If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
finns det elektronisk mätutrustning för de vanliga värdena? typ PH,KH,DKH och allt vad det heter, jag förstår att det finns som avancerade labverktyg som kostar därefter men nånting lite billigare för akvaristik, eller möjligtvis ett integrerat verktyg som mäter alla de vanliga värdena som inte kostar mer än kanske 5000kr
Tropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
Singel calibrationpoint, det tolkar jag som en kalibreringspunkt=skit. De flesta billiga ph pennor är väldigt dåliga, men det kan finnas undantag. Dock kan du lita på att alla enpunktskalibrerade ph mätare är smäck.
MVH
Magnus
Singel calibrationpoint, det tolkar jag som en kalibreringspunkt=skit. De flesta billiga ph pennor är väldigt dåliga, men det kan finnas undantag. Dock kan du lita på att alla enpunktskalibrerade ph mätare är smäck.
MVH
Magnus
Jag tycker nog att "Accuracy", noggrannheten är intressantare. Den är angiven till [u]+0,2 pH. ingen toppresison men det duger väl till dom flesta hobbyakvarister.
Dom har också en ”pH Pro” med två kalibreringspunkter och en noggrannhet på [u]+0,05 pH. Den har förmodligen ett helt annat pris.
citat:Jag tycker nog att "Accuracy", noggrannheten är intressantare. Den är angiven till +0,2 pH. ingen toppresison men det duger väl till dom flesta hobbyakvarister.
Det är den siffran som dom kan garantera vid leverans. Hur länge tror du att dom kan garantera det med bara en kalibreringspunkt? Jag gissar inte mer än två kalibreringar=mindre än en månad.
citatom har också en ”pH Pro” med två kalibreringspunkter och en noggrannhet på +0,05 pH. Den har förmodligen ett helt annat pris.
Precis, bra grejor kostar. Har man inte råd så tycker jag att man skall hålla sig till dropptester. Det blir oftast alldeles för dyrt att köpa billigt.
MVH
Magnus
Jobbar som biologi/kemi-lärare och har ganska stor erfarenhet av sk. pH-pennor. 1 st kalibreringspunkt är som många redan påpekat odugligt. pH-pennorna får förr eller senare problem med pH-elektrodens membran och blir då obrukbara. Till hobbybruk duger det gott med med färgtest i droppflaskor.
Kommentar