AN Cichlid excel (myter) ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • November 2005
    • 3217

Ursprungligen postat av Malawe
    Janne..var detta på VF fiskar eller urvalsodlade?
    Nej dom var inte vilda, det var odlade i storlek 6-9cm.
    Och dom var inte urvalsodlade, vad jag vet.Janne

Kommentar

• deelay
      Användare
      • September 2002
      • 5394

Ursprungligen postat av endymion
      Det jag har emot AN är att de inte redogör för vilka ingredienter det innehåller. Exempelvis om det innehåller astaxantin eller kantaxantin. Det senare har ju vissa biverkningar på människor.
      Eftersom kantaxantin är förbjudet i vissa länder så tvivlar jag på att dom skulle använda det, det skulle ju begränsa marknaden kraftigt plus att dom skulle förlora bra många kunder om det skulle läcka ut ifall dom skulle kört med det.
      http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av deelay
        Eftersom kantaxantin är förbjudet i vissa länder så tvivlar jag på att dom skulle använda det, det skulle ju begränsa marknaden kraftigt plus att dom skulle förlora bra många kunder om det skulle läcka ut ifall dom skulle kört med det.

Det visste jag inte, men jag vet att jag sett fiskfoder som innehåller det ... men jag kommer inte ihåg vilket fabrikat.

Kommentar

• deelay
          Användare
          • September 2002
          • 5394

Ursprungligen postat av endymion
          Det visste jag inte, men jag vet att jag sett fiskfoder som innehåller det ... men jag kommer inte ihåg vilket fabrikat.
          Nu kanske det iof är tillåtet i fiskmat, det vet jag inte men eftersom det har en del biverkningar på människopr så misstänkar man ju att folk avstår från att använda det om det inte verkligen är nödvändigt... =)
          Jag väntar på en lite redogörelse angående ingredienser så får vi.
          http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av deelay
            Nu kanske det iof är tillåtet i fiskmat, det vet jag inte men eftersom det har en del biverkningar på människopr så misstänkar man ju att folk avstår från att använda det om det inte verkligen är nödvändigt... =)
            Jag väntar på en lite redogörelse angående ingredienser så får vi.
            Men det är ju billigt och sån skit som är tillåten i människaföda och är billig brukar ju användas, listan kan göras lång bland annat .... AZO-färger, kantaxantin, sukralos, Acesulfam K, aspartam, transfetter

Kommentar

• Markus_A
              Användare
              • December 2005
              • 418

Så vitt jag förstår efter en sökning på Jordbruksverkets hemsida är det ok med kantaxantin tillsatser. Se länk:

Här står det lite om hur foder skall märkas. Tyvär behöver inte akvariefiskfodertillverkarna märka sitt foder alls nästan.

Kommentar

• jarinen
                Användare
                • April 2003
                • 1888

Ursprungligen postat av malawijanne
                Jag får nog tillstå fortfarande, trots, vad det stod för reklam i mailet Deelay fick från återförsäljaren.
                Honorna såg ut som hannar, Och det var matat med An.Janne
                Jag tycker snarare mailet ser ut som en dementi än reklam. Köper hans förklaring rakt av.

När det finns så många skeptiska till detta foder, vore det inte ide att få det testat? Om nån av er skeptiker vill utreda vad det skulle till för att få det testat, var det kunde göras ocksåvidare.

Kostar det pengar lovar jag att bidra. Då skulle man få ett svar som inte går att bestrida och saken är ur världen.

Som sagt, visst är det tanken med ett forum, att diskutera och redogöra för sin syn på saker men det är ju en part som inte deltar, mailet avfärdades ju som reklam.

Mvh Jari

Kommentar

• malawijanne
                  Banned
                  • November 2005
                  • 3217

Ursprungligen postat av jarinen
                  Jag tycker snarare mailet ser ut som en dementi än reklam. Köper hans förklaring rakt av.

När det finns så många skeptiska till detta foder, vore det inte ide att få det testat? Om nån av er skeptiker vill utreda vad det skulle till för att få det testat, var det kunde göras ocksåvidare.

Kostar det pengar lovar jag att bidra. Då skulle man få ett svar som inte går att bestrida och saken är ur världen.

Som sagt, visst är det tanken med ett forum, att diskutera och redogöra för sin syn på saker men det är ju en part som inte deltar, mailet avfärdades ju som reklam.

Mvh Jari
                  Jag stryker väl reklam då, och vi kan kalla det dementi, om det ska nu vara så viktigt.
                  Ja visst det är ju det vi gör här i forumet, att vi diskuterar och redogör för våra personliga erfarenheter,och nu gäller det An.
                  Och visst är det bra att deelay har fixat ett mail från tillverkaren, det gör ju att vi får ännu mer info, om deras sett att se det på.
                  sedan har jag mina erfarenheter och deelay har sina och även du har dina sätt att se det på. det är ju också bra.
                  Men att vi skulle göra en vetenskaplig undersökning det är väl att ta i.
                  Det är faktiskt bara en diskussion på ett ciklidforumJanne

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av Markus_A
                    Så vitt jag förstår efter en sökning på Jordbruksverkets hemsida är det ok med kantaxantin tillsatser. Se länk:

Här står det lite om hur foder skall märkas. Tyvär behöver inte akvariefiskfodertillverkarna märka sitt foder alls nästan.

http://www.sjv.se/amnesomraden/djurv...7fff49403.html
                    Enligt denna text följer ju inte AN fastställda krav. Kan de inte ange vad det innehåller, vill åtminstone inte jag köpa.

