AN Cichlid excel (myter) ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • September 2002
    • 5394

Vi gör det enkelt, jag fotar ett antal honor som ätit 99% AN i över 1år så kan vi ju sen se hur dom ser ut... dom som har andra åsikter angående att dom blir som hanar kan ju lägga upp bilder på dom djuren så ser vi ju tydligt hur det ligger till.
    Bilderna på dom honorna jag lägger upp kommer då att vara djur vars föräldrar matats med enbart AN så då får vi ju även se att dom får yngel.

Att en fisk slutar leka kan bero på många orsaker... lättast är att tro/tycka att det beror på maten vilket iof kan stämma om fodret är riktigt fel vilket inte verkar stämma i det här fallet.
    Det kan räcka med att ändra på belysningstiden så kan dom antingen sluta leka eller börja leka.
    http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Tony
      Användare
      • April 2002
      • 4594

Jag glömde kanske skriva att mina "problem" med AN excel bara drabbade haplisar. Tillägg nummer två kan ju vara att fodret ändrats de senaste 5-6 åren?

När det gäller foder har väl alla sina egna åsikter. Jag och Janne har samma åsikt om ecxel, men när det gäller räkmix har vi långt ifrån samma åsikter. Jannes haplisar blir stora och fina av räkmix medan mina blir dåliga och dör, så vem har rätt där tro?
      Tony Englund

Kommentar

• deelay
        Användare
        • September 2002
        • 5394

Jo som sagt vem vet hur det var med fodret för länge sedan, jag började för ett par år sedan.

Sedan att rovfiskar inte vill ha ärtor är ju en smal sak att förstå =)

Tony färgade dina honor om så att dom såg ut som hanar av fodret eller var det utebliven lek som va problemet?
        Senast redigerad av deelay; 29 November 2007, 23:43.
        http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Tony
          Användare
          • April 2002
          • 4594

Ursprungligen postat av deelay
          Tony färgade dina honor om så att dom såg ut som hanar av fodret eller var det utebliven lek som va problemet?
          Både och. Ahlihonor var de som färgade allra mest, men även andra haplishonor drog på sig lite snyggare klänningar än brukligt

Jag skulle mycket väl kunna testa på nytt och se om det ger samma effekt vilket ju låter osannolikt med tanke på alla som kör det nu. Synd att det är så rackarns dyrt bara
          Tony Englund

Kommentar

• Johan F
            Användare
            • March 2006
            • 2439

Ursprungligen postat av Tony
            Jag glömde kanske skriva att mina "problem" med AN excel bara drabbade haplisar. Tillägg nummer två kan ju vara att fodret ändrats de senaste 5-6 åren?

När det gäller foder har väl alla sina egna åsikter. Jag och Janne har samma åsikt om ecxel, men när det gäller räkmix har vi långt ifrån samma åsikter. Jannes haplisar blir stora och fina av räkmix medan mina blir dåliga och dör, så vem har rätt där tro?
            Båda två
            3000 liter med Tropheus
            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
            Tropheus sp. black Ikola
            Tropheus sp. black Caramba
            Tropheus red bishop Caramba
            Tropheus Moorii Kambwimba
            Tropheus Moorii Kapampa
            Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Johan F
              Användare
              • March 2006
              • 2439

Ursprungligen postat av Tony
              Både och. Ahlihonor var de som färgade allra mest, men även andra haplishonor drog på sig lite snyggare klänningar än brukligt

Jag skulle mycket väl kunna testa på nytt och se om det ger samma effekt vilket ju låter osannolikt med tanke på alla som kör det nu. Synd att det är så rackarns dyrt bara
              Jag skulle nog kunna bidra med lite AN excel om ni ger oss en opartisk utlåtande.
              3000 liter med Tropheus
              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
              Tropheus sp. black Ikola
              Tropheus sp. black Caramba
              Tropheus red bishop Caramba
              Tropheus Moorii Kambwimba
              Tropheus Moorii Kapampa
              Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Användare
                • April 2002
                • 4619

Ursprungligen postat av deelay
                Jo som sagt vem vet hur det var med fodret för länge sedan, jag började för ett par år sedan.
                Jag har ingen aning om hur fodret är idag, men "för länge sedan" var jag grossist på det och även på cirkulerade det en massa rykten om att det fodret skulle innehålla hormoner.
                Jag lät då några odlare testa det + att jag själv under en längre period körde olika grupper parallellt, med resp utan AN Excel. Ingen av testerna visade på någon skillnad i färgerna på honorna eller en sämre leklust. Så jag hänförde det hela till ytterligare en av många skrönor inom akvariehobbyn.
                Varför skulle någon fiskproducent slänga ut en massa pengar på att blanda i hormoner i det - dels så kostar det en massa pengar och dels så finns det billigare färgämnen om det är det som man är ute efter. Så AN producenten skulle till en billigare penning kunna producera ett mer säljande foder utan att blanda i hormon - så varför kasta pengarna i sjön.

Enda hormonfärgade fiskar jag sett var när jag på 80-talet tog in en sändning Malawi från Florida och där var Chilotilapia rhoadesii-honor i 6 cm storlek minst lika utfärgade som 20 cm VF hanar.

