Moderatorernas arbete

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christer T
    • July 2024

    Moderatorernas arbete

    Jag tycker att moderatorerna gör ett bra arbete här på forumet. Jag har dock ett par synpunkter som kanske skulle beaktas i någon form av "manual för NCS moderatorer".

    När man modererar en tråd så tycker jag att moderatorn bör göra ett inlägg i tråden där han/hon talar om att den är modererad och varför. Dessutom tycker jag att det är oacceptabelt att ändra i meddelanden som forumdeltagarna skrivit. Har jag skrivit något som inte är förenligt med forumets regler, fine ta bort meddelandet. Att redigera i det känns som ett klart övertramp. Kanske inte ens förenligt med upphovsrätten.

    Vänligen,
    Christer T
  • Bilbo
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 1159

    #2
    Vi moderatorer har kommit överens om att om vi modererar genom att ta bort ett inlägg skickar vi mail till den vars inlägg blivit bortplockat, detta för att slippa att andra lägger sig i och att vi får ytterligare kvasidiskussioner om varför inlägget togs bort. Angående redigering av inlägg kan jag inte svara dig eftersom jag inte är kunnig i lagstiftningen, men jag är tveksam om du kan upphovsrättsskydda dina inlägg.
    http://www.ciklid.se/ncs_visa.asp?NR=657 finns de regler som gäller för forumet och där framgår med tydlighet att
    citaten som tillhandahåller denna typ av tjänster ansvarar också för det som skrivs där vilket betyder att NCS har en skyldighet att övervaka samtliga inlägg.
    Där står också:
    citatnlägg som innehåller text som inte accepteras tas bort i sin helhet, eller redigeras om det är möjligt.
    Detta är de regler som gäller idag, och om du vill ha till stånd en ändring av reglerna föreslår jag att du vänder dig till NCS-styrelse med konkreta förslag på förändringar.

    MVH Magnus
    // Magnus Arvidsson

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • July 2002
      • 5395

      #3
      Jag tror inte jag sett något exempel på att vi skulle gått in och redigerat någon annans text? Det är isåfall om vi plockat bort något olämpligt ord eller så men jag kan nästan svära på att jag inte gjort det heller.

      Ibland plockas det däremot bort idiotinlägg utan att vi skriver att vi gjort det eller varför i själva tråden. Det stör flytet i tråden och vissa saker vill man inte ens veta. Det är ändå nästan alltid meningslösa inlägg som inte har något med tråden att göra.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • February 2003
        • 2695

        #4
        Tryckfrihet gäller endast pappersmedia, det omfattar inte elektroniska media; yttrandefriheten -om än inskränkt- omfattar visserligen elektroniska media, men inte forum som ciklid.se, där inte inlägg i förhand granskas av utgivaren.
        För forum som ciklid.se gäller istället idiotlagen PUL, som visserligen långsamt omtolkas till att strida mindre mot grundlagen än ursprungligen avsett, men som tyvärr fortfarande gäller och tillämpas helt oberäkneligt.

        Att utgivaren raderar opassande inlägg verkar dock helt i överensstämmelse med tryckfrihet, yttrandefrihet, och tillochmed den repressiva idiotlagen PUL.

        Kommentar

        • Bilbo
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 1159

          #5
          Tack Mike för ditt klargörande!
          // Magnus Arvidsson

          Kommentar

          • Christer T

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av Zaphi

            Jag tror inte jag sett något exempel på att vi skulle gått in och redigerat någon annans text? Det är isåfall om vi plockat bort något olämpligt ord eller så men jag kan nästan svära på att jag inte gjort det heller.
            Du kanske inte har gjort det men det har förekommit. Som jag skrev tycker jag att det är olämpligt, ta bort meddelandet om det strider mot reglerna men ändra inte i det. Det ger moderatorerna en slags "storebrors ställning" som jag tycker är direkt olämplig. På ett forum där jag själv är moderator sedan en tid känns det som helt uteslutet att göra så.

            citat:Ursprungligen skickat av Mike_Noren

            Tryckfrihet gäller endast pappersmedia, det omfattar inte elektroniska media; yttrandefriheten -om än inskränkt- omfattar visserligen elektroniska media, men inte forum som ciklid.se, där inte inlägg i förhand granskas av utgivaren.
            För forum som ciklid.se gäller istället idiotlagen PUL, som visserligen långsamt omtolkas till att strida mindre mot grundlagen än ursprungligen avsett, men som tyvärr fortfarande gäller och tillämpas helt oberäkneligt.

