Ute termometer i akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SchneekR
    Användare
    • February 2005
    • 11

    Ute termometer i akvarium

    Funkar det att köpa en vanlig ute termometer för att mäta vatten temperaturen? Funderade på att köpa en billig på clasohlson isf. En sån häringa digital med en "sladd" som man hänger ner i akvariumet.
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

    #2
    Funkar. Ett tips är dock att täta in sensorn med silikon. Du skall även veta att de där Clas Ohloson-varianterna inte är så pålitliga, du får nog räkna med att de kan visa uppåt två grader fel, vad det nu än står på paketet.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • SchneekR
      Användare
      • February 2005
      • 11

      #3
      Okej. Tack för ditt svar men jag undrar vad som händer om man inte tätar sensorn med silikon?

      Kommentar

      • CRAYLEONE
        Användare
        • May 2003
        • 145

        #4
        Jag har också utetermometer, jag sätter sensorn på utsidan glaset, baktill. Lite skumplast och tejpa bara... Glaset blir ju lika varmt som vattnet inuti.

        Kommentar

        • Bilbo
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 1159

          #5
          Av erfarenhet kan jag tala om att den går sönder om man intetätar den med silikon, det är väldigt lite jobb att täta sensorn. Den termometer jag har nu har jag haft minst 3 år!
          // Magnus Arvidsson

          Kommentar

          • strandbaden
            Användare
            • February 2005
            • 21

            #6
            Hi!
            Det problemet har man med alla termometrar som inte är kallibrerade.
            Den svagaste länken är nog i alla fall din doppvärmare. Kan du inte ställa in den exakt så är det ingen meing att mäta tempen exakt heller.
            cv

            Kommentar

            • Mats
              NCS Medlem
              • April 2002
              • 804

              #7
              Hej.
              Har du inte term. som du kan se exat vilka grader som gäller så har du inte någon nytta av en värmare som ej kan ställas på rätt temp.
              Så mitt råd är att gå till en foto butik och inhandla en för framkallning ca.80:- kr.
              MVH Mats
              http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

              Kommentar

              • jannemannen
                Användare
                • July 2004
                • 306

                #8
                Annars kan man ju använda en elektronisk stektermometer !

                www.clasohlson.se Artnr: 34-5802 !

                Jag tänkte ha en sådan nerstucken i filtermattan i en av mina filterkammare iaf ! Dessutom kan man ställa in ett larm som ljuder när tempen har kommit upp till en viss temp ! Larmet kan man kanske ställa på typ 29 grader... Kan ju vara bra om ngn värmare hänger sig på fullgas typ...[:0]

                Mvh/Janne
                Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

                Kommentar

                • Christer T

                  #9
                  Som ett alternativ till silikon går det bra med smältlim om man har en limpistol. Jag stoppar ner givarna i någon liten plasthylsa som t.ex. toppen på en nässprayflaska och fyller på med lim.

                  Kommentar

                  • jimel
                    Användare
                    • January 2005
                    • 63

                    #10
                    avger inte det gift i laret då?
                    Min Zoon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275432

                    Kommentar

                    • robban-h
                      Användare
                      • May 2003
                      • 24

                      #11
                      jag kör med stektemometern funkar till julskinkan med i julas. och man slipper söla med silicon eller lim

                      Kommentar

                      • Christer T

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av jimel

                        avger inte det gift i laret då?
                        Jag har kört med det i två kar i ett år nu och har inte märkt några sådana problem.

                        Kommentar

                        • Lindfors
                          Användare
                          • February 2005
                          • 27

                          #13
                          Mäter verkligen en vanlig elektronisk termometer rätt i vatten? Trodde tekniken bygger på resistansskillnader, vilket borde ge mysko värden i vatten.
                          Har själv provat med tre stycken och alla visade minst 3-4 grader för varmt.

                          Kommentar

                          • anfall
                            Användare
                            • November 2004
                            • 139

                            #14
                            Jag tittar på den lilla "Sera" termometern (som jag har köpt i nån akvarieaffär) som jag flyttar runt mellan akvarierna och som sitter i akvariet med en grön sugplopp. En sån där med grönt intervall runt 25 grader. Varför har ingen av er nämnt en sån typ? Jag trodde att den var tillförlitlig, eller har jag blivit blåst?

                            Anders

                            Kommentar

                            • Bilbo
                              NCS Medlem
                              • April 2002
                              • 1159

                              #15
                              Den är säkert tillförlitlig men jag har varit med om att stora ciklider, typ Oscar, äter sådana, alltså biter sönder dem!
                              // Magnus Arvidsson

                              Kommentar

                              Arbetssätt...