Kommentar

• Tony
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4594

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Enda hormonfärgade fiskar jag sett var när jag på 80-talet tog in en sändning Malawi från Florida och där var Chilotilapia rhoadesii-honor i 6 cm storlek minst lika utfärgade som 20 cm VF hanar.
                  Hmm, Akvarieteknik hade utfärgade N. fuscotaniolatus som var 5-6cm när ciklidstämman var i Filipstad. Att de var importerade kommer jag ihåg, men jag kommer ej ihåg från vilket land. Hur som helst lär det väl knappat vara svindyrt med hormoner (eller vad det nu kan vara som färgar yngel och honor) om de "fattiga" länderna odlar fram fisk på sådant vis?

Jag har för mig att någon klok person på forumet gav ett kort och koncist svar för några år sedan att inget annat än hormoner kan trigga blå färg hos fisk, så därav att jag skriver hormoner.
                  Tony Englund

Kommentar

• specmats
                    Användare
                    • December 2004
                    • 3060

hmm...glöm inte hundmarknaden som fuskade med ett "naturligt foder" för drygt 10 år sen som skapade enormt negativa konsekvenser, och då pratar jag domesticerad hund foder...scary (vi har haft hundar i flera hundra år)
                    Tropheus Duboisi halembe, so
                    Melanochromis Auratus, vf
                    Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• RobbanG
                      Användare
                      • January 2004
                      • 563

Förstår inte riktigt var ifrån det kommer att AN skulle ha hormoner i sitt foder. Är det någon som har gjort något test eller är det bara på ren spekulation?
                      Det finns ju massor av ämnen som skulle kunna ge fiskarna negativa symptom.

Hela diskussionen har ju urartat lite då den handlar om innehållet (läs hormoner) utan att det finns en kemisk analys att tillgå. Diskusisonen borde handla om symptomen och inte så mycket annat.
                      //Robert

Kommentar

• Tony
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4594

Ursprungligen postat av RobbanG
                        Förstår inte riktigt var ifrån det kommer att AN skulle ha hormoner i sitt foder.
                        Jag är helt kass på näringsteori, men har du några idéer om vad som kan få honor som normalt sett är gråbeige att bli blå får du gärna skriva dem

Observera det jag skrev tidigare, att mina erfarenheter av Excel är gamla och jag kan mycket väl tänka mig att det ändrats sedan jag använde det.
                        Tony Englund

Kommentar

• StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

Ursprungligen postat av specmats
                          hmm...glöm inte hundmarknaden som fuskade med ett "naturligt foder" för drygt 10 år sen som skapade enormt negativa konsekvenser, och då pratar jag domesticerad hund foder...scary (vi har haft hundar i flera hundra år)
                          Var inte det Eukanuba?

Om jag inte missminner mig så blev hundar dåliga i magen av fodret vilket föranledde till en undersökning av fodret..som senare avslöjade att fodret?

Många uppfödare och hundägare var i början lyriska till fodret då hundarna växte bra och var pigga och starka...men "sidekicken" var oönskad.

Kommentar

• tege
                            Användare
                            • February 2005
                            • 2753

Sammanfattningsvis verkar det som att dom flesta som andvänder fodret idag är ganska nöjda.
                            Dom som däremot andvände fodret för 5-6 år sedan fick hanfärgade honor och sämre med lekar.
                            Kanske har foderreceptet ändrats eller så beror problemen på något annat.
                            Eller finns det någon som har problem idag oxå med detta foder?

Hoppas deelay kan fota sina excelmatade honor..........

Hoppas inte malawijanne tycker illa om mig igen
                            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• jarinen
                              Användare
                              • April 2003
                              • 1888

Jag kan tänka mig följande som är lite spekulationer från min sida:

låt oss säga att fodret är av mycket hög kvalitet och har mycket ingredienser som främjar färg, astaxanthin och allt vad det heter. Om man då använder fodret som huvudfoder och matar mycket med det så kan jag tänka mig att en del fiskar färgar ut nåt grymt och rätt, medan andra färgar på ett onaturligt sätt och att det beror på vilken art.

Så det viktiga i sammanhanget tror jag är i vilken utsträckning det matats med fodret när man upplevt att honor ser ut som hanar ossåvidare.

Jag kan hålla med om att fodret verkar ha nåt som de flesta andra foder inte har och då tror jag det handlar om den höga halten av spirulina o astaxanthin och att dessa ger lite felaktigheter i färgning ibland.

Mvh Jari

Kommentar

• malawijanne
                                Banned
                                • November 2005
                                • 3217

Ursprungligen postat av tege
                                Sammanfattningsvis verkar det som att dom flesta som andvänder fodret idag är ganska nöjda.
                                Dom som däremot andvände fodret för 5-6 år sedan fick hanfärgade honor och sämre med lekar.
                                Kanske har foderreceptet ändrats eller så beror problemen på något annat.
                                Eller finns det någon som har problem idag oxå med detta foder?

Hoppas deelay kan fota sina excelmatade honor..........

Hoppas inte malawijanne tycker illa om mig igen
                                Ja ber om ursäkt Tege, men ibland så tycker jag, bara för att det är jag som skriver, så brukar det vara en tendens , att det alltid kommer lite påhopp.
                                Du hoppade inte på mig, men bägaren blev full just då, så du fick tyvärr alltihopaJanne

Kommentar

Arbetssätt...