AN Cichlid excel (myter) ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • September 2002
    • 5394

Ursprungligen postat av malawijanne
    Ja men hur förklarar du att hinderihonan började bli lite rödare.
    Jag är inte förvånad att hinderihonan blir rödare, för att hinderi är rätt så lik fireblue.Janne
    Den kanske var urvalsodlad? =) Jag har haft en VF hona av den arten som faktiskt hade lite rött på kroppen och det var innan jag började med AN.

jag kan tillägga att jag har flera hundra silverfärgade fiskar(Lethrinops/Protomelas etc) som enbart får AN excel och inte är dom röda inte och hur skulle jag kunna ha så många om dom inte lekte... det har förekommit sånna här teorier om foder flera gånger tidigare.
    Senast redigerad av deelay; 14 November 2007, 23:34.
    http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• cf.akvarielagret
      Användare
      • April 2002
      • 5028

Kan inte låta bli men vad menar ni med hormoner finns naturligt i tex ägg

eller menar ni konstgjorda

så är det befängt att dom säljs i handeln som ett bra foder,
      tror att folk som arbetar med sådanna har mycket stora krav varav ett är att dom jobbar i dragskåp med handskar,
      eller att folk som ej får barn (får oftast kämpa under lång tid innan dom ser hormoner) samt prislappen på detta preparat är något högre än vad vi zooaffärer är vana att betala
      detta behöver man inte vara vetenskapsman att förstå

ett annat ställe med mycket hormoner är Hypofysen i järnan och du kan göra dina egna hormoner till fiskar som ej leker
      jag är Ateist
      men Gud talade till mig
      Gud är stor
      jag frågade hur stor ? inget svar
      han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Markus_A
        Användare
        • December 2005
        • 418

Det nämns inget om den omtalade Hinderi honan som började få den rödaktiga färgtendenser tappade denna när utfodringen med AN upphörde. Känns lite långsökt att skylle på AN då de lekte efter några månader. Kan vara vad som helst som hänt under de månader som triggat till lek. Hade utfodring med AN fortsatt kanske lek hade skett efter 3 veckor? Det jag menar att vi inte kan uttala om oss sådant som vi inte har en aning om när man inte kan jämför med en kontroll grupp.

Kommentar

• Wilhelm
          Användare
          • April 2002
          • 9122

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret

ett annat ställe med mycket hormoner är Hypofysen i hjärnan och du kan göra dina egna hormoner till fiskar som ej leker
          Ett annat sätt är att ta lite kiss från ett dräktigt sto eller havande kvinna, så får man naturliga hormoner på köpet.
          mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• cf.akvarielagret
            Användare
            • April 2002
            • 5028

Ursprungligen postat av Wilhelm
            Ett annat sätt är att ta lite kiss från ett dräktigt sto eller havande kvinna, så får man naturliga hormoner på köpet.
            Hur du får in en havande kvinna till akvariet känns möjligt
            men ett dräktigt sto som ska kissa i ditt akvarium ?
            kan du lägga ut en film
            jag är Ateist
            men Gud talade till mig
            Gud är stor

Kommentar

• Wilhelm
              Användare
              • April 2002
              • 9122

Ja man får inte ha ett för litet kar. Stona fyller lätt ett 40 liters kar

Ska se om jag kan baxa ner ett sto i källaren.
              mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

Kommentar

• Gabbi
                Användare
                • April 2002
                • 897

Hur du får in en havande kvinna till akvariet känns möjligt
                men ett dräktigt sto som ska kissa i ditt akvarium ?
                kan du lägga ut en film
                Man kan väl sätta en "popodog" på hästen som man sen tömmer i akvariet?
                www.akvarielagret.se/akvarieboken

Kommentar

• THE-FONZ
                  Användare
                  • October 2005
                  • 99

Ursprungligen postat av Markus_A
                  Det nämns inget om den omtalade Hinderi honan som började få den rödaktiga färgtendenser tappade denna när utfodringen med AN upphörde. Känns lite långsökt att skylle på AN då de lekte efter några månader. Kan vara vad som helst som hänt under de månader som triggat till lek. Hade utfodring med AN fortsatt kanske lek hade skett efter 3 veckor? Det jag menar att vi inte kan uttala om oss sådant som vi inte har en aning om när man inte kan jämför med en kontroll grupp.
                  NU har jag inte kvar den gruppen, eller ja nu har jag inte kvar några fiskar alls, då jag har sålt av mina akvarium. Det kan väl vara så som någon annan har nämnt innan att de har haft en hinderi hona som har haft lite rött i sig. jag kanske har haft en hona som var lite "rödare". Jag tror nog att man ska köra på det foder som man anser får fiskarna att trivas bäst i ett akvarium, får man AN att funka, då ska man köra på det, får man räkmixen att funka då ska man köra på det.