Kommentar

• jarinen
                      Användare
                      • April 2003
                      • 1888

Men att vi skulle göra en vetenskaplig undersökning det är väl att ta i.
                      Det är faktiskt bara en diskussion på ett ciklidforumJanne
                      Det var väl det jag visste, sanningen är inte intressant, bara diskussionen i sig .

.... och sanningen skulle ju fömodligen göra diskussionen överflödig.

Jag citerar dig " Ja säger en del, det är ju klockrent det finns säkert hormoner i det fodret, därav att det blir så."

"Ja det är klockrent FONZ det är klart när man matar med manliga hormoner,
                      Då kan det bli problem med med det naturliga livet.
                      Och det är kanske därför honor ser ut som hannar."

Det är ju liksom kontroversiella påståenden men det är möjligt att du inte står för dom utan bara ville elda igång diskussionen.

Jag tycker iallafall att diskussioner i den meningen är helt meningslösa, myter och hypoteser, åtminstone när ett svar finns att skaffa.

I övrigt så tror jag det är vanligt att fiskar blir annorlunda både i form och färg om de matas med ett huvudsakligt foder exempelvis AN men även andra.

Så varierad kost som möjligt i alla lägen tror jag på och om man som odlare vill ha ett allt-i-ett foder och tror att det skall gå då är jag inte ens förvånad att det dras slutsatser som en del i denna tråd.

Mvh Jari

Kommentar

• malawijanne
                        Banned
                        • November 2005
                        • 3217

Det var väl det jag visste, sanningen är inte intressant, bara diskussionen i sig .

.... och sanningen skulle ju fömodligen göra diskussionen överflödig.

Jag citerar dig " Ja säger en del, det är ju klockrent det finns säkert hormoner i det fodret, därav att det blir så."

"Ja det är klockrent FONZ det är klart när man matar med manliga hormoner,
                        Då kan det bli problem med med det naturliga livet.
                        Och det är kanske därför honor ser ut som hannar."

Det är ju liksom kontroversiella påståenden men det är möjligt att du inte står för dom utan bara ville elda igång diskussionen.

Jag tycker iallafall att diskussioner i den meningen är helt meningslösa, myter och hypoteser, åtminstone när ett svar finns att skaffa.

I övrigt så tror jag det är vanligt att fiskar blir annorlunda både i form och färg om de matas med ett huvudsakligt foder exempelvis AN men även andra.

Så varierad kost som möjligt i alla lägen tror jag på och om man som odlare vill ha ett allt-i-ett foder och tror att det skall gå då är jag inte ens förvånad att det dras slutsatser som en del i denna tråd.

Mvh Jari
                        ja att dom är så kontroversiella,mina påstående, det vill jag väl inte påstå. Men det att jag står för dom det stämmer. Och att jag bara ville elda igång diskussionen, det vill jag inte ens kommentera.
                        Och att du inte vill vara med diskutera för att du tycker att det är meningslöst.Det väljer du själv, det är bara att låta bli att lägga in ett inlägg.
                        Sedan har det väl inte dragits några slutsatser i detta ämnet, vi har bara ventilerat våra personliga erfarenheter, sedan om du tycker att det är myter och hypoteser, det är helt upp till dig.Janne

Kommentar

• jarinen
                          Användare
                          • April 2003
                          • 1888

Sedan har det väl inte dragits några slutsatser i detta ämnet, vi har bara ventilerat våra personliga erfarenheter, sedan om du tycker att det är myter och hypoteser, det är helt upp till dig.Janne
                          Ja, att honor ser ut som hanar och därmed är AN fullpepprat med hormoner hoppas jag är en dålig slutsats bara, för om det är en personlig erfarenhet då vet du nåt ingen annan vet och borde redogöra för det lite bättre.

Mvh Jari

Kommentar

• malawijanne
                            Banned
                            • November 2005
                            • 3217

Ja, att honor ser ut som hanar och därmed är AN fullpepprat med hormoner hoppas jag är en dålig slutsats bara, för om det är en personlig erfarenhet då vet du nåt ingen annan vet och borde redogöra för det lite bättre.

Mvh Jari
                            Ja det kanske är en dålig slutsats, men det är min slutsats.
                            Och jag har redan redogjort det jag vet.
                            Så då är jag väl dålig på att uttrycka mig, Janne

Kommentar

• tege
                              Användare
                              • February 2005
                              • 2753

En liten undran?

Varför är det bara MalawiJannes Honor som färgar om till hannar???? Om det nu är så så måste väl det vara något annat som är problemet. Att skylla på ett foder som många andra verkar tycka funka bra verkar lite som ett långskott. Lite självransakan kanske inte skadar???

Har själv matat mina Hinderi med detta foder utan problem.
                              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• StefanL
                                Användare
                                • August 2002
                                • 10784

Det är fler än Malawijanne som har erfarenheter av att honor "missfärgar" av AN cichlid excel...

Jag har personligen inte drabbats av det men jag har läst om fler som reagerat. Det är ändå inte säkert att det är fodret som har den inverkan, utan det kan ju vara andra...eller en kombination av olika saker som ger detta utslag.

Kommentar

Arbetssätt...