ytan

    Hej!

    Jag har två olika akvarier. Det ena 290 l det andra 350 l. Båda är sedan flera månader drabbade av otroligt envisa alger på ytan.

    Nu flyttade vi häromveckan och jag tänkte att äntligen skulle mina plågoandar försvinna. Dock inte!! Jag städade akvarierna otroligt noggrannt och tvättade alla växter och grus, men nu en vecka senare är det som vanligt, grönt på ytan.

    Det är 25 grader i det ena och 28 i det andra akvariet. Har inte massor av fisk. Har mycket växter. Har provat att salta ordentligt med Ektozon och rengöra hela tiden (minst 30% per vecka) osv. Inget verkar bita på det här. Ett tag hoppades jag på flytande snabbväxande växter, men de går inte att få tag i här nere i Skåne.

    Har någon några bra tips?
  • Johan
    Användare
    • August 2002
    • 3029

    #2
    kolla om det är cyanbakterier, sök här o se om det passar in. tror även de finns på "frågor o svar" ang cyan. om det nu är den.

    Kommentar

    • gustavwallmark

      #3
      ok!

      Jag tar en titt och ser om det stämmer.

      Tack : - )

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • November 2004
        • 572

        #4
        Johan har nog en point här,Får de fäste vid ytan tex genom flytväxter,kan det bli stora sjok snabbt...Ektozon hjälper inte,tveksam till det överhuvudtaget,borde vara en dyrare variant av vanligt koksalt.Jobbigt att få in cyano i karet,total mörkläggning i några dygn kan vara en första åtgärd,vissa lysrör upplever jag gynnar cyano..men det kan va inbillning också.

        Kommentar

        • B-Lunn
          Användare
          • April 2003
          • 47

          #5
          Jag hde också problem med alger på ytan innan. Det kom tillbaka på bara 2-3 dar efter varje vattenbyte. Hade pumputblåset riktat på ytan så jag tyckte att det var ganska bra ytrörelse.
          Jag köpte ett ganska litet och billigt ytterfilter som fick spruta vatten ner på ytan (mot väggen så det låter knappt nånting). Efter det så har ytan varit hur fin som helst.

          Kommentar

          • shcolsson
            Användare
            • January 2005
            • 256

            #6
            Jag blev drabbad rejält av Cyanobakterien i mitt 540 då jag var bortrest 2 veckor. En kompis till mig såg till akvariet och förmodligen så blev det lite väl mycket mat.

            Jag provade med rejäla vattenbyten (50%) och kraftigare filtrering, det hjälpte för stunden men det var tillbaka lika starkt efter 4-5 dgr.

            Nu har jag köpt en ny produkt från Hagen, Green-X som sägs decimera nitrit, nitrat och fosfat. Jag har placerat bagarna i innerfiltret och nu dör cyanobakterien. (Observera att även "vanliga" alger dör på kupppen.) Som bouns har jag dessutom väldigt klart vatten.
            Experience is something you get right after you need it.

            Kommentar

            • gustavwallmark

              #7
              Toppen! Tack för tipset : - )

              Detta har jag inte provat. Skall ta en titt direkt och testa.

              Är det någon som kör med flytande växter för att hålla akvariet i toppform? Var har ni köpt dem i så fall?

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

                #8
                Brorsan har haft problem med gröna alger på ytan och fick nyligen tipset att slänga i några black molly, så black mollys införskaffades och redan dagen efter var det mesta av den gröna ytan borta och ett par dagar senare var den helt borta.
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • Kenneth.larsson
                  Användare
                  • February 2005
                  • 40

                  #9
                  kolla hur pass utsatta för solljus burkarna är och som sagt fimpa ljset i några dagar.
                  har 4 akvarium

                  Kommentar

                  • olof
                    Användare
                    • April 2002
                    • 1823

                    #10
                    Hej!

                    Jag ser att du bor i Lund. Det gör jag oxå. Du kan få lite flytormbunke av mig om du vill.

                    Mvh

                    olof
                    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                    Kommentar

                    • tropfrog
                      Användare
                      • July 2003
                      • 1834

                      #11
                      Du säger att du har få fiskar, matar lite, byter mycket vatten och har massor av växter. Det innebär att du deffinitivt inte har problem med höga makronivåer, altså kommer snabbväxande växter bara att spä på problemen. Tvärtom så borde du tillsätta gödning för att ge växterna det livsviktiga kvävet. I kar med mycket växter får man sällan problem med alger av för höga kvävenivåer, tvärtom. Det är låga nivåer som gör att växterna inte orkar konkurera ut algerna. Trötta växter ger amoniuminstabilitet som triggar algerna. Cyano har jag aldrig sett på ytan, men jag utesluter inte det. Nersläckning skulle deffinitivt hjälpa, men bara tillfälligt.

