AN Cichlid excel (myter) ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • November 2005
    • 3217

Ursprungligen postat av deelay
    Men snälla janne, lugn o fin nu =) Dom har inget med det företaget att göra så det lönar sig inte att hetsa om det.
    Ja Niklas jag är lugn, men jag blir lite irriterad när folk som har tjänat, och tjänar pengar på en produkt, försöker med sitt goda namn dom har skaffat sig inom akvaristiken. Säger att det bara är fega ryktesspridare, nej klarar man inte att ta en debatt utan att man kallar dom andra fega ryktesspridare, och det utan belägg så är det nog bättre att Kjell håller sig på zoopet, jag trodde faktiskt att han kunde bättre när det gäller att skriva.Janne
    Senast redigerad av malawijanne; 29 December 2007, 12:20.

Kommentar

• Markus_A
      Användare
      • December 2005
      • 418

Ursprungligen postat av Malawi-micke
      Håll i hästarna

Borde man inte som fösäljare/butiksinehavare veta vad man säljer för foder och vad det innehåller.
      va ju ett jävla snack om foder till korna för ett tag sedan och borde inte allt ligga under samma regler lagar ????

Jag har ingen aning men hormoner är väl som anabola(man kan få stor pung har jag hört) men inte ändra färg eller???

Jag är bara frågvis och inget annat.................

Kram på er

Micke

som fortfarande är ej samma namn från dals rostock
      Nej det är inta samma foderlagstiftning för kor (livsmedelsproducerande djur) och akvariefiskar (sällskapsdjur). Beror främst på att vi (normalt?) inte äter våra fiskar. Det är dessutom något hårdare regler för hund & kattfoder än för akvariefiskar. Gå in på http://www.sjv.se/amnesomraden/djurv...7fff47582.html för mer info.

Hormoner påverkar organismer på mänder av sätt!! Just fiskar får av naturliga orsaker inte större pung...

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

Ursprungligen postat av malawijanne
        Ja Niklas jag är lugn, men jag blir lite irriterad när folk som har och tjänar pengar på en produkt, försöker med sitt goda namn dom har skaffat sig inom akvaristiken. Säger att det bara är fega ryktesspridare, nej klarar man inte att ta en debatt utan att man kallar dom andra fega ryktesspridare, och det utan belägg så är det nog bättre att Kjell håller sig på zoopet, jag trodde faktiskt att han kunde bättre när det gäller att skriva.Janne
        Uppenbarligen fattar du inte - jag tjänar eller förlorar inte ett dyft på om AN.

Jag är nyfiken på om fodret innehåller hormoner eller inte eftersom jag en gång sålt det och rykten fanns även då - likaväl som att det fanns ett rykte om att Malawijanne använde hormoner för att hans fiskar hade så mycket färger. Jag betraktade det då (och gör det fortfarande) bägge ryktena som illasinnade.
        Så detta rykte om AN skulle jag gärna vilja se bekräftat eller dementerat - så min uppmaning till någon är att anta min utmaning.

Kommentar

• Kjell Fohrman
          Användare
          • April 2002
          • 4619

Ja Kjell, du låter som en nybliven akvarist,att du är nyfiken.
          MEN om du är så nyfiken och , som skrivs här i forumet i trådarna om foder.Varför går du bara in på tråden som gäller AN.
          Vi hade en annan tråd som var minst lika viktig när det gäller foder.
          Det var tråden om new life spectrum foder.
          Konstigt nog så såg jag inte ett enda inlägg från dig Kjell, och den tråden har nog varat lite längre än den tråden om AN.
          Ja vad brukar dom säga om mig, jag är lite för snäll, men jag är inte dum i huvudet. Så självklart, så har både du och christer gott av att skriva att AN är ett bra foder.Janne
          Ja jag är fortfarande nyfiken
          New Life Spectrum har jag själv ingen erfarenhet av alls (det är väl ett rätt nytt foder) så där är jag faktiskt inte så himla nyfiken.
          Så enligt dig så får jag inte ha någon åsikt om AN och ryktesspridningen om det fodret bara för att jag inte skriver i andra trådar.

Sedan i din slutkläm så sprider du ett nytt osant rykte om att jag skulle tjäna på pengar på att AN är ett bra foder.

