Pumphuvud eheim 1260: info / diskussion

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Adde
    Användare
    • September 2004
    • 28

    Pumphuvud eheim 1260: info / diskussion

    Något som retar mig och troligtvis många andra är för höga ljudnivåer på cirkulations/filter-pumpar. Här kommer lite av mina åsikter

    Fisksammansättning och akvariestorlek är väl de mest styrande parametrarna avseende cirkulation/renings-behov sedan kan man välja mellan några alternativ: Pumphuvud, inner- resp ytter-filter mm.

    Innerfilter: Hög ljudnivå pga vibrationer som i sin tur kan medföra resonanser som förstärker det hela ytterligare. Enligt mig de sämsta valet vid måttliga -> höga kapacitetsbehov. I princip omöjligt att få tyst om man inte placerar det långt ifrån väggarna. Om det nu ypplevs tyst för oss så är det fortfarande ett "jävla buller" för fiskarna, vilket dom kanske inte störs av??. Ljud fortplantas bättre i vatten (tätare medieum än luft)) Fördelar: Inga läckage risker!!

    Ytterfilter: Ingen resonans, vibratioenerna tas upp av slangarna och i viss mån packningen mellan pump och behållare. Placera även pumpen på lämpligt underlag. Det enda man hör är strömingen och impellern vilket inte går att undgå. Låg ljudnåvå, stor filtervolym, tar inte upp volym i akvariet. Mycket bra!! Nackdelar: Ökad läckage men näst intill obefintlig vid nogrann montering och underhåll

    Pumphuvud: Hög fölexibilitet, används på det sätt som passar dig bäst. Fördelen med eheims pumphuvud är att de kan placeras utvändigt.
    Fördelar och nackdelar angående dessa är samma som ovan beroende på placering!!!

    Har precis införskaffat mig ett eheim 1260 och är supernöjd. 2400l/h 65w Effekt för att i någorlunda mån kunna leverera given kapacitet vid icke optimala drifts-förhållande som oftast råder i akvarium, bortsett från rena cirkulationspumpar där det inte krävs samma effekt. Detta monterade jag utvändigt och det låter mindre än mitt ytterfilter fluval 403 (1200 l/h, 20? watt) som också är mycket tyst .

    Äntligen kan jag kasta ut mina innerfilter: Emeim 2252 = resonansmaskiner nr 1.

    Mina pumpar/filter: Eheim 1260 ~utvändig placering
    Fluval 403 ~ytterfilter
    Eheim 1250 ~invändig placering

    Ca 50 liter filtervolym bakom halva btn. 1250:an (med diffusor) körs bara vid behov?? Är inkappslad i filtermmatta bakom btn

    Kan beskådas på: http://medlem.spray.se/branande

  • Fredrik H.
    Användare
    • April 2002
    • 1884

    #2
    citat:Äntligen kan jag kasta ut mina innerfilter: Emeim 2252 = resonansmaskiner nr 1.
    Mina är knäpptysta även efter 5-6 år.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • Adde
      Användare
      • September 2004
      • 28

      #3
      Det du kallar "knäpptysta" gäller väl inte när du fäster dom på glaset med suggproppar. Pumparna upplevs tysta om dom placeras en bit ifrån glasrutorna. Sen skiljer det ju från ex till ex...men eheims pumpar tillverkas nog med hög noggranhet avseende impellrar, axlar och infästningar som är orsaken till oljudet. Dåig nogrannhet kan ge samma effekt som slitna impellrar --> oljud.

      Kommentar

      • Fredrik H.
        Användare
        • April 2002
        • 1884

        #4
        citatet du kallar "knäpptysta" gäller väl inte när du fäster dom på glaset med suggproppar.
        Nej, mina står faktiskt av sig själva sådär lite slarvigt lutat mot inredningen. Jag har powerheads av märket Aquabee, Aqua clear, Maxi Jet, Fluval, Resun och ett antal olika Eheim. Av dessa är Ehims 2252 tystast så därför kan jag inte hålla med om att den är resonansmaskiner nr 1.
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

        Kommentar

        • GurraG
          Användare
          • January 2004
          • 75

          #5
          Hej !!
          jag har både ett gäng 2252 innefilter o ett 2260 ytterfilter !
          upplever 2252 som rena ljuddrömmen jämfört med 2260 som låter lite
          i klass med en trimmad V8:a !! har testat ett antal olika lösningar för att dämpa 2260 , bäst effekt gav extra gummi mellan motor o filterbehållare samt borttag av huven ! men..... kommer ändå inte i närheten av 2252rna !!
          har även ett par 2213,2215,2217 o en 2250 dessa är 'helt' dödstysta !!!
          kör även separata pumphuvuden 1250=tysta,1262,1060=betydligt ljudligare men..... kapaciteten på på de större är ENORMT bra upplever jag så jag lever med 'oljudet'

          Adde , kan ta över dina 2252r för en billig penning !!!
          MVH /Gunnar

          Dygnet har 24 timmar ...minst !
          Gunnar

          Kommentar

          • Twosaint
            Användare
            • December 2004
            • 68

            #6
            Har en 2252:a som snart har snurrat i 13 år, jag upplever den som "ljudlös" sitter fast med sugpropparna och står på en sten på botten.

