Moderatorernas arbete

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christer T

    #16
    Tycker vi kom ifrån det jag försökte peka på här. Är det rätt att moderatorerna ska kunna redigera i användarnas inlägg eller inte? Jag tycker att det bör vara absolut förbjudet. Är det något i ett inlägg som strider mot forumets regler, ta bort det.

    En skriven text kan ibland uppfattas på många olika sätt. Att redigera den texten kan ju innebära att den ur "författarens" perspektiv får en helt annan mening och syfte än ursprunget. Det är inte längre "författarens" text men bär fortfarande dennes signatur.

    Det här har förmodligen oftast en ganska liten betydelse på detta forum men för mig är det en principiellt mycket viktig fråga. Är det bara jag.............eller?

    /Christer T

    Kommentar

    • Kalle-Maja
      Användare
      • December 2004
      • 1324

      #17
      Ingen verkar förorda redigering så det är nog inget att oroa sig för. Jag tycker oxå det skulle vara helt fel.

      Kommentar

      • Joakim Draktoft
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 7334

        #18
        Moderatorerna äger full rätt att både redigera i användarnas inlägg och rubriker om det har ett visst syfte.

        I vissa fall kan ett inlägg redigeras på grund av att man i denna citerar innehållet från ett tidigare inlägg, där det citerade inlägget sedan tagits bort och då förlorar även citatet sitt värde, varför även citatet tas bort.

        Som utgångspunkt säger vi till moderatorer att de skall verka i det tysta, genom att ta bort sådant som inte hör hemma, och när det är möjligt meddela den som vi modererat (dock är detta inte ett krav, men en rekomendation).

        Självklart kan det förekomma undantag från detta som beror både på glömska eller ork.

        Om en författare av ett inlägg anser att ursprungsinnehållet förvanskas eller kan tolkas på ett felaktigt sätt efter moderering, är det bara fär författaren att själv gå in och redigera sitt inlägg, så att det i dennes ögon får rätt innebörd.

        Moderatorerna agerar inte av illvilja, utan försöker bara upprätthålla en bra nivå på innehållet i våra olika forums-avdelningar, genom att agera utifrån de direktiv de fått.

        I de flesta fall görs ingen redigering, och om så sker så är det med största sannorlikhet befogat och åtföljs av ett mail tll författaren.
        Joakim Draktoft
        f.d Webmaster Ciklid.se
        ____________________________________________

        Kommentar

        • anfall
          Användare
          • November 2004
          • 139

          #19
          Forumets regler ska naturligtvis försvaras. Det får vi besökare och delatagare acceptera. Nån dj..... ordning får det vara också i ett parti, sa Hermansson. Styrelsen har ansvaret och har utsett domare i form av moderatorer.

          Om redigering förekommer, tycker jag som du Christer T att moderatorerna ska sluta helt med det. Redigering är att sammanställa och bearbeta en text till en bättre form inför en publicering. Skulle tidningsvärldens redigering tillämpas här på forumet skulle inte särskilt många inlägg lämnas orörda.

          Redigering är viktigare i publicistiska sammanhang där man tar betalt för produkten eller där den som är ansvarig har gjort utfästelser om att det som står är korrekt. Men livsnerven i detta forum är ju blandningen av allvarsamma och roliga inlägg, som ofta blir roliga genom att de är våldtäkter på språket. Redigering dödar ofta humorinslag. Jag vet av egen erfarenhet från mitt jobb. Jag tror att redigering vore förödande för detta forum

          Zaphi-s inställning är sund. Han ser sig som en domare. Gör han en dålig bedömning skriker spelaren och publiken kastar in grejer på plan. Det du Zaphi beskriver att det stör tråden minst om moderatorn tar bort hela inlägget utan att det framgår på tråden är ett bra arbetssätt, som spar moderatorernas tid. Det arbetssättet kallar jag refusering.

          Ni moderatorer verkar ganska toleranta och det är bra. Fast ibland rinner det skit genom filtret som bara ska bort. Jag tänker på inlägg som, precis som Zaphi är inne på, är helt omotiverade och stör tråden. Vill man gå in och busa till en tråd ska man göra det med finess. Klarar man inte det blir man refuserad av moderatorn. Hela inlägget bort utan bedövning. Sen kan man sitta på utvisningsbänken och fundera över varför man fick rött kort.

          Det är inte mer än ett par sen som "ett snorkråkeinlägg" enligt min mening borde ha refucerats av moderatorerna på delen sydamerikanska fiskar. Jag blev förbannad och skrev ett svar, som jag inte är särskilt stolt över, som också passerade moderatorfiltret. Men det var en enda händelse det och det får mig inte att sluta vara imponerad över moderatorernas insats. Driv din domarinställning Zaphi!

          Anders

          Kommentar

          • stahl_mikael
            Användare
            • January 2004
            • 114

            #20
            Vi moderatorer har kommit överens om att om vi modererar genom att ta bort ett inlägg skickar vi mail till den vars inlägg blivit bortplockat.


