Behålla växten i inköpskruka och vadd?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Camenius
    NCS Medlem
    • October 2004
    • 233

Behålla växten i inköpskruka och vadd?

Har börjat göda ett akvarium med PMDD. Skaffade därför lite mer växter varav några växters nederdel (framför allt rötterna) döljs bakom en stor rot. Roten är stor och "står" snett uppåt, dvs växterna är "fastklämda" mellan rot och bakgrund helt utan kontakt med sanden.

Min fråga: Kan jag låta växterna vara kvar i sin plastkruka i vilken rötterna sitter i en slags vadd (de blir så lätta att "klämma fast då"), eller ska såväl kruka som vadd bort så att rötterna hänger helt fritt? Rötterna har redan nu växt sig en bra bit utanför "vadden".

/Lasse

Legitimerad Nortonist.
    "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
  • stahl_mikael
    Användare
    • January 2004
    • 114

Man ska väll ta bort krukan och vadden. Annars dör dom? nått sånt är det iaf

Kommentar

• Camenius
      NCS Medlem
      • October 2004
      • 233

Nä du, det tror jag inte ett dugg på!!!

En av växterna jag köpte var stor och hade mycket rötter utanför vadden. Den var knappast döende.

Antar att det bästa är att försiktigt ta bort vadd och kruka (som har massor med hål där rötterna kan stick ut). Vill dock ha kvar växten i plastkrukan, eftersom det då blir enkelt att klämma fast växten mot bakgrunden. Om vadden ersätts med sand, rinner sanden ur krukan.

Vilken skulle nackdelen med att behålla krukan och vadden verkligen vara?
      /Lasse
      Legitimerad Nortonist.

Kommentar

• drd
        Användare
        • December 2004
        • 1112

Tror du på allvar att rötterna mår bra av att sitta ihopklämda i en liten minikruka med vadd ???

Lycka till då [V]

//Matte
        // drd

Nu med ännu fler malar.......L046 igen

Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
        Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

Kommentar

• Camenius
          NCS Medlem
          • October 2004
          • 233

Sitter de verkligen ihopklämda i vadden? Rötterna växer ju ut genom den och hålen på krukan.

Vadden, vad är det egentligen? Den är ju inte tät, utan släpper igenom rötterna. Varför skulle den var sämre än packad sand?

Självklart tar jag bort vadden i normala fall eftersom jag vill slippa vadd som annars virvlar runt i karet, men om vadden nu skulle få sitta kvar, vore det verkligen så negativt för växten?
          /Lasse
          Legitimerad Nortonist.

Kommentar

• GoSatta
            Användare
            • February 2003
            • 1686

Bra fråga faktist. Men jag antar att vadden är tätare än sanden (i vanliga fall) sen är det alltid säkrare att ha själva stammen och roten fritt så man förhindrar att rötterna ruttar.

Men det är enbart jag som fablar.
            /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
            http://www.gosatta.org

Kommentar

• Camenius
              NCS Medlem
              • October 2004
              • 233

OK, köper det resonemanget. Det är därför jag alltid i normala fall tar bort vadd och kruka.

Men om jag nu vill ha den kvar av skäl angivna här ovan, vad kommer att hända? (Måste nog testa på en av växterna, för att få veta.)

...och hur skulle ni göra om ni ville hade växten i kvar i krukan så att man enkelt kan "klämma fast den"? Byta vadden mot grövre grus, elelr vad...? Välja annan växt som enkelt kan fästas utan hjälp av kruka?
              /Lasse
              Legitimerad Nortonist.

Kommentar

• GoSatta
                Användare
                • February 2003
                • 1686

fästa den utan hjälpa av krukan skulle jag välja.

Men testa med en kruka och berätta hur det går, aldrig fel att slå ihjäl en "akvarie-myt" om det nu är en sådan eller ej =)
                /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                http://www.gosatta.org

Kommentar

Arbetssätt...