            Att utgivaren raderar opassande inlägg verkar dock helt i överensstämmelse med tryckfrihet, yttrandefrihet, och tillochmed den repressiva idiotlagen PUL.
            Det var vare sig tryckfrihet eller yttrandefrihet som jag syftade till. Jag respekterar helt och fullt att forumet kan ha regler som inte täcks av grundlagen. Det jag skrev var upphovsrätt, inte heller den är förmodligen tillämplig här men jag tycker att forumet bör respektera att varje deltagare "äger" sin egen text och formuleringar. I det fall som hänt mig så spelar det väldigt liten roll men jag blev förvånad och tycker att det här är en viktig principiell fråga.

            Kommentar

            • Kalle-Maja
              Användare
              • December 2004
              • 1324

              #7
              Jag skulle inte tro att ett foruminlägg håller upphovsrättslig verkshöjd. Ett omdebatterat gränsfall gäller ett personligt brev skriven av en känd författare. Hur utfallet blev i nämnda fall kommer jag inte ihåg, men det intressanta är att det var ett exempel på var gränsen till verkshöjd ligger.

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • February 2003
                • 2695

                #8
                Aha, OK, du menar så. Pja, jag har ingen aning om det är lagligt att ändra i folks texter.

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • September 2002
                  • 5394

                  #9
                  Det är olika regler för sånt man skrivit tex i forum till skillnad mot registrerade verk.
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  • Nyllet90
                    Användare
                    • October 2004
                    • 1133

                    #10
                    Christer, jag håller med dej till hälften. Oftast så skriver väl moderatorerna att dom har redigerat i inlägget. eller? Men har inte sånna här saker blivit diskuterade förut? Och kom man inte fram till att sånna hära "klago mål" inte ska tas upp med dom almänna forumisterna utan med moderatorerna i ett mail?
                    Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                    Kommentar

                    • Zaphi
                      NCS Medlem
                      • July 2002
                      • 5395

                      #11
                      Folk får väl klaga hur de vill och hur öppet de vill. Det är inget vi har ont utav. Att vara moderator är som att vara en fotbollsdomare, klagomål kommer alltid att finnas och även den bäste får höra det.
                      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                      Kommentar

                      • Kalle-Maja
                        Användare
                        • December 2004
                        • 1324

                        #12
                        citatet är olika regler för sånt man skrivit tex i forum...
                        Det stämmer, t ex de olika lagarna som nämnts tidigare. Upphovsrättsliga verk registreras inte utan rättigheten uppkommer vid skapandet. Forumet eller sammanhanget är relativt ointressant i sig. Skulle man t ex skriva en dikt som ett inlägg skulle dikten uppnå verkshöjd medan meddelandet är oskyddat.

                        Kommentar

                        • Tony
                          Användare
                          • April 2002
                          • 4594

                          #13
                          Hmm.. det är alltid intressant att försöka sig på att lista ut logik i lagarna.. en jämförelse?:

                          Om någon skriver ett meddelande med spritpenna på min husfasad och jag plockar bort en del ord som kan anses opassande att ha på min husfasad, har jag brutit mot någon av ovan nämnda lagar och regler?
                          Tony Englund

                          Kommentar

                          • Bilbo
                            NCS Medlem
                            • April 2002
                            • 1159

                            #14
                            Troligen, och då kommer man ju till frågan om lagen om yttrandefrihet kommer före skadegörelse
                            // Magnus Arvidsson

                            Kommentar

                            • Kalle-Maja
                              Användare
                              • December 2004
                              • 1324

                              #15
                              citat:Ursprungligen skickat av Tony
                              Om någon skriver ett meddelande med spritpenna på min husfasad och jag plockar bort en del ord som kan anses opassande att ha på min husfasad, har jag brutit mot någon av ovan nämnda lagar och regler?
                              Kul case! Lagarna är inte alltid logiska eller rättvisa, bara regler. Upphovsrättsligt (som jag verkar ha snöat in på) så handlar rätten om exemplarframställning och offentliggörande. Formen för det senare är inte helt fri så spritpenneverksupphovsmannen får nog nöja sig med rätten till "källkoden" samt böter för skadegörelse.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...