pH-testare, elektronisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stefan63
    Användare
    • February 2005
    • 192

    pH-testare, elektronisk

    Vad tror ni om denna testare?

    Priset är det inget fel på!
    Stefan63
  • tropfrog
    Användare
    • July 2003
    • 1828

    #2
    Jag skulle gissa att det är skit. Om du fortfarande undrar så kan du skriva och fråga hur många kalibreringspunkter den har.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • specmats
      Användare
      • December 2004
      • 3060

      #3
      finns det elektronisk mätutrustning för de vanliga värdena? typ PH,KH,DKH och allt vad det heter, jag förstår att det finns som avancerade labverktyg som kostar därefter men nånting lite billigare för akvaristik, eller möjligtvis ett integrerat verktyg som mäter alla de vanliga värdena som inte kostar mer