Är detta ok ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stefan63
    Användare
    • February 2005
    • 192

    Är detta ok ?

    Nu har jag äntligen bestämmt mig och tänkte höra med er proffs, om jag gör rätt.

    Fisk: 15 st Trofheus Kasakalawe och 10 st "Red" Moliro, samtliga är ungdjur, 3-5 cm.
    1 par Julidochromis Kipili och ett par N. brevis.

    Akvariet: 122x50x60 Ytterfilter på 1000L/t och ett innerfilter byggt med flitermatta på 1500L/t, Det är enorm fart på vattnet, kanske för bra?

    Tack för hjälpen!
    Stefan63
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

    #2
    Jag anser kanske att karet är lite för kort för tropheus. Annars tycker jag nog också att dina tropheusgrupper är lite små. Sen är det väldigt många som är anti att blanda dem. Funkar gör det väl, frågan är hur bra du vill att det skall funka. Jag hade satsat på en tropheusart om jag vore dig! Blir snyggare med!
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Pierre_N
      Användare
      • March 2004
      • 772

      #3
      Håller helt med Zaphi, bottenytan är mycket viktig och grupperna är lite små. 360l som du har om jag inte räknat fel bör räcka för en grupp med 25st stora troffar. Men då gäller det att man har en stor byttenyta och eventuellt ännu mer cirkulation (när de blir stora). Cirkulationen på vattnet är nog lagom, ytterfiltret gör väl inte så mycket åt cirkulationen men renar mycket bra. Så det du har i cirkulation skulle man väl kunna säg att det är 1500l/h vilket vi använder i våra yngelkar på ungefär samma storlek.

      Jag har inte testat att blanda odlade tropheus så det vet jag inget om, men VF fungerade inget bra. Alla verkade må bra och så men ingen färgade på riktigt bra. Om ena gruppen är helt fullvuxen och den andra precis blivit lekmogna kan jag tänka mig att det fungerar bättre med färgningen. Men den största orsak till att jag inte vill blanda är endå att tropheus gör sig bäst i en stor grupp av bara en sort, tycker jag! Men som sagt, kanske det fungerar med odlade.

      Men nu när du har valt grupper och akvariet är igång och allt så börja inte styra med det nu. Låt det vara och se hur det fungerar, vem vet, det kanske fungerar kanon?

      Lycka till, hoppas att det går bra!

      //Pierre

      Kommentar

      • Stefan63
        Användare
        • February 2005
        • 192

        #4
        Zaphi, vad tror du om cirkulationen, blir det för mycket?
        Har läst att de gillar när det är bra cikrkulation.
        Det var fel av mig att börja med karet och sedan kolla vilken fisk jag skulle ha Man lär sig alltid något.
        Tänkte för syn skull att det skulle bli snyggare med två sorter, men så är det kanske inte, Jag funderar lite till.
        Du menar, en sort och öka på antalet till 30 st ?
        Jag är mest rädd för att det ska bli för mycket "fisk" i karet, inte snyggt när det blir för trångt.
        Stefan63

        Kommentar

        • Cutekid
          Användare
          • January 2003
          • 3368

          #5
          Kör 20 st av en sort i stället. Blir snyggare och trevligare att titta på.

          Mvh
          Carl

          Besök petrochromis.com´s forum:

          http://petrochromis.com/phpbb3/

          Kommentar

          • Stefan63
            Användare
            • February 2005
            • 192

            #6
            Pierre_N, jag var rädd att det blev för mycket fart på vattnet, men då verkar det ok.
            Jag får se hur jag gör med Trofheusen, ska hämta de på ons/tor.
            Jag får väl snacka med frugan om ett större, två kar kan man väl ha!
            Risken är väl att jag får välja mellan henne och fiskarna

            Tack för hjälpen!
            Stefan63

            Kommentar

            • Nyllet90
              Användare
              • October 2004
              • 1133

              #7
              m
              Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • July 2002
                • 5395

                #8
                För mycket fart kan det aldrig bli. Det blir nog jättebra.
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • Fredrik H.
                  Användare
                  • April 2002
                  • 1884

                  #9
                  15 Kasakalwe och 10 Moliro blir det nog inte bråk av med det är inte otroligt att de kommer att forma en gemensam grupp och korsa sig. Jag tycker inte att grupperna är för små men jag ser det som en olämplig kombination. Att moliron skulle klassas som sp. red och därför inte korsa sig med en moorii ser jag som rena gissningar idag.

                  Om jag ska våga mig på att vara lite provokativ så ställer jag mig väldigt tveksam till behovet av "fart" också. Kan inte riktig se någon tydlig skillnad på de fiskar som jag håller med kraftigt flås och motsatsen.

                  Mitt råd blir trots detta likt de övrigas. Jag hade satsat på en grupp på minst 20 av en sort i det karet. Om du verkligen gillar Troffar så borde du skaffa ett större kar för utrymmesmässigt har du nog plats till lite mer eller?
                  Fredrik H.
                  Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                  www.cichlidgallery.org
                  www.tropheini.com

                  Kommentar

                  Arbetssätt...