AN Cichlid excel (myter) ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

Jo det var till dig frågan var riktad. Jag tycker själv att fodret är kanonbra, men det finns en del som har negativ erfarenhet av det. När du säger att en butik använder det och har använt det i 15 år så får det att se ut som att fodret är det enda foder som används och det ä det som jag ställer mig frågande till. Att välja AN Cichlid excel, som är ett ganska dyrt foder, som enda foder i en butik vet jag inte om det är så "ekonomiskt" direkt...och därför ställer jag mig frågande till det.

Jag kan dock mycket väl tänka mig att de alternerar med detta foder eller har det som tillskott.

Kommentar

• Gabbi
      Användare
      • April 2002
      • 897

Det låter ju orimligt att man som affär INTE skulle fodra med det foder som finns tillgängligt. Ser jag en burk som har en rejäl buckla, eller om jag hittar något som går ut i övermorgon, då slänger ju inte jag det, utan ger det till fiskarna. Därför låter det högst osannolikt att AL skulle ha fodrat enbart med ett märke i 15 år, ett dyrt sådant dessutom.
      www.akvarielagret.se/akvarieboken

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
        Ja jag har talat med en anställd på leasing idag som jobbar både i butiken och på fältet och han sa så vad mer kan jag säga,Mvh Ann-Mari

Kommentar

• Wilhelm
          Användare
          • April 2002
          • 9122

Nu har jag flyttat ihop de båda exceltrådarna!

post #129 var det sista inlägget i första tråden och #130 det första inlägget i den senaste tråden.
          Senast redigerad av Wilhelm; 28 December 2007, 00:39.
          mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

Ursprungligen postat av annmari
            Hej!
            Ja jag har talat med en anställd på leasing idag som jobbar både i butiken och på fältet och han sa så vad mer kan jag säga,Mvh Ann-Mari
            Leasing kan, som sagt, mycket väl ha använt fodret i 15 år, men troligen inte som enda foder och därför faller då diskussionen med om fodret är bra eller dåligt rörande färgåtergivningen och avstannande av lek. Har de haft fodret i kombination med annat foder så kan det ju vara det andra fodret som gett plus och AN Cichlid excel minus...eller vice versa.

Om man gör en fodertest så bör det göras på ett antal fiskar, vuxna fiskar...under en ansenlig tid. En kortare fingervisning kan man kanske få om man enbart utfodrar med det fodret i en månad...men t o m här skulle jag ifrågasätta resultatet då det tar tid för en fisk att ta till sig ett foder helt och hållet.

Tar man t ex räkmix med astaxanthin utfodring så får man räkna med att se resultat efter ca 2 veckor i färgerna på fiskarna...och då är troligen räkmixen kraftigare i astaxanthin mättnad än t ex AN Cichlid excel..om man tar det som ett snabbt exempel och då rörande astaxanthinet. Det har ju inte helt varit uppe i denna diskussionen utan det har rörts sig om annat..att t ex AN Cichlid excel skulle inneha hormoner. Det är ju en helt annan sak och jag är rätt övertygad om att det tar tid för en fisk att ta till sig fodret och börja visa symptom av det.

Kommentar

• Cichlidaholic
              Användare
              • June 2005
              • 1103

Ursprungligen postat av Malawe
              Tycker det är "galet" tidigt att bedöma ett foder efter endast två veckors användande.
              Har kört med AN i många år men varierat med räkmix, nu tänkte jag testa bara AN för o se om fisken slutade leka men det blev bara värre..
              4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

Min Hemsida
              Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

På min Zoon
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

Kommentar

• nils42
                Användare
                • January 2003
                • 931

Hej!
                Ska det betalas för analyskostnad på foder kan jag tänka mig att bistå med en eller annan krona.
                Skicka in en burk!
                Hälsn Nils

Kommentar

• Gäst

Ja då har jag följt tråden och har några funderingar?

Matar man/de flesta endast med ett foder? (jo jag har sett några undantag i tråden)

Kan det vara bra att uteslutande mata med ett högproteinfoder? (tveksam)

Att diska ett foder för att någon upplevt trassel verkar i mina ögon dumt,varför inte prova och bilda en egen uppfattning?

Att diska ett foder för att man gett detta i kombo med annat skulle göra fodret ointressant effekt mässigt??? Det beror väl på kombon?

Tycker förövrigt om foderdiskussioner men de tenderar till att oftast bli väldigt enkelspåriga på forumet synd! Det är ju en fråga som kan driva vår hållning och odling frammåt.

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                    Har precis varit i kontakt med Leasing och dom säger att dom under flera år kört med detta foder enbart på uthyrningen och det fungerar hur bra som helst i butiken kör dom också med detta foder men inte enbart och där fungerar det också bra dom har aldrig haft problem med detta foder fiskarna leker och mår bra,Mvh Ann-Mari

Kommentar

• Crenicichla
                      Användare
                      • November 2006
                      • 1055

Bra Ann-Mari
                      Då vet vi hur det funkar hos AN och de borde ju vilja att deras leasingfiskar skall hålla bra klass så att åskådarna ser att de har bra fisk i sina hyr kar.

/ Kristofer
                      MVH

Kristofer

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                        Jag sa vad leasing sagt jag jobbar inte där utan jag citerar vad dom sa/Ann-Mari

Kommentar

• nils42
                          Användare
                          • January 2003
                          • 931

Snälla Ann-Mari!
                          Det finns punkt och komma i vårt språk.
                          Varför inte använda dessa?
                          Hälsn Nils

Kommentar

• Crenicichla
                            Användare
                            • November 2006
                            • 1055

Ursprungligen postat av annmari
                            Hej!
                            Jag sa vad leasing sagt jag jobbar inte där utan jag citerar vad dom sa/Ann-Mari
                            Precis det är det jag håller med dig om och jag tycker uppriktigt att det är bra att du kollat upp det, eftersom då slipper det bli massa ifrågasättanden från alla andra.
                            Tvivlar de så kan de ju ringa till AL själva
                            MVH

Kristofer

Kommentar

• malawi375
                              Användare
                              • April 2006
                              • 209

Ursprungligen postat av nils42
                              Snälla Ann-Mari!
                              Det finns punkt och komma i vårt språk.
                              Varför inte använda dessa?
                              Hälsn Nils
                              Då kan jag meddela att punkt brukar man använda vid förkortningar också! (som till exempel "Hälsn.")

Kommentar

• Crenicichla
                                Användare
                                • November 2006
                                • 1055

Ursprungligen postat av malawi375
                                Då kan jag meddela att punkt brukar man använda vid förkortningar också! (som till exempel "Hälsn.")
                                Hahaha
                                MVH

Kristofer

Kommentar

Arbetssätt...