                      Algerna finns där för att du gör något fel, inte för att dom fanns där innan storstädningen. Man kan inte städa bort alger, dom kommer om förutsättningarna finns.

                      Lösningen är att få upp makronivåerna (kväve, fosfor och kalium) samt eventuellt förebygga amoniumspikar med större filter. De olika tillvägagångsätten är: tillsats av makro i kemisk form, ökad fiskbelastning och matning, minskad belysning och/eller mindre vattenbyten. Eventuellt skulle en storrensning av växter kunna hjälpa till, men man riskerar också att skjuta sig själv i foten. Där friska växter finns, finns inga alger.
                      MVH
                      Magnus

                      Kommentar

                      • gustavwallmark

                        #12
                        Tack för alla tips. Det kommer att ta tid att testa allt.

                        Olof, det vore toppen att få lite växter av dig

                        Jag har läst noga i "Ecology of the Planted Aquarium", en bok som jag har stor tilltro till. Rekommenderar den starkt för personer med stort intresse av att ha ett akvarium i balans.

                        Det finns en poäng i att växterna inte har tillräckligt med näring. Jag tar dock bort mycket växter med ca 2 veckors intervall. De växer ordentligt.

                        Jag hade inga som helst problem i ett halvår innan jag helt oväntat fick in algerna i ett av karen (tror att det var när jag köpte fiskar i en affär som jag inte handlar hos vanligtvis, men jag vill inte skylla på någon annan såklart). Sen var det bara en tidsfråga innan det spred sig till det andra.

                        Synd att man inte kan ladda upp foton för att visa hur det ser ut.

                        Kommentar

                        • olof
                          Användare
                          • April 2002
                          • 1823

                          #13
                          Hej!

                          Maila mig.

                          Mvh

                          olof
                          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                          Kommentar

                          • jordätaren
                            Användare
                            • February 2005
                            • 51

                            #14
                            Det är inte pollen ifrån nån växt, har drabbat mig i vissa stunder, kan vara ett jobbigt problem.
                            Rasmus Ljungqvist
                            540lit sydamerikaner
                            54lit yngelkar

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oi...us Akvariesida

                            Kommentar

                            • tropfrog
                              Användare
                              • July 2003
                              • 1834

                              #15
                              citat:Jag hade inga som helst problem i ett halvår innan jag helt oväntat fick in algerna i ett av karen (tror att det var när jag köpte fiskar i en affär som jag inte handlar hos vanligtvis, men jag vill inte skylla på någon annan såklart). Sen var det bara en tidsfråga innan det spred sig till det andra.
                              Alger finns alltid i vattnet. Du kan aldrig ta ihjäl sporerna. Altså spelar det ingen roll om din handlare har det i sina kar eller inte. Ger du algerna förutsättningarna för tillväxt så kommer dom att växa, detta helt oavsett vad din handlare har i sina akvarium. Omvänt gäller att oavsett hur mycket alger du importerar från din handlare så kommer du inte att få algproblem i ditt kar om du inte har förutsättningarna.

                              citat:Jag har läst noga i "Ecology of the Planted Aquarium", en bok som jag har stor tilltro till. Rekommenderar den starkt för personer med stort intresse av att ha ett akvarium i balans.
                              Det förvånar mig stort att du läst den boken och fortfarande tror på fler snabbväxande växter i ditt kar. Att läsa är en sak, att ta till sig det man läser en annan. Om du söker balans så kommer den inte att infinna sig med lite fisk, mycket vattenbyte och mycket växter. Helrengöringen tillför inte heller någonting i samanhanget. Det du behöver är som du säger en balans mellan fiskar och växter och den är du långt ifrån som det är nu.

                              citat:Olof, det vore toppen att få lite växter av dig
                              Ursäkta att jag lägger mig i något som inte jag har med att göra, men fler snabbväxande växter kommer inte att hjälpa dig.

                              citatet finns en poäng i att växterna inte har tillräckligt med näring. Jag tar dock bort mycket växter med ca 2 veckors intervall. De växer ordentligt
                              Att dina växter fortfarande växer är ingen garanti för att du har tillräckliga nivåer av främst nitrat och fosfat. Tyvärr hjälper sällan tester heller efterssom dom flesta dropptester för dessa ämnen är otillräckliga. För att algerna skall ge sig skall inte bara växterna ha tillgång på kväve från amonium utan också stabila nivåer av nitrat som "reservbränsle". Har du onormala mängder alger i ditt kar så har du med stor sannolikhet brist av någon av makroämnena. Din skötsel av karet tyder på detsamma. Om det är cyano på ytan så är det med 100% säkerhet mycket låga nitrathalter.
                              MVH
                              Magnus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...