Måste tillägga att denna debatt om foder inte har spårat ur, vilket är väldigt skönt.

Kommentar

• Wilhelm
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9122

Ursprungligen postat av Gabbi
                    Man kan väl sätta en "popodog" på hästen som man sen tömmer i akvariet?

Det behövs ju bara några centiliter!
                    mvh Wilhelm

Kommentar

• cf.akvarielagret
                      Användare
                      • April 2002
                      • 5028

Ursprungligen postat av THE-FONZ
                      NU har jag inte kvar den gruppen, eller ja nu har jag inte kvar några fiskar alls, då jag har sålt av mina akvarium. Det kan väl vara så som någon annan har nämnt innan att de har haft en hinderi hona som har haft lite rött i sig. jag kanske har haft en hona som var lite "rödare". Jag tror nog att man ska köra på det foder som man anser får fiskarna att trivas bäst i ett akvarium, får man AN att funka, då ska man köra på det, får man räkmixen att funka då ska man köra på det.

Måste tillägga att denna debatt om foder inte har spårat ur, vilket är väldigt skönt.
                      Lite rött i gamla Hinderihonor har man haft långt innan detta foder tillverkades
                      vad jag minns hade vi detta foder som medlemserbjudande och alla sjöng hur fantastiskt detta foder är ?
                      jag är Ateist
                      men Gud talade till mig
                      Gud är stor

Kommentar

• Markus_A
                        Användare
                        • December 2005
                        • 418

Ursprungligen postat av THE-FONZ
                        Håller med. Fast den verkar vara på väg nu med tanke på vissa inlägg om ston mm.

Kommentar

• malawijanne
                          Banned
                          • November 2005
                          • 3217

Lite rött i gamla Hinderihonor har man haft långt innan detta foder tillverkades
                          vad jag minns hade vi detta foder som medlemserbjudande och alla sjöng hur fantastiskt detta foder är ?
                          Ja men tydligen så var det en del som blev besvikna efter en tid, och därmed slutade att använda det.Janne

Kommentar

• malawijanne
                            Banned
                            • November 2005
                            • 3217

Ursprungligen postat av deelay
                            Den kanske var urvalsodlad? =) Jag har haft en VF hona av den arten som faktiskt hade lite rött på kroppen och det var innan jag började med AN.

jag kan tillägga att jag har flera hundra silverfärgade fiskar(Lethrinops/Protomelas etc) som enbart får AN excel och inte är dom röda inte och hur skulle jag kunna ha så många om dom inte lekte... det har förekommit sånna här teorier om foder flera gånger tidigare.
                            Ja varför dyker det upp sådana här (teorier), självklart är det ju för att det är något som inte stämmer med fodret.
                            Och varför jag tog upp tråden igen, det var för att vi har ju mera erfarenhet av fodret nu efter att det har sålts i några år.
                            Och jag är inte köpt av någon annan eller har någon ekonomisk vinning.
                            Och jag bryr mig inte heller om vilket foder ni matar era fiskar, om ni matar med pellets eller räkmix, varför skulle jag göra det.Janne

Kommentar

• Markus_A
                              Användare
                              • December 2005
                              • 418

Ursprungligen postat av malawijanne
                              Ja varför dyker det upp sådana här (teorier), självklart är det ju för att det är något som inte stämmer med fodret.

Och jag bryr mig inte heller om vilket foder ni matar era fiskar, om ni matar med pellets eller räkmix, varför skulle jag göra det.Janne
                              Jag förstår faktiskt inte hur du kan säga att det självklart är något med fodret. Fenotypen påverkas också av arvsanlag, miljö etc. Jag säger inte att det inte är fodret heller (även om jag inte tror det), vi kan inte vara säkra på något.

Nej jag tror inte att du bryr dig om vad andra matar med, det är väl ingen som påstått heller. Kan tillägga att jag matar mest med räkmix, men varvar med olika torrfoder.

Kommentar

• malawijanne
                                Banned
                                • November 2005
                                • 3217

Ursprungligen postat av Markus_A
                                Jag förstår faktiskt inte hur du kan säga att det självklart är något med fodret. Fenotypen påverkas också av arvsanlag, miljö etc. Jag säger inte att det inte är fodret heller (även om jag inte tror det), vi kan inte vara säkra på något.

Nej jag tror inte att du bryr dig om vad andra matar med, det är väl ingen som påstått heller. Kan tillägga att jag matar mest med räkmix, men varvar med olika torrfoder.
                                Jo att honorna blir som hannar, det kan jag säga är självklart fodret, för att det har jag sett med egna ögon.
                                Men att dom slutar leka på grund utav fodret, det har jag ingen aning om och det har jag aldrig sagt heller. men däremot så har jag hört det från andra duktiga odlare, så något måste det väl ligga i det.Janne

Kommentar

Arbetssätt...