Dessa bokade lappar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • November 2004
    • 572

    #16
    ok,generöst...hur stor felprocent har du då?(grinig än för att fisken jag skulle ha var bokad[])

    Kommentar

    • Guy_P
      Användare
      • April 2002
      • 301

      #17
      citat: Vänligt men bestämt...Håll er till ämnet!(Den ordningsamme hutti)
      Ber om ursäkt.
      Förstår din ilska över dessa "bokade" fiskar. Det finns nog olika policy hos olika handlare. Här i Halmstad ser jag aldrig några "bokade" fiskar utan när det finns lappar på karen så står det såld. Jag kan förstå att man inte alltid kan ta hem fiskarna man köper med en gång. Då tycker jag det är okey om man betalar för att sedan hämta dem vid lämpligt tillfälle. Däremot så blir man ursinnig när man någon gång ser bokade fiskar som vid nästa tillfälle fortfarande finns kvar och denna gång utan någon bokningslapp.

      Guy
      Guy

      Kommentar

      • Belgarath
        Användare
        • February 2005
        • 584

        #18
        citat:Ursprungligen skickat av deelay

        Belgarath
        Tänk dig ett samhälle utan butiker... man handlar allt via nätet pga plånboken =) kul va!!!!!=)=)
        Var ganska trött när jag skrev mitt inlägg igår kväll. Min mening var inte att det skulle bojkottas några butiker ej heller vill jag kasta skit på alla de Zoohandlare som verkligen brinner för sina jobb/djur.
        Vad jag avsåg var den lilla del som inte håller vidare hög standard och i det fallet kan ju Internetshopping vara ett alternativ.

        Men men...håller med hutti..det svävade iväg från ämnet totalt, så ordning i klassen [:p].

        Kommentar

        • imported_n/a
          Användare
          • November 2004
          • 572

          #19
          citat:
          Däremot så blir man ursinnig när man någon gång ser bokade fiskar som vid nästa tillfälle fortfarande finns kvar och denna gång utan någon bokningslapp.

          Guy
          ja det händer ju...inget kul alls förutom att dom är kvar då..men men..förstår ju också fördelarna att kunna boka.

          Kommentar

          • lotta
            Användare
            • February 2003
            • 80

            #20
            jag kan genom min lokala handlare beställa fiskar som jag önskar att ha, dom tar dom hem speciellt för mig ,då de inte tror ngn annan vill ha såna.
            jag kan mkt väl tänka mig att man i dom lägena väljer att skriva bokade för att slippa alla frågor om dom.
            då dom redan är bokade. vore ju inte så snällat av dom o sälja dom som jag lagt på beställning ju
            det finns ju ofta fler än 1 som jobbar i butikerna, då e lapparna bra
            När man tror att man kan allt, så slutar man att lära sig!

            Kommentar

            • imported_n/a
              Användare
              • November 2004
              • 572

              #21
              citat:Ursprungligen skickat av lotta

              jag kan genom min lokala handlare beställa fiskar som jag önskar att ha, dom tar dom hem speciellt för mig ,då de inte tror ngn annan vill ha såna.
              jag kan mkt väl tänka mig att man i dom lägena väljer att skriva bokade för att slippa alla frågor om dom.
              då dom redan är bokade. vore ju inte så snällat av dom o sälja dom som jag lagt på beställning ju
              det finns ju ofta fler än 1 som jobbar i butikerna, då e lapparna bra
              Ja så kan det ju va...Men då kan ju detta också vara en vink till handlare att hålla lite fler oddballs i butikerna..Fisk som man inte haft en tanke på...men när man kliver in o ser den så tänker manen där ska jag ha kosta vad det kosta vill!

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • July 2002
                • 5395

                #22
                Jag är nog en av de få som inte alls känner någon skyldighet att stödja mina lokala handlare. Akvariebranschen är en fri marknad där kombinationen av pris, kvalitet, service och tillgång spelar roll för var man handlar.

                Nu råkar jag bo i Göteborg, där det finns minst 5 otroligt bra affärer (och massa andra halvbra), men jag handlar gärna på andra orter om de kan slå mina "lokala" butiker, vilket sällan händer.
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • skorpio
                  Användare
                  • October 2004
                  • 244

                  #23
                  Tycker personligen det är bra att få boka.....speciellt då man har en bit att åka kanske..så man vet att det man är sugen på finns kvar.Fast mindre kul att dyka upp som dropp-in kund på ett ställe...hitta fisken/arna med stort F och sen har någon annan stolle hunnit före.....speciellt retligt då det kanske blir som Hutti undrar över.. att återbuds procenten är hög.....man blir typ "blåst" på sina drömmars firrar...så intressant att veta....ni som har affärer...händer det ofta???
                  ........................Moss...................... .

                  Kommentar

                  • L-Stefan
                    Användare
                    • July 2003
                    • 60

                    #24
                    Har hittils vad jag kommer ihåg inte bokat nån fisk med nån lapp.Men dom som kommit in och vill ha just den fisken men vill vänta tills löning så är den såld till honom/henne..skulle den personen tex inte höra av sig eller komma in och hämta fisken så säljs den till nästa kund som visar intresse,och om nån kommer och vill ha just den sortens fisk som man kanske inte har hemma mer av så tar man hem den igen,ang det inlägget att vi handlare skulle ha mer udda saker hemma..det gillar jag..men tyvärr blir oftast den fisken gåendes alldeles för länge,,kostar ju faktiskt att köpa hem och ha i karen ,sjukdomar kan hända mm,köpte hem 4 violett goby 1 oktober förra året..har 3 kvar..fula fräcka firrar..men som sagt..ingen köper dom...L-malar..underbart..men svåra att sälja och dyra att ha hemma för ren uppvisning tills rätt person kommer med tjocka plånboken, hoppas jag inte låter grinig..är realist och skulle ha hemma massor om det bara gick..Mvh stefan
                    Akvarist med begränsad kunskap!!!