            Jag har inte fått nått mail då mina trådar har raderats

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • July 2002
              • 5395

              #21
              stahl: Draktoft skriver "Som utgångspunkt säger vi till moderatorer att de skall verka i det tysta, genom att ta bort sådant som inte hör hemma, och när det är möjligt meddela den som vi modererat (dock är detta inte ett krav, men en rekomendation)."
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • GoSatta
                Användare
                • February 2003
                • 1686

                #22
                Blir man av med en tråd eller undrar varför så står det ganska tydligt i forumes beskrivningar vilka som är moderatorer så då kan man bara maila och fråga vad som hände med tråden.
                /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                http://www.gosatta.org

                Kommentar

                • cf.akvarielagret
                  Användare
                  • April 2002
                  • 5028

                  #23
                  Varför ska vissa skrika att det arbete som mderatorerna gör är fel
                  passar det inte skaffa ett eget forum.
                  vad hade ni tänkt när ingen vill hjälpa till på formet, för vad man än gör så är det fel från någon.
                  själv tycker jag att det fungerar mycket väl och ibland kan man till och med hitta en intressant tråd
                  (undrar om man håller på att bli arbetslös börjar närma mig 100 inlägg)
                  vänligen
                  Christer
                  jag är Ateist
                  men Gud talade till mig
                  Gud är stor
                  jag frågade hur stor ? inget svar
                  han kanske behövde låna toaletten

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

                    #24
                    Säg som det är Christer, du börjar hitta bokstäverna på tangentbordet!

                    Kommentar

                    • cf.akvarielagret
                      Användare
                      • April 2002
                      • 5028

                      #25
                      Det går ungefär lika fort att skriva ett inlägg som andra läser ut bibeln
                      Christer
                      jag är Ateist
                      men Gud talade till mig
                      Gud är stor
                      jag frågade hur stor ? inget svar
                      han kanske behövde låna toaletten

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

                        #26

                        Kommentar

                        • deathdealer
                          Användare
                          • August 2004
                          • 1639

                          #27
                          detta är en ganska känslig fråga egentligen...
                          Folks inlägg som blir "modererade", uppfattas säkerligen av den person det drabbar som ett personligt påhopp i någon form.
                          Men om man tar ett litet steg tillbaka och tittar på hur man beter sig i det vardagliga livet, så finns det säkert (handen på hjärtat) flera som skrivit inlägg som dom aldrig skulle prata i det vardagliga mot annan person.
                          Bara för att det är internet/ett forum man befinner sig på kan man inte bete sig hur som hellst!!??...eller?

                          Man är i.o.f.s anonym på ett annat sätt genom detta media, men det betyder inte att man för den sakens skull kan bete sig hur som hellst.
                          Eftersom man här inte kan arbeta med "kroppspråk" och "tonfall", så är det väldigt lätt att folk missförstår vad som skrivs - vilket skapar problem.

                          Att det inom alla delar i samhället finns regler och lagar som styr saker, verkar ingen här ha problem med att fatta, men detta är ingen ALLMÄN del av samhället, det är en förening för folk som har ett gemensamt intresse, och för att få vissa saker att flyta, finns det REGLER och ....DOMMARE som hjälper till att försöka skapa en dräglig miljö för ALLA oavsett ålder, kön och religionsuppfattning (jösses va det lät tungt *asg*)...

                          Att lägga ner massa tyngd på vad man tycker är rätt och fel på dett forum, tycker jag är att totalt missat poängen av forumets resurser!
                          Varför KAN inte folk se möjligheterna med forumet och inte leta efter problem?

                          Jag har extremt svårt att fattat varför man inte kan acceptera detta och bara ha skoj, inte gräva ner sig i massa småfjolliga saker, gnälla och reta sig på andra hela tiden. Som jag skrev tidigare (nångång) så finns det bara ordet demokrati på pappret och i uppslagsböcker, det är ett fint ord so mfolk gärna använder när man vill vara storsint, men det existerar inte i min värd...har aldrig upplevt det någonstans i samhället, och det råder defenitivt inte på något forum som jag besökt!

                          Nä gubbs & gumms - skratta och le istället, värden är på inget sett en perfekt plats, utan hjälp till och se till att vi har roligt den tiden man kommer hit, och om man vill gnabba om något...gör det nånannanstans...

                          BARA mina tankar....ingen annat eller något som representerar NCS i någon färg eller form

                          DOMMARE Deathdealer, stenhård och grymmt snygg!

                          Ps. Att vara moderator rockar FETT.....så va snäll mot mig, annars tar jag bort era inlägg *asg*
                          "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                          "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                          Kommentar

                          • deathdealer
                            Användare
                            • August 2004
                            • 1639

                            #28
                            psss...tttt...!!!

                            Ni moderatorer gör ett grymmt bra jobb!!!

                            Mvh Deathdealer (klappar sig själv på axeln)
                            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                            Kommentar

                            • cf.akvarielagret
                              Användare
                              • April 2002
                              • 5028

                              #29
                              deathdealer
                              Låter som Icareklamen ställde du dig på en läskback när du skrev det inlägget, för nu sänker vi priset eller var det prisad deathdealer
                              frör nu kommer skatteåterbäringen.
                              Christer
                              jag är Ateist
                              men Gud talade till mig
                              Gud är stor
                              jag frågade hur stor ? inget svar
                              han kanske behövde låna toaletten

                              Kommentar

                              • deathdealer
                                Användare
                                • August 2004
                                • 1639

                                #30
                                christer; *skrattar gott!!!

                                Deathdealer
                                "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                                "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...