VIKTIG INFO OM NYA LAGAR / FANGST OCH UTFORSEL

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Felipe
    Användare
    • April 2002
    • 327

    VIKTIG INFO OM NYA LAGAR / FANGST OCH UTFORSEL

    Hej pa er!
    Tankte bara tala om att landerna som bildar "MERCOSUR" (SODRA SYDAMERIKANSKA UNIONEN), Argentina, Brasilien, Paraguay och Uruguay kommer inom kort att skriva nya avtal som gor nuvarande lagar annu hardare...
    Enligt det jag laste har hemma i URUGUAY, anledningen till hardare regler beror pa "fortsatt ilegalt fangst av sotvattenfisk och fortsatt ilegalt utforsel av levande fisk".

    Det ar kanske en ide att tanka sig for innan man planerar en resa till nagon av dessa lander...
    Med detta INTE SAGT att det ar totalt omojligt, utan det som nu ar klart ar faktum att man behover soka tillstand for att fora ut levande fisk.
    Dessa tillstand sokes i landets Jordbruksministeriet.

    Jag, som personligen arrangerar fangstresor och som dessutom fangar fisk for export, slutar aldrig forvana mig over hur manga "arrangorer" det finns som INTE talar om detta for sina medresenarer eller folk som tas emot i nagon av dessa lander.....pa det sattet riskerar man ratt sa mycket och det ar otroligt oansvarigt att inte lamna info om lagarna som galler i det landet man planerar aka till!

    Nu inom kort kommer reglerna att bli annu hardare tack vare att manga inte ha brytt sig om att soka tillstand for fangst/export.

    Jag arrangerar inte fangstresor till Argentina, Paraguay eller Brasilien, men i och med att det ar lattare for mig pa grund av sprak, kontakter och geografiska skall (lever i Uruguay), erbjuder garna hjalp ifall nagon planerar aka till nagon/nagra av dessa lander....det ar bast att fixa allt i forvag och slippa en massa problem i onodan!!

    Ha det bra!
    Felipe

    Felipe
  • ZakatH
    Användare
    • April 2004
    • 313

    #2
    Ja, så kan det gå.. Bra att det händer tycker jag. Visserligen kanske det inte kommer in lika många intressanta varianter som tidigare, då jag har en känsla av att hobbyister som verkligen glöder för sin hobby och tar sig för såna här resor, förmodligen gillar vissa specifika arter. Dessutom passar man nog gärna på om man har chansen att få hem riktiga rariteter vilka grossister här i landet sällan får tag på. Känns som detta blev knepigt, kanske för trötter

    Kommentar

    • Felipe
      Användare
      • April 2002
      • 327

      #3
      Jag tror att detta ar ett amne for en mycket storre diskution egentligen...men,men.
      Egentligen ar det inte sa att man INTE far lov att aka runt och fanga fisk....eller att man INTE far fora ut fisken man fangade.
      Utan det man vill andra pa ar det att "alla" fangar UTAN tillstand och sedan for ut fisken UTAN tillstand...
      Sa visst kan man fortsatta aka runt och fanga "rariteter"...men vill gora detta och sedan ta med sig fisken sa maste man ansoka om exporttillstand.
      Sjalvklart ar det inte meningen att ge namn pa vilka man vet har ilegalt fangat/utfort fisk.....
      Men det forvanar mig att sa fa bryr sig och sa fa tanker pa hur det egentligen ar.
      Senaste aret har jag kunnat lasa 8 artiklar i akvarietidningar som handlar om "fangstresor" i Argentina, Uruguay och Brasilien....vet ej hur legalt eller ilegalt utforseln av fisken var fran Argentina och Brasilien....men daremot vet jag mycket val att var Fiskministeriet inte gav nagra tillstand for export for dem som skrev artiklarna som handlade om Uruguay...

      Det ar som sagt mycket onodigt....det tar bara 14 dagar att fa tillstandet...men fortsatter det sahar sa kommer detta sakert att andras.....

      Ha det!
      Felipe
      Felipe

      Kommentar

      • ZakatH
        Användare
        • April 2004
        • 313

        #4
        Precis så jag menade, men det framgick inte, trött i bollen ;D
        Ska man föra ut fisk, så är det självklart att man skall ha tillstånd.
        Måste man uppge var man fångar sin fisk och vilka arter det handlar om? Om inte hade det varit bra tror jag, så man håller lite koll på läget...