Kommentar

• malawijanne
            Banned
            • November 2005
            • 3217

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Ja jag är fortfarande nyfiken
            New Life Spectrum har jag själv ingen erfarenhet av alls (det är väl ett rätt nytt foder) så där är jag faktiskt inte så himla nyfiken.
            Så enligt dig så får jag inte ha någon åsikt om AN och ryktesspridningen om det fodret bara för att jag inte skriver i andra trådar.

Sedan i din slutkläm så sprider du ett nytt osant rykte om att jag skulle tjäna på pengar på att AN är ett bra foder.
            Ja tänk vad ett litet bortlömt ord i en mening kan ställa till det.
            Jag menar självklart.(men jag blir lite irriterad när folk har tjänat och tjänar pengar på en produkt). Samtidigt så vet jag också att du har sålt din grossistverksamhet till simontorp, men jag skrev också att du kanske hade ett moraliskt ansvar mot simontorp.
            Men tillbaka till denna analys som ni vill göra, det kanske är så Kjell, när du sålde An när det kom, så kanske det var något i fodret som gjorde att honor som ut som hannar, AN kanske har ändrat innehållet i fodret nu. och som du själv skriver att det florerade ett rykte redan på den tiden att det var nåt med fodret. Och jag säger det fortfarande det var mer än ett rykte jag såg det med egna ögon.
            Sedan blir jag självklart glad när jag läser att det florerade ett rykte att mina fiskar var hormonbehandlade, då kommer i aklla fall någon komma ihåg mig, och självklart har jag nåt att berätta om när jag sitter på hemmet.
            Och jag ber om ursäkt för det sista jag skrev om dig Kjell.
            Att det är bättre att du håller dig till zoopet, det menar jag inte, jag tycker om att du med din erfarenhet skriver här på ciklid.se. Men klart det var väl inte så lyckat av dig att skriva. citat Kjell.
            (Tyvärr har det visat sig att dessa bara är fega ryktesspridaren som inte vågar stå för vad de påstår).Janne

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Användare
              • April 2002
              • 4619

Ok det är ursäktat Janne.
              Sedan angående rykten så blir ju inte ett rykte sannare bara för att det upprepas många gånger

Faktum är att jag redan på "min tid" gjorde en hel del tester på AN-fodret - körde med "samma" fisk i olika akvarier med olika foder (AN i vissa, andra foder i andra) utan att på något sätt kunna hitta något som skulle visa på att det skulle innehålla hormoner.
              Å andra sidan fanns de då också de som höjde fodret till skyarna och menade att AN skulle ge exceptionellt fina och "naturliga" färger (bättre än alla andra foder). Mina tester visade faktiskt också att andra foder som räkmix och vissa flingor gav minst lika bra färger (om inte bättre).

Tyvärr har många saker en viss förmåga att förstoras upp och det kan vara både positiva och negativa saker.
              Därför mitt förslag om analys - det skulle en gång för alla få tyst på ryktet, men tyvärr verkar det ju som om ingen av de som påstår att fodret innehåller hormoner vågar hålla emot.

Kommentar

• jigsaw
                Användare
                • October 2007
                • 134

Sedan angående rykten så blir ju inte ett rykte sannare bara för att det upprepas många gånger

Faktum är att jag redan på "min tid" gjorde en hel del tester på AN-fodret - körde med "samma" fisk i olika akvarier med olika foder (AN i vissa, andra foder i andra) utan att på något sätt kunna hitta något som skulle visa på att det skulle innehålla hormoner.
                Å andra sidan fanns de då också de som höjde fodret till skyarna och menade att AN skulle ge exceptionellt fina och "naturliga" färger (bättre än alla andra foder). Mina tester visade faktiskt också att andra foder som räkmix och vissa flingor gav minst lika bra färger (om inte bättre).

Tyvärr har många saker en viss förmåga att förstoras upp och det kan vara både positiva och negativa saker.
                Därför mitt förslag om analys - det skulle en gång för alla få tyst på ryktet, men tyvärr verkar det ju som om ingen av de som påstår att fodret innehåller hormoner vågar hålla emot.
                Är det inte snart dags att lägga ner den här tråden??? Tydligen har alla som skrivit här fått olika resultat. Varför inte diskutera all sorts foder??? Vi kan ju öppna en foder hemsida(Ironisk). Alla fiskar fungerar olika i olika omgivningar precis som människan. Tack för mig. MvH JIGSAW!!!
                CSN är en fantastisk informationskälla,bli medlem du också!

