Hörnakvarium på köksbänk - problem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • matek
    Användare
    • December 2004
    • 32

    Hörnakvarium på köksbänk - problem

    Hej, jag har planer på att sätta in ett litet akvarium i ett hörn i ett s k L-format kök på köksbänken. Utrymmet passar perfekt för ett 70 l (57x57X40)och det finns tom redan en lysrörsarmatur på plats. Ett akvarium här vore snyggare än en micro. Jag står inför några praktiska problem. Om man fått in akvariet på plats kommer man inte åt att ta upp filter mm. Om man tar upp en lucka i överskåpets botten, kan man då lägga ett litet smidigt ytterfilter ned där eller måste det stå upp? Jag vill inte att det ska ta massa plats i överskåpet. Skulle ett sådant här akvarium räcka för en grupp prinsessor eller vad skulle ni rekommendera för andra tanganyika eller malawi i ett så litet akvarium? Eller har någon andra erfarenheter och tips inför detta lilla projekt? /Mats
  • Christer T

    #2
    Du bör inte ha ett ytterfilter över akvariets vattenyta. Händer det något så kan du få översvämning. Kan du inte lösa det med någon form av filtermodul i akvariet?

    Kommentar

    • matek
      Användare
      • December 2004
      • 32

      #3
      Hmm just det ja. Ett pumphuvud i en filtermodul med tillräcklig plats för att få upp det genom överskåpet vid rengöring låter bättre. Tackar!

      Mats

      Kommentar

      • Kalle-Maja
        Användare
        • December 2004
        • 1324

        #4
        En grupp pigga och nyfikna Julidichromis transcriptus låter trevligt tycker jag. Och massor med sten.

        Kommentar

        • matek
          Användare
          • December 2004
          • 32

          #5
          Julidochromis låter bra. Jag får väl läsa på lite om dem.Jag har tidigare bara haft Malawi. Ingen annan som har gjort nåt liknande i sin köksinredning och har några mera tips? Jag får väl såga upp en lucka i överskåpets botten för att komma åt akvariet.

          Kommentar

          • Belgarath
            Användare
            • February 2005
            • 584

            #6
            Tänk då på att det smartaste du kan göra är att såga upp luckan så den blir lika stor som akvariet...kan ju bli ett jäkla armknäckande annars om och när du ska ner och pula i burken.

            Kommentar

            • Kalle-Maja
              Användare
              • December 2004
              • 1324

              #7
              Kom på en sak. Har du dom ensamma kan ju ett dominerande par bildas och bli ganska aggressivt mot de övriga. Just nu har jag en liten grupp som dock inte har utrymme för interna strider p g a att dom är granne till en annan dominerande huvudperson. Men men, skulle nog ändå kunna rekommendera upplägget. En ensam grupp jullar alltså. Köp ungfiskar.

              Ett annat trevligt alternativ om du inte haft dom förut är ju en liten snäcklekare. Lamprologus multifasciatus är den vanligaste och lättaste. Dom har jättesmå revir.

              Kommentar

              Arbetssätt...