AN Cichlid excel (myter) ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • September 2002
    • 5394

Ursprungligen postat av Malawe
    Det är fler än Malawijanne som har erfarenheter av att honor "missfärgar" av AN cichlid excel...
    Det är ett ganska roligt resonemang om man tänker lite på sånt här, om en hane blir färgstarkare än vanligt så är det jubel och kanon exemplar och urvalsodlat o hela svängen men om en hona får färg så tar det hus i helvete =) Nu menar jag inte att det stämmer att honorna blir som hanar med AN utan det var bara en flyktig tanke som kom.
    http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• chimikare
      Användare
      • October 2007
      • 4

Ursprungligen postat av Markus_A
      Så vitt jag förstår efter en sökning på Jordbruksverkets hemsida är det ok med kantaxantin tillsatser. Se länk:

Här står det lite om hur foder skall märkas. Tyvär behöver inte akvariefiskfodertillverkarna märka sitt foder alls nästan.

http://www.sjv.se/amnesomraden/djurv...7fff49403.html

Ja, det verkar stämma,men trekantiga kantaxantin tillsatser i så fall om jag förstått rätt. Eller hur förstod du det?

Kommentar

• Markus_A
        Användare
        • December 2005
        • 418

Ursprungligen postat av endymion
        Enligt denna text följer ju inte AN fastställda krav. Kan de inte ange vad det innehåller, vill åtminstone inte jag köpa.
        Jag tror AN följer reglerna. Det står "deklareras frivilligt för andra sällskapsdjur än hund och katt" under flera punkter.

Kommentar

• Markus_A
          Användare
          • December 2005
          • 418

Ursprungligen postat av chimikare
          Ja, det verkar stämma,men trekantiga kantaxantin tillsatser i så fall om jag förstått rätt. Eller hur förstod du det?
          Nu förstår jag inte dig riktigt Är det strukturformeln du pratar om? Den kemiska formeln för det tillåtna kantaxantin C(40)H(52)O(2), mer än så vet jag ej.

Kommentar

• Tony
            Användare
            • April 2002
            • 4594

Jag använde AN excel för ett antal år sedan, och sedan dess har jag inte testat det på nytt.

Det som hände i mina kar var att honor färgade på märkligt han-vis samt att lekar totalt uteblev hos arter som normalt sett leker ofta.

Nu är det ju som sagt några år sedan, och fodret kan ju vara ändrat sedan dess.

Att som vissa påstår, att lekarna kan utebli just pga foderbytet, ser jag som nonsens. De senaste åren har jag minst sagt bytt foder ofta. Det har gått från pellets till räkmix till massor av olika flingfoder och granulat, men lekarna har åtminstone kommit sporadiskt hela tiden.
            Tony Englund

Kommentar

• malawijanne
              Banned
              • November 2005
              • 3217

Ursprungligen postat av tege
              En liten undran?

Varför är det bara MalawiJannes Honor som färgar om till hannar???? Om det nu är så så måste väl det vara något annat som är problemet. Att skylla på ett foder som många andra verkar tycka funka bra verkar lite som ett långskott. Lite självransakan kanske inte skadar???

Har själv matat mina Hinderi med detta foder utan problem.
              Jo jag försöker att rannsaka mig ibland.
              Men framförallt så läser jag hela tråden först, innan jag påstår något som är felaktigt.Janne

Kommentar

• chimikare
                Användare
                • October 2007
                • 4

Ursprungligen postat av Markus_A
                Nu förstår jag inte dig riktigt Är det strukturformeln du pratar om? Den kemiska formeln för det tillåtna kantaxantin C(40)H(52)O(2), mer än så vet jag ej.
                Ja precis, detta måste vara samma som den triangulära som jag pratar om.

Kommentar

• tege
                  Användare
                  • February 2005
                  • 2753

Ursprungligen postat av malawijanne
                  Jo jag försöker att rannsaka mig ibland.
                  Men framförallt så läser jag hela tråden först, innan jag påstår något som är felaktigt.Janne
                  Ja just det, det var inte dina honor utan din kompis honor som det handlade om.
                  Ja det fanns fler som oxå tyckte som dina kompisar.

Hur som helst verkar det finnas ganska många som är nöjda med fodret. Varför ska jag då tro på ett fåtal som påstår att det är en dopinghäxbrygd????
                  https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• malawijanne
                    Banned
                    • November 2005
                    • 3217

Hur som helst verkar det finnas ganska många som är nöjda med fodret. Varför ska jag då tro på ett fåtal som påstår att det är en dopinghäxbrygd????
                    Ja du får faktiskt tycka, exakt vad du vill, just nu så är jag jävligt trött på dina inlägg även jarinens.
                    Kan ni inte acceptera, att det finns andra som har andra erfarenheter utav fodret. utan att hoppa på mig, som att jag tydligen har indoktrinerat mina kompisar att skriva samma sak som mig.
                    Nej, väx upp både du och jarinen, och blir vuxna och när ni har växt upp så kan ni komma tillbaka, så då kan vi kanske ha en saklig debatt på lika villkor.Janne

Kommentar

• StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

Tror inte att malawijanne bett dig att tro på det han säger..om jag inte missminner mig så skrev han att var och en för dra sin egen slutsats, vilket han gjort. För en del fungerar fodret utmärkt, för andra har det varit en besvikelse av nämnd anledning.

