AN Cichlid excel (myter) ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • November 2005
    • 3216

Ursprungligen postat av jarinen
    Jag kan tänka mig följande som är lite spekulationer från min sida:

låt oss säga att fodret är av mycket hög kvalitet och har mycket ingredienser som främjar färg, astaxanthin och allt vad det heter. Om man då använder fodret som huvudfoder och matar mycket med det så kan jag tänka mig att en del fiskar färgar ut nåt grymt och rätt, medan andra färgar på ett onaturligt sätt och att det beror på vilken art.

Så det viktiga i sammanhanget tror jag är i vilken utsträckning det matats med fodret när man upplevt att honor ser ut som hanar ossåvidare.

Jag kan hålla med om att fodret verkar ha nåt som de flesta andra foder inte har och då tror jag det handlar om den höga halten av spirulina o astaxanthin och att dessa ger lite felaktigheter i färgning ibland.

Mvh Jari
    Ja att det är ett färgförstärkande foder det är rätt, men problemet är inte att det är fullt med astaxanthin i det.
    Jag lägger i rätt så mycket astaxanthin i min räkmix, men mina haplis honor blir inte hannar för det.
    Och om matar med mycket spirulina i fodret så blir inte honor som hannar , dom får bara mera svarta pigmentfläckar.
    Men det förstärker färgen i både dom gula och röda fiskarna det är rätt.Janne

Kommentar

• Kjell Fohrman
      Användare
      • April 2002
      • 4619

Ursprungligen postat av Tony
      Hmm, Akvarieteknik hade utfärgade N. fuscotaniolatus som var 5-6cm när ciklidstämman var i Filipstad. Att de var importerade kommer jag ihåg, men jag kommer ej ihåg från vilket land. Hur som helst lär det väl knappat vara svindyrt med hormoner (eller vad det nu kan vara som färgar yngel och honor) om de "fattiga" länderna odlar fram fisk på sådant vis?

Jag är helt kass på näringsteori, men har du några idéer om vad som kan få honor som normalt sett är gråbeige att bli blå får du gärna skriva dem
      Länder som USA, Tjeckien och Singapore kan väl knappast betecknas som fattiga
      Sedan kan jag tänka mig att det "betalar tillbaka sig" om man använder hormoner för att direkt färga upp fiskar som skall säljas. Att däremot blanda det i ett foder man säljer vore däremot att kasta pengarna i sjön.

Det finns många typer av foder som kan ge de mest märkliga resultat. DEt fanns (vet inte om det finns fortfarande) som hette Wardley Spectra III. Matade man blå fiskar med det (bl.a. Cyrtocara moorii) så blev de inom en halvtimme helt svarta.
      Så det finns nog många näringsämnen som på olika sätt kan påverka färgen hos fiskarna.

Vad gäller hormoner så är det ju som sagt rätt lätt att kolla och någon förslog tidigare i tråden att en burk skulle lämnas in för analys.
      Jag erbjuder mig att betala för labbkostnaden om det skulle visa sig att den innehåller hormoner, någon av er som hävdar att det innehåller hormoner som är beredd på att betala för labbkostnaden om det skulle visa sig att det inte innehåller hormoner?
      På så sätt så skulle vi få denna myt/skröna avlivad eller bekräftad - en gång för alla.

Kommentar

• ozric
        Användare
        • March 2004
        • 3187

Hoppas nån nappar...
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

Kommentar

• deelay
          Användare
          • September 2002
          • 5394

Ursprungligen postat av jarinen
          Jag kan hålla med om att fodret verkar ha nåt som de flesta andra foder inte har och då tror jag det handlar om den höga halten av spirulina o astaxanthin och att dessa ger lite felaktigheter i färgning ibland.

Mvh Jari
          AN excel ger inte någon extra skjuts på färgerna. Ger du det till en rödzebra som tidigare fått räkmix med astaxanthin så bleknar den kraftigt med enbart AN excel... däremot tycker jag att färgerna verkar bli precis lagom i övrigt med ANexcel.
          http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Johan F
            Användare
            • March 2006
            • 2439

Ursprungligen postat av deelay
            AN excel ger inte någon extra skjuts på färgerna. Ger du det till en rödzebra som tidigare fått räkmix med astaxanthin så bleknar den kraftigt med enbart AN excel... däremot tycker jag att färgerna verkar bli precis lagom i övrigt med ANexcel.
            Det håller jag med om. Har lekt med att prova med en grupp rödzebror som kommer från samma håll. Jag delade upp dom i två grupper.
            Hela gruppen var uppfödd med Räkmix troligen med en hel del astaxanthin och var väldigt röda, jag kan tillägga att stoleken var ca 3-4cm.
            Ena gruppen fortsattes och matas med Räkmix, den andra gick jag över till att mata med AN Excel. AN Excel gruppen tappade den intensiva röda färgen, dessa gick mer åt det orange hållet redan efter någon månad. Provade efter att dom bleknat och ge dom återigen Räkmix med astaxanthin och då började dom saktligen få tillbaka den intensiva självlysande röda färgen. Förloppet gick ganska fort på ca 14 dgr.
            Min slutsats är att AN excel räcker för att bibehålla en naturlig färgnyans (orange) på Röd Zebran och om man önskar en intensivare färg åt det röda hållet så använd foder med tillskott av astaxanthin.
            Senast redigerad av Johan F; 01 December 2007, 00:53.
            3000 liter med Tropheus
            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
            Tropheus sp. black Ikola
            Tropheus sp. black Caramba
            Tropheus red bishop Caramba
            Tropheus Moorii Kambwimba
            Tropheus Moorii Kapampa
            Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Lars-Peter
              Användare
              • October 2005
              • 199