            Kommentar

            • Jonas E
              Användare
              • February 2003
              • 2533

              #7
              jag har 2 252or i 720:et i mina föräldrars sovrum, det är knäpptyst.

              De som låter mest hemma hos mig är eheim compact 1000, de är dock rätt så billiga, lite skramliga när man fäster dem vid glaset men vilket flås där är i dom...
              /Jonas
              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

              Kommentar

              • Hasse_H
                Användare
                • April 2002
                • 1081

                #8
                Har också en gammal Eheim 2252:a som är knäpptyst. Köpte däremot ett fabriksnytt Project PJP 1500 för ett tag sedan och det låter som en brummande högspänningstrafostation.

                Kommentar

                • discusred
                  Användare
                  • June 2004
                  • 851

                  #9
                  Har aldrig haft problem Ehiem i alla år. Köpte en JBL crystal 500, som är väldigt tystlåten, som jag är oxå nöjd med.

                  Kommentar

                  • jarinen
                    Användare
                    • April 2003
                    • 1888

                    #10
                    Har en 2252, knäpptyst! De som har problem med högljudda 2252, kan det tänkas vara så att ni behandlat rotorn omilt vid rengöring? De ggr(vilket är sällan) jag tar ur rotorn så behandlar jag den varsamt som om det vore en kärnvapenstridsspets, så den inte blir skev och konstig.
                    Däremot hade jag en Project som pumpa 1800 l , den lät som en betongblandare ungefär.


                    Mvh Jari

                    Kommentar

                    • specmats
                      Användare
                      • December 2004
                      • 3060

                      #11
                      har flera eheim 2252 och dom är tysta-viktigt är att dom vilar på nånting som exempelvis filermaterial annars låter det pga vibrationer-finns det pumpar som är helt vibrationslösa?
                      Tropheus Duboisi halembe, so
                      Melanochromis Auratus, vf
                      Synodontis Petricola, odlade

                      Akvarie-setup (Salt)

                      Kommentar

                      • Adde
                        Användare
                        • September 2004
                        • 28

                        #12
                        Alla pumpar vibrerar som alla säkert märkt, budgetpumparna har oftast mer oväsen för sig (ialla fall dom jag provat). Det är vibrationerna + resonans som är orsaken till oljudet i mitt fall. Som jag skrev tidigare låter inte pumparna om jag placerar dom en bit ifrån rutan. Det skulle kunna va så att mitt kar är extremt känsligt för vibrationern --> resonans då ni alla andra klarat er så bra.
                        För övrigt så går min 1260 ypperligt fint och tyst. Det är absolut inte eheim jag har nåt emot (mycket prisvärda pumpar) utan innerfilter i allmänhet. Alla eheims pumpar är väl konstruerade på samma sätt?

                        Något jag la märke till när jag jämförde lite olika pumpar map (kapacietet / effekt) Var att vissa pummpar angav samma kapacitet som eheims men med ca 20w mindre effektbehov! Tycker detta var intressant för eheim som är ledande inom akvariepumpar lär bör ju ha en minst lika hög verkningsgrad som sina konkurenter. Läste på forumet om en som relaterade detta till traditionella glödlampor o energilampor som gav lika mycket ljus till mindre effektbehobv. Det var ju inte en direkt lysande jämförelse.

                        Kommentar

                        • ZakatH
                          Användare
                          • April 2004
                          • 313

                          #13
                          Även jag har en 2252 som sitter med sugproppar på rutan, tyst som få..
                          Har även 3st Hydor Crystal innerfilter som även dom är knäpptysta,(utom det minsta som nån gång ibland låter lite). Ett Eheim 2213 ytterfilter som låter lite i mesta laget för min del, fick det av en granne som inte använt det på ett par år, kan ju kanske vara därför.
                          Sen har jar även ett Askoll(förmodar jag) Pro4 pumphuvud som även det är tyst med sugproppar.

                          Har funderat lite på en lösning om man nu skulle få hem ett pumphuvud som låter en del, just vid resonans i karet. Man tar en bit liggunderlag och silikonerar fast en bit av nåt lämpligt material som sugproppar fäster på, exempelvis en liten glasskiva. Sedan limmar man fast den i karet, å trycker dit pumphuvudet.. Borde la funka?

                          Kommentar

                          Arbetssätt...