If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
citat:Ursprungligen skickat av jarinen
Vad vill jag ha sagt? Jo att Nyllet90 och zaphis krassa marknadsekonomiska syn på akvariehandlare leder till något som jag inte vill ha iallafall, visst man har ingen skyldighet gentemot sin lokala handlare men i slutänden är det trevligt med en sådan.
Mvh Jari
Då får väl de lokala handlarna se till att de har hög kvalitet och bra service som kompenserar för deras lite högre pris. Folk kommer alltid vilja handla i butiker, de kommer inte försvinna, speciellt inte i en bransch där det är så viktigt att se innan man handlar.
Jag tycker folk verkar så rädda för internethandel. Om det gynnar kunden är det ju suveränt! Jag handlar dock inte fiskar på internet, och min lokala butik på Hisingen råkar vara billiga (om inte billigast) på både pumpar och fiskar, plus att de har mycket bra kvalitet och service, så visst går det att konkurera med internetbutikerna som har en jädra nackdel att man inte kan se och känna på varan först. Det är ingen som tycker synd om dem för det.
Synen att stödja de lokala butikerna är uråldrig och dog ut på medeltiden då marknaderna och handelsvägarna en gång startade. Låt marknadsekonomin sköta sig själv säger jag.
Jag tycker folk verkar så rädda för internethandel.
Jag tycker det verkar vanligt och förekommande, även jag handlar ibland på internet, en del grejer är mer än 50% billigare än vad en akvarieaffär utan webbhandel nånsin kan konkurrera med. Då beställer jag på nätet.
citat:
Synen att stödja de lokala butikerna är uråldrig och dog ut på medeltiden då marknaderna och handelsvägarna en gång startade.
Nix, fel av dig, synen finns och tillämpas än idag jag lovar dig.
citat:
Låt marknadsekonomin sköta sig själv säger jag.
Om du tänker efter riktigt noga så var det säkert ett påstående du myntade i hastigheten och som du egentligen inte står för?
Tja jag brukar plocka ner dessa lappar när bokaren har hämtat firren/varan.
Oftast kommer berörd person och hämtar.. men det händer ju att det inte sker.. och det är ju supertåkigt.
Det värsta är inte att varan inte hämtas utan att man inte ser röken av den personen mer.
Internethandeln kommer på sikt att slå ut en massa butiker och i förlängningen kommer det att bli brist på levande varelse dvs. fisk.
Visst... det kommer att kunnas köpas en hel hop med tillbehör, akvarium mm, till bra priser.. men som jag ser det: vad ska man ha dessa till om det inte finns butiker som saluför fisk som är hjärtat i denna hobby.
Det är totalt oekonomiskt att ha en akvariebutik utan levande varelse, men för att kunna ha en ekonomisk akvariebutik med levande varelse krävs det att man kan få ihop till de löpande utgifterna på foder, akvarium, tillbehör mm, och det är som det är ganska svårt just nu...
Hälsningar
Peter
Akvarium Ronneby
Kanske får man ändra strategi, ge bort akvarium och pumpar och höja priserna på fisk. Eller kanske kan man teckna abonnemang där man förbinder sig att köpa ett visst antal fiskar i 18 månader så får man ett akvarium gratis
Kanske får man ändra strategi, ge bort akvarium och pumpar och höja priserna på fisk. Eller kanske kan man teckna abonnemang där man förbinder sig att köpa ett visst antal fiskar i 18 månader så får man ett akvarium gratis
Tro det eller ej, men det där var nog dagens sanning!
I viss mån är det nog lite redan så skulle jag tro. Jag kan inte tänka mig att marginalerna på karen och/eller pumparna är så stora. Iallafall inte i vissa butiker.
I viss mån är det nog lite redan så skulle jag tro. Jag kan inte tänka mig att marginalerna på karen och/eller pumparna är så stora. Iallafall inte i vissa butiker.
Nej det är det jag menar, svarar både Zaphi och Peter här.
Även om jag tagit en öl eller två
Kar och tillbehör vill man (jag) gärna köpa till relatavit normala priser. Fisk är jag beredd att betala mer för. Jag kör gärna tex 12mil för att få bra service och kvalité på fiskarna.
Efter 18månader har man handlat mer fisk än man tror att man skulle köpa när de 18månaderna precis startat.
Vi kunder är medvetna om att läget är pressat för våra favorithandlare. Vi vill ha er kvar!
Hej bäste kund. Jag vet nog vem du är..*S*
"relatavit normala priser"
Mycket intressant tycker jag..
Relativt, är ju jämfört med någon.. eller hur.
Oftast med en nätbutik.
Normalt är ju oftast ett beteende som andra axceperar.. eller...
Att man handlar till relativt normala priser är ju på nätet då.. eller hur..?
Men det gör ju inte du alltid.. är du inte relativt normal eller..
Peter
Kommentar