Prova fodret själv och se vilken sida du ansluter dig till innan du sågar någon jämns med fotknölarna bara för att han inte har samma erfarenheter eller åsikter som den stora mängden.

Kommentar

• jarinen
                        Användare
                        • April 2003
                        • 1888

Ja du får faktiskt tycka, exakt vad du vill, just nu så är jag jävligt trött på dina inlägg även jarinens.
                        Kan ni inte acceptera, att det finns andra som har andra erfarenheter utav fodret. utan att hoppa på mig, som att jag tydligen har indoktrinerat mina kompisar att skriva samma sak som mig.
                        Nej, väx upp både du och jarinen, och blir vuxna och när ni har växt upp så kan ni komma tillbaka, så då kan vi kanske ha en saklig debatt på lika villkor.Janne
                        Forumsregel:

§13 Om Du lämnar negativa omdömen kring produkter och företag så skall det ske sakligt och konkret. Tänk efter så att det Du påstår är baserat på verkligheten och inte på subjektiva åsikter.

Vari är sakligheten att insinuera att det är hormoner i ett visst foder. Om du nöjer dig med att beskriva dina erfarenheter av att mata med detta foder (vilket du gör) så är det en sak men att dra en så drastisk slutsats som att det är hormoner i fodret är inget annat än gripet ur luften, alltså inte speciellt sakligt.

Att jag opponerar mig mot detta är inget annat än ytterligare ett inlägg i diskussionen, du tycker ju om diskussioner, hur du får mina inlägg till påhopp känns lite främmande, jag skall försöka växa upp om du lovar att ta ett par djupa andetag och hålla diskussionsnivå på det hela.

Mvh Jari

Kommentar

• tege
                          Användare
                          • February 2005
                          • 2753

Efter 2 inlägg, funderingar. Är du jävligt trött på mig. Vad tror du då frun tycker om mig????
                          Tycker du att du har ensamrätt om att tycka saker så varsogod, trodde att sådana här forum var till för alla medlemmar. Men man kanske inte får säga emot så vuxna personer som dig, känner mig riktigt vuxen själv.

Om jag vill påstå att det här fodret funkar bra för mig, ska jag skriva om det i en ny tråd eller? eller missade du det inlägget.
                          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• malawijanne
                            Banned
                            • November 2005
                            • 3217

Ursprungligen postat av jarinen
                            Forumsregel:

§13 Om Du lämnar negativa omdömen kring produkter och företag så skall det ske sakligt och konkret. Tänk efter så att det Du påstår är baserat på verkligheten och inte på subjektiva åsikter.

Vari är sakligheten att insinuera att det är hormoner i ett visst foder. Om du nöjer dig med att beskriva dina erfarenheter av att mata med detta foder (vilket du gör) så är det en sak men att dra en så drastisk slutsats som att det är hormoner i fodret är inget annat än gripet ur luften, alltså inte speciellt sakligt.

Att jag opponerar mig mot detta är inget annat än ytterligare ett inlägg i diskussionen, du tycker ju om diskussioner, hur du får mina inlägg till påhopp känns lite främmande, jag skall försöka växa upp om du lovar att ta ett par djupa andetag och hålla diskussionsnivå på det hela.

Mvh Jari
                            Ja att ta upp lite forumsregler, det kanske är inte mest optimala just nu.
                            Det finns säkert fler som har brutit emot dom, så om du vill diskutera forumsregler som ni forumsvärdar skulle gått in och stoppat så är ni välkomna, men vi kan väl ta det i annan tråd.
                            Sedan att jag uppfattade, hur kan en hona ser ut som en hanne, plus att en del andra säger att dom slutade leka, ja det var mitt sett att se på det, sedan att jag tyvärr skrev att det var på grund utav hormonpåverkan.
                            Ja vad kan det vara annars, men det spelar faktiskt mindre roll om det var hormoner eller inte.
                            Det viktigaste är faktiskt att om man matar med AN så ser honor ut som hannar, och tydligen så har andra den erfarenheten att dom leker sämre.Janne

Kommentar

• malawijanne
                              Banned
                              • November 2005
                              • 3217

En liten undran?

Varför är det bara MalawiJannes Honor som färgar om till hannar???? Om det nu är så så måste väl det vara något annat som är problemet. Att skylla på ett foder som många andra verkar tycka funka bra verkar lite som ett långskott. Lite självransakan kanske inte skadar???

Har själv matat mina Hinderi med detta foder utan problem.
                              Ja det kanske inte var ditt bästa inlägg Tege.Janne

Kommentar

• malawijanne
                                Banned
                                • November 2005
                                • 3217

Och jag vill väl inte direkt påstå att detta inlägget lät bättre Tege.Janne

Kommentar

Arbetssätt...