Kommentar

• malawijanne
                  Banned
                  • November 2005
                  • 3217

Ursprungligen postat av jigsaw
                  Är det inte snart dags att lägga ner den här tråden??? Tydligen har alla som skrivit här fått olika resultat. Varför inte diskutera all sorts foder??? Vi kan ju öppna en foder hemsida(Ironisk). Alla fiskar fungerar olika i olika omgivningar precis som människan. Tack för mig. MvH JIGSAW!!!
                  Hoppsan.janne

Kommentar

• malawijanne
                    Banned
                    • November 2005
                    • 3217

Hoppsan.janne
                    Ja tyvärr, så glömde jag i mitt extatiska tillstånd, när jag läste ditt inlägg.
                    Att välkomna dig till forumet, därför skriver jag självklart välkommen jigsaw.Janne
                    Senast redigerad av malawijanne; 29 December 2007, 19:39.

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                      Vilken tjatig tråd alltså,jo jag var in på leasing idag och talade med en av dom som jobbar där han kör detta foder både där och i sin egen lokal så att detta foder skulle vara dåligt är rent skitsnack,Mvh Ann-Mari (Kärringen mot strömmen)

Kommentar

• Malawi-micke
                        Användare
                        • February 2004
                        • 63

Hej

Ingen har väl sagt att detta foder är dåligt
                        bara att få fram vad det innehåller??
                        Brara för att leasing tycker en sak så betyder det inte att resten av världen tycker det
                        Tjatig tråd brukar ju vara ditt signum

till den som skrev att jag trodde att fiskar har pung så bör du nog räkna med att folk iallmänet vet det
                        jag refererade bara till vad stereorider kan göra mot den mänskliga kroppen.

Have a nice kväll alla

Micke
                        In Hoc Signo Vinces

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                          Snälla malwaimicke leasing matar nog gmer än en fisk med detta foder vad jag vet har dom runt 1200 akvarier rumt om i Stockholm så det handlar om massor av fisk och det har fungerat,Mvh Ann-Mari

Kommentar

• malawijanne
                            Banned
                            • November 2005
                            • 3217

jag skriver det igen Kjell, jag såg det med egna ögon att fire blue och taiwan red honor såg ut som hannar.Även Kent i nol var med så han kan säkert intyga att det stämmer, och dom var matade med AN.
                            men detta var för ca 10 år sen, när du som grossist tog in fodret.Jag får lägga in en liten passus jag är faktiskt inte helt hundra på att det var du som tog in fodret.
                            Och självklart så har jag också läst att många nu på senare tid inte har den erfarenheten, så det kanske är så att AN har ändrat något i fodret nu på senare tid. så din lilla undersökning av fodret det kanske inte är det mest optimala just nu, men det är klart har du en gammal burk liggande så är jag beredd att sätta emot.Janne

Kommentar

• Kjell Fohrman
                              Användare
                              • April 2002
                              • 4619

jag skriver det igen Kjell, jag såg det med egna ögon att fire blue och taiwan red honor såg ut som hannar.Även Kent i nol var med så han kan säkert intyga att det stämmer, och dom var matade med AN.
                              men detta var för ca 10 år sen, när du som grossist tog in fodret.Jag får lägga in en liten passus jag är faktiskt inte helt hundra på att det var du som tog in fodret.
                              Och självklart så har jag också läst att många nu på senare tid inte har den erfarenheten, så det kanske är så att AN har ändrat något i fodret nu på senare tid. så din lilla undersökning av fodret det kanske inte är det mest optimala just nu, men det är klart har du en gammal burk liggande så är jag beredd att sätta emot.Janne
                              Det är nog mycket möjligt att jag har någon gammal burk liggande - sdkall städa i förrådet nästa månad.
                              Nåväl min "lilla" undersökning verkar ju i alla fall ha varit bra mycket större än din

Kommentar

• cf.akvarielagret
                                Användare
                                • April 2002
                                • 5028

Kjell
                                om du inte har en gammal burk med datum 1991-01-14 så ställer Janne inte upp på testet
                                jag är Ateist
                                men Gud talade till mig
                                Gud är stor
                                jag frågade hur stor ? inget svar
                                han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

Arbetssätt...