Konstiga sår

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • giggsan
    Användare
    • June 2004
    • 80

Konstiga sår

En av mina Lombardoier har fått konstiga sår vid roten av båda fenorna (de som sitter på sidan, simfenorna kallar jag det för hehe).
    Det är mest på ena fenan, där är hon helt illröd precis där fenan börjar. Vet inte om hon har ont, hon simmar obehindrat, ev att hon har den ena fenan intill kroppen mer än den andra.

Vad kan det vara? Har haft så ganska länge nu.
  • giggsan
    Användare
    • June 2004
    • 80

Ingen som vet?
    Fortfarande lika röd, flyttat henne till eget kar nu, för hon såg allmäns sliten ut. Men hon äter och simmar obehindrat fortfarande...

Kommentar

• endymion

E inte det fisktuberkulos ????

Kommentar

• Mr.Fish
        Användare
        • May 2004
        • 1403

citat:Ursprungligen skickat av giggsan

En av mina Lombardoier har fått konstiga sår vid roten av båda fenorna (de som sitter på sidan, simfenorna kallar jag det för hehe).
        Det är mest på ena fenan, där är hon helt illröd precis där fenan börjar. Vet inte om hon har ont, hon simmar obehindrat, ev att hon har den ena fenan intill kroppen mer än den andra.

Vad kan det vara? Har haft så ganska länge nu.
        Det är inte lätt att ställa diagnoser,när man inte är fiskdoktor,och ännu svårare utan ett tydligt foto på åkomman. Efter din beskrivning skulle det kunna röra sig om 1/fungalinfection=någon form av svampangrepp 2/Columnaris=någon typ av bakterie,som ensam eller i kombination med 1/ ger upphov till åkomman. Du har ju redan fångat ur firren och det är bra. Du kan ju hoppas på att mindre stress och en
        tex. Steracin behandling ger bot. Om det handlar om någon form av Columnaris,så måste en "fiskdoktor" undersöka fisken för att konstatera vilken/vilka bakterier som ligger bakom. Eftersom detta är dyrt och fisken måste "sprättas upp", så är det lönt att chansa
        på att tex."Metronidazole" hjälper.

Kommentar

• imported_n/a
          Användare
          • November 2004
          • 572

citat:Ursprungligen skickat av endymion

E inte det fisktuberkulos ????
          Vad vet jag ,men omöjligt är det inte.
          Kan isåfall rekommendera att iaktaga försiktighet när man "kladdar" i vattnet,speciellt om man har små sår på händerna.

Kommentar

Arbetssätt...