        Kommentar

        • Pelle
          Användare
          • May 2002
          • 387

          #5
          Hej Felipe

          Om jag förstår rätt, så är det lättare att ta med fisk från Uruguay till Europa än från Brasilien. Hur är det med tillstånd för att ta med fisk från Brasilien till Uruguay? (Och sedan ta med fiskarna till europa)

          Mvh/ Per

          Kommentar

          • Felipe
            Användare
            • April 2002
            • 327

            #6
            Hej Pelle!
            Du har ratt; det ar fortfarande betydligt lattare att fa tillstand (for privat bruk) fran Uruguay an fran Brasilien.
            Inte sa konstigt egentligen; Brasilien ar ju som vi sager har nere "en kontinent och inte ett land", vilket ar otroligt svart att kunna kontrollera.
            Detta har pa senare ar gjort att brasilianarna varit tvunga att ha betydligt hardare regler an sina grannlander.
            I och med att jag ar fortfarande den enda som "envisas" med fangst/export/resor har i Uruguay, har vi mycket bra relationer med var Fiskministeriet.....detta har sedan gjort att man har hort en del historier om europeiska (mest centrala) pseudoforskare och akvarister (??) som har blivit tagna i Brasilien nar dem forsokt smuggla ut levande fisk....
            Nu har man inom "MERCOSUR" diskuterat att ha "samma harda lagar" for att motarbeta detta.

            OBS!!!; hardare regler inte enbart for utlandska resenarer utan lika mycket for mercosurinvanare!
            Darfor ar det inte alls lattare att som uruguayan hamta fisk fran Brasilien ( och tvartom ).
            Vi maste, precis som alla andra, ansoka om tillstand for detta (vilket jag tycker ar mycket bra).
            Nar vi tar emot akvarister, oavsett om dessa kommer fran USA, Italien, Sverige eller Argentina, sa ansoker vi om exporttillstand for privatbruk.
            Detta tillstand ges pa grund av att vi har sedan 1996 exporttillstand och vara "kunder" far ocksa mojlighet att kunna uttnytja detta.....men fragan hur lange??
            For att den uruguayanska regeringen har klart och tydligt sagt att OM det finns mojlighet for utlandska turister att ansoka om tillstand, och detta ar langt ifran omojligt, dyrt och krangligt, sa kommer reglerna att bli annu hardare om folk inte foljer dem som nu galler.

            Jag har en del bekanta (ciklidfanatiker) fran Argentina som kommer hit 2-3 ganger om aret och dessa maste ocksa ansoka om PRECIS samma tillstand.....detta trots att Argentina ingar i MERCOSUR.

            Till slut; nar vi soker tillstand for vara kunder sa fungerar det sa;
            1) det tar mellan 1 vecka och 10 dagar
            2) exporttillstand + sanitarintyg = 60u$ ( runt 500 kronor?? )
            3) privatbruk; 50 exemplar (ciklider)

            Alltsa; 10 dagar max och 1 krona per fisk.....man tycker da att det maste vara nagot storre fel pa folk som anda vill komma undan detta....det ar nastan sa att man tror att dessa manniskor tycker att det roliga och intressanta med fangstresor inte ar sjalva fiskarna utan forsoka att klara av tullen!

            Tills slut; for mig som har bott i Sverige under 20 ar, ar det bara gladjande att konstatera att inga svenskar finns med pa den "svarta listan" som vara kontakter inom Jordbruksministeriet talar om!!

            Ha det!
            Felipe
            Felipe

            Kommentar

            • wenger
              Användare
              • February 2003
              • 233

              #7
              1 krona per fisk blir det ju inte. Du skrev 500:- för 50 fiskar det blir ju 10:- per fisk. Petig jag är va . Klart man ska ha tillstång fast tyvärr så kan det ju bli som så det är här i Sverige, har man för mycket lagar och regler som folk inte fattar så skiter ju folk tillsist i att följa dom. Hoppas dom löser det på ett bra och smidigt sätt.

              Kommentar

              • Felipe
                Användare
                • April 2002
                • 327

                #8
                Visst!!!!!!!!!!!! (nu ar det min tur att vara trott i bollen!!).
                Sjalv tycker jag att det har med regler och lagar nar det galler djur ar svara att forsta ibland....speciellt nar dessa ar skrivna av folk som det narmaste ett djur dem har kommit ar pa sin hojd en nalle vid barnarsaldern.
                Men nu pratar vi inte om HUR man fangar eller HUR man haller fisken....utan att man helt enkelt smugglar ut dem nar det egentligen inte behovs!

                Ha det!
                Felipe
                Felipe

                Kommentar

                Arbetssätt...