plötsligt grumligt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lilljimpan
    Användare
    • February 2005
    • 143

    plötsligt grumligt?

    Har starat ett malawi kar för cirka en veckasedan, använder kalksand, normala värden, fiskarna verkar må bra, samlas dock gärna vid grottan och utsuget, vattnet har klarnat en aning men verkar bli smutsigare nu....vad har jag gjort för fel? Försökte skölja kalken så gott jag kunde, är det den som virvlat upp nu när jag skaffat mer fisk? Kommer dettta lägga sej med tiden och hur lång tid tar det eller ska jag byta sand för att få ett klarare vatten?

    tacksam för hjälp
  • lilljimpan
    Användare
    • February 2005
    • 143

    #2
    ingen som vet?

    Kommentar

    • Johan
      Användare
      • August 2002
      • 3029

      #3
      beskriv smutset, vilken färg? hur mycket matarna , hur stort är karet o hur mycket filtretar dina pumpar, lite sån här fakta är alltid bra att skriva när du vill ha hjälp, kalkgrus har tendes att lämna karet lite mjölkigt, men det brukar försvinne efter ett tag när man har gjort några vatten byten,

      Kommentar

      • lilljimpan
        Användare
        • February 2005
        • 143

        #4
        ok.... Smutset ser mjöligt ut, Matar 1-2 ggr dagligen (matar kanske lite mycket ibland), Har vart igång nästan två vecor, ett vatten byte gjort, 315 liters kar, eheim ytter filter 2015 (540l/h), värden ok utom gh, den vill inte ge utslag eller är det för mycket.

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • September 2002
          • 5394

          #5
          grå eller vit dimma?

          vitaktig = infusionsdjur
          gråaktig = ej fungerande filtersystem

          Detta stämmer inte till 100% men väldigt ofta iaf.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • specmats
            Användare
            • December 2004
            • 3060

            #6
            Om jag vore du så skulle jag avvakta 1-2 veckor för att mer bestämt kunna se vad som orsakar grumligheten om det överhuvudtaget är kvar och är det mjölkaktigt (som för mej) så är nog ett uv-c filter den bästa lösningen men orsaken till grumlighet kan ju ha en massa orsaker så därför tror jag att man ska vänta ut ett nystartat akvarium en tid
            Tropheus Duboisi halembe, so
            Melanochromis Auratus, vf
            Synodontis Petricola, odlade

            Akvarie-setup (Salt)

            Kommentar

            • Johan
              Användare
              • August 2002
              • 3029

              #7
              prova göra ett 30% vatten byte, mata med hälften vad du gör nu, fiskarna kommer inte lida av det. du har nästan pågränsen för lite pump i karet , man säger ofta 3*karet strl. hur mycket fisk har du i o vilka?

              Kommentar

              • lilljimpan
                Användare
                • February 2005
                • 143

                #8
                OK, vet inte om det är grått eller vitt, något mitt imellan, rör sej som en dimma om man tittar mot ett mörkare parti av bakgrunden. Fisk har 5 hongi, 4 demasoni, 8 golden, 4 rödrubin, 4 ornatus, 1 mal. Har cirka 25liter sand, cirka 30-40 liters bakgrund, så jag skulle tro att det är bara cirka 275 liter vatten, pumpar den då 540 så är det ju 2ggr vatten volymeni timmen. Stoppade jag i fisk förtidigt kanske, är detta nåt skadligt nu när det redan är gjort, har lagt märke till att de kliar sej, brukar de göra det eller är det nnån sjukdom? Har int fått filtret att funka riktigt kanske, hur ofta ska jag byta där, har bytt varranan dag nästa av det finaste, sen blå mattan har jag sjölt ur en gång i veckan, men sparat en "skitig" är det för tätt kanske? alla tips och info välkommna

                Kommentar

                • ebbe_20
                  Användare
                  • February 2005
                  • 283

                  #9
                  vad har du för lyse?? har märkt att vissa rör ger ett sken så de ser grumligt ut
                  MVh
                  Ebbe

                  Kommentar

                  • lilljimpan
                    Användare
                    • February 2005
                    • 143

                    #10
                    köpte det beggagnat, har inte kollat vad den heter, en vanlig lite gulaktig och en blå aktig aqua relle tld 36w/89 någtot sånt

                    Kommentar

                    • ebbe_20
                      Användare
                      • February 2005
                      • 283

                      #11
                      ok de blåa röret kan ge ett sken så de ser grumligt ut en polare hade de problemet
                      MVh
                      Ebbe

                      Kommentar

                      • lilljimpan
                        Användare
                        • February 2005
                        • 143

                        #12
                        ok, vad ska man då ha för rör som tar fram blå färger? försvinner fenoment om jag ex byter från kalk sand till en annna sand? på verkar detta fiskarnas färg?

                        Kommentar

                        • deelay
                          Användare
                          • September 2002
                          • 5394

                          #13
                          Problemet kommer bara försvinna vid sandbyte om det är sanden som är boven till det hela. Angående det blå röret så kan det framkalla ett ljus som man kan uppleva som grumligt om det är för starkt så om du stänger av det o kollar då ser du direkt om det var där problemet låg.
                          Om det rör sig om infusionsdjur hjälper bara mörkläggning i 5-7 dygn eller ett uv filter.
                          http://www.aquariumstockholm.se/

                          Kommentar

                          • Belgarath
                            Användare
                            • February 2005
                            • 584

                            #14
                            Håller med Johan..fixa ett kraftigt innerfilter oxå (alt. Powerhead) för bättre cirkulation i ditt kar, ytterfiltert du har nu kör ju knappt runt vattnet 2 ggr/timme..det är för lite. Kommer själv att ha ca. 1600l/timme i mitt 310 kar (när jag nu får tätat det).

                            Kommentar

                            • lilljimpan
                              Användare
                              • February 2005
                              • 143

                              #15
                              Ok, Killen jag har köpt det att sa att det inte har vart några problem med det filtret, är det cirkulation eller filtrering som är för liten då, eller hänger det ihop? Räcker det med ett power head som ökar cirkulation eller måste jag använda ett större filter? Har inte förståt dettta riktigt kanske.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...