Har läst denna tråden ett tag nu och måste få säga mitt!
              Jag har matat mina fiskar, malawisar, med AN Excel i några år och jag kan bara påstå att det är ett kanon foder och jag kan även påstå att det håller färgerna men blir inget överdrivet!
              Tropheus moorii longola sunspots
              Tropheus moorii kasanga red rainbow
              Tropheus sp. Black Kiriza
              Tropheus moorii murago tanzania
              Tropheus brichardi katonga

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Användare
                • April 2002
                • 4619

Som sagt - någon som antar utmaningen
                Vad gäller hormoner så är det ju som sagt rätt lätt att kolla och någon föreslog tidigare i tråden att en burk skulle lämnas in för analys.
                Jag erbjuder mig att betala för labbkostnaden om det skulle visa sig att den innehåller hormoner, någon av er som hävdar att det innehåller hormoner och som är beredd på att betala för labbkostnaden om det skulle visa sig att det inte innehåller hormoner?
                På så sätt så skulle vi få denna myt/skröna avlivad eller bekräftad - en gång för alla.

Eller skall vi tyda tystnaden som så att detta påstående om hormoner i AN fodret bara var ytterligare en av många skrönor inom akvariehobbyn

Kommentar

• cf.akvarielagret
                  Användare
                  • April 2002
                  • 5028

Kjell
                  Vad gäller hormoner så är det ju som sagt rätt lätt att kolla och någon förslog tidigare i tråden att en burk skulle lämnas in för analys.
                  Jag erbjuder mig att betala för labbkostnaden om det skulle visa sig att den innehåller hormoner,
                  ------------------------------------------------------------------------
                  Kjell jag delar kostnaden med dig och även om vi hamnar i skamvrån så har vi någon att prata med
                  jag är Ateist
                  men Gud talade till mig
                  Gud är stor
                  jag frågade hur stor ? inget svar
                  han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Cichlidaholic
                    Användare
                    • June 2005
                    • 1103

Har inte haft några problem med detta foder matar med AN ca 4dagar i veckan. Det jag märkt sedan jag började med AN är att fiskarna växer fortare och blir skarpare i färgen. Leker gör de oavsett får hur många yngel som helst och mina Hongi "red top super red" som aldrig tidigare lekt började leka som aldrig förr, om det berodde på fodret eller om de bara gillade lite variation kan jag inte svara på.

Att honor skulle börja färga om till hanar har jag inte varit med om, därimot kom jag att tänka på att de flesta honor har nått lite blått skimmer i sig och då AN ska förstärka färger som redan finns där kanske det e dessa färger de förstärkt? Detta är bara en hypotes men det kan ju liknas med att den redan skäggiga damen som alla fortfarande ser är en dam börjar trycka tillväxthormoner och blir pälsklädd och förväxlad med en grottbjörn.
                    4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

Min Hemsida
                    Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

På min Zoon
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

Kommentar

• Cichlidaholic
                      Användare
                      • June 2005
                      • 1103

Acuatic Nature "Myt"

Har kört AN pellets excel M nu i ca 2 veckor enbart för att se vad som hände, Har fått lek på F.Rostratus 1 hona tuggar S.Fryeri 2 honor tuggar N.Venustus tuggar jämt ialf =) Även rhamphochromis feroxen har lekt och mina champisar.. Många säger att de slutat leka då de kört AN för mig verkar det vara tvärtom. Fler som vart med om samma sak?
                      4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

Min Hemsida
                      Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

På min Zoon
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

Kommentar

• Tony
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4594

Fyll gärna på i den befintliga långa AN Excel-tråden. Där snackas det massor
                        Tony Englund

Kommentar

• StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10777

Tycker det är "galet" tidigt att bedöma ett foder efter endast två veckors användande.

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                            Nej Leasing har kört med detta foder i över 15 år och deras fiskar leker för fullt,det är inget fel på fodret,Mvh Ann-Mari

Kommentar

• StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10777

Vet du till 100% att det är det enda fodret de ger alla fiskarna?

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                                Jag vet inte om det var mig du frågade men jag vet efter info från Leasing att dom matat alla akvarier dom har med detta foder och fiskarna leker utav bara den,Mvh Ann-Mari

Kommentar

Arbetssätt...