Tropheus, vilket foder är bäst?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stefan63
    Användare
    • February 2005
    • 192

    Tropheus, vilket foder är bäst?

    Hej!
    Snart får jag hem mina Tropheusar vilket foder är bäst, förutom räkmix? Hur är det med Pellets och flinger? Vilket Fabrikat är bäst?

    Såg att någon beställde foder från tyskland, kan det verkligen bli billigare?
    Stefan63
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    #2
    OSI är högt rankat om man ska diskutera det som anses vara högkvalitativt foder. Troligen kan du få tag på OSI billigare i Tyskland än här i Sverige så där ligger det nog en del pengar att spara om man har många troffar att föda...

    Personligen så tycker jag att en välkomponerad och kvalitativ räkmix slår allt annat.

    Själv kör jag faktiskt med "lågbudget"-märket Tropical som både är ett kvalitativt foder och håller låg prisnivå. Eftersom jag inte ger mina troffar speciellt mycket av granulat eller flingor så duger det gott till mina firrar. Huvudfödan är trots allt till 80-90% bestående av räkmix.

    Kommentar

    • Stefan63
      Användare
      • February 2005
      • 192

      #3
      Jag såg att OSI spirulina bara finns i flingor, är ej 100% säker.

      Där var även OSI Shrimp sinking pellets, kanske inte till tropheusar?

      Där var även ett foder, Aquatic Natur Afr. Ciklid, Det stod inte så mycket om detta foder, vet ej om det lämpar sig till tropheusar
      Stefan63

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

        #4
        Jag använder och har använt Aquatic Nature Cichlid Excel till mina troffar och de gillar dom verkligen. Det är astaxanthin i denna variant och det är bra (tycker jag iallafall).

        A N Cichlid Excel finns att köpa på t ex www.akvakompis.se , www.pwss.nu (har OSI i sitt sortiment), http://www.mamut.com/zoosaker , till bra priser...
        En del fodersorter finns även på t ex www.akvarieshopen.com .

        En idé kan vara att fråga någon/några av dessa onlinebutiker om de kan ta hem just det du vill ha (om de inte har det i ordinarie sortiment) till ett bra pris istället för att du behöver skicka ifrån Tyskland för att hitta en bra prisnivå. De är säkert villiga att försöka...

        Går man till den lokala Zoobutiken så får man tyvärr betala mer, men en del väljer detta för att stödja butiken och det är givetvis bra. Om man har, som jag, en något stram budget på vissa avdelningar i livet så måste man försöka hitta bästa -ekonomiska- alternativet för en själv och då är ofta onlinebutikerna i Sverige eller Tyskland nästintill oslagbara.

        Kommentar

        Arbetssätt...