                    Kommentar

                    • Nyllet90
                      Användare
                      • October 2004
                      • 1133

                      #25
                      Zaphi: JAg håller med dej. Det 'är ju det som är fri konkurens. Den handlaren med bäst djur och bäst priser får kunder! Så enkelt är det. Och så är det oxå i andra brancher
                      Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                      Kommentar

                      • jarinen
                        Användare
                        • April 2003
                        • 1888

                        #26
                        För att kunna sälja fisk måste man väl sälja utrustning framförallt ochså i en akvarieaffär!?, det är väl det som genererar något klirr i kassan. Och om då internethandeln tar över försäljningen av all akvarieutrustning, ja hur blir det då?

                        Ja , inte bedriver man nån rörelse på att sälja fisk enbart, möjligen ett fåtal grossister på riksbasis.

                        Vad vill jag ha sagt? Jo att Nyllet90 och zaphis krassa marknadsekonomiska syn på akvariehandlare leder till något som jag inte vill ha iallafall, visst man har ingen skyldighet gentemot sin lokala handlare men i slutänden är det trevligt med en sådan.


                        Mvh Jari

                        Kommentar

                        • Mård
                          Användare
                          • February 2004
                          • 285

                          #27
                          Förstår att folk blir irriterade på bokningslappar....När jag var i Stockholm på ett zoo för länge sen nu såg jag ett skit snyggt, billigt kar. Fick det på hjärnan och ringde några dagar efter besöket och frågade om det fanns kvar. Jo det fanns det men var bokat. Jag blev ju såklart sur precis som Hutti. Jag frågade hur länge de tänkte ha det bokat och de sa att de inte var villiga att vänta på personen särskilt länge till. Karet tog ju upp en del plats i deras butik. Jag sa att jag kunde komma och betala för det nästa dag och ville ha hemkörning. Efter att ha fått det erbjunandet ringde de till personen som bokat de...jaja historien slutar iaf med att jag åkte och betalade det följande dag. Så inget är väl omöjligt med andra ord.

                          Jag handlar rätt mycket hos min lokala zoohandlare till skillnad från vissa och det gör jag för att jag får nästan allt väldigt mycket billigare. Frys fodret till mina discusar får jag oftast till halva priset I och för sig har jag väl kankse inte varit deras dröm kund direkt.....har lurat av affären en L-mal för 1000 kr. Så när de har vikarier eller okunnig personl så är det fritt fram Den gången jag köpte malen var han som brukar jobba sjuk....malen bodde i ett kar där den ända mal som stod uppskriven på rutan hette hajmal. Jag spelade dum och frågade vad malen hette. Han (ja killar ska ju alltid vara experter) läste då på akvaierutan och sa att det var en hajmal....det slutade med att jag köpte L-malen för 65 kr Efter en vecka gick jag tillbaka till zoot när vanliga killen var där och frågade honom om han saknande sin dyrgrip och fick då reda på hur mycket den var värd...ha hade inte märkt att den var borta och var inte överglad men jobbar ju bara hos företaget så han förlorar ju inget personligen....Av samma affärskedja har jag även köpt en Golden nugget för 25 kr...min åikt är iaf att okunnig personal kan vara bra ibland

                          Men sen måste jag ju erkänna att stora buriker ofta gör mig köpgalen....blir ofta väldigt dyrt när jag är på Akvaielagret... men man kan ju sponsra båda affärerna....
                          Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

                          Kommentar

                          • Daniel Odell
                            Användare
                            • January 2003
                            • 2437

                            #28
                            hehe hutti vad var det för fisk som lockade såpass att du reagerade såhär?
                            fish r friend

                            Kommentar

                            • FI
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3743

                              #29
                              citat:Ursprungligen skickat av jarinen

                              För att kunna sälja fisk måste man väl sälja utrustning framförallt ochså i en akvarieaffär!?, det är väl det som genererar något klirr i kassan.
                              För ett par år sedan då en gammal arbetskompis skulle börja med akvarier och skulle skaffa rubbet så var han in till den lokala akvariehandeln där akvarium, inredning och fisk osv skulle köpas, han frågade om det var OK att han köpte filterna från tyskland. Butikshandlaren hade sagt att det var inga problem alls, han tjänade ändå nästan ingenting på utrustning.
                              Så jag tror inte pengarna ligger i utrustningen utan just i fiskarna, växterna och fodret. Har de ett stort lager av utrustning så blir de givetvis glad om de får sålt grejerna och pengarna kommer tillbaka + en liten extra slant, men procentuellt så gör de vad jag förstod inte mycket vinst på utrustning jämfört med annat.
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

                              Kommentar

                              • imported_n/a
                                Användare
                                • November 2004
                                • 572

                                #30
                                citat:Ursprungligen skickat av Daniel Odell

                                hehe hutti vad var det för fisk som lockade såpass att du reagerade såhär?
                                Det var en channa av nån sort...sen var det några van gogh rudor(diskus).

                                Kommentar

                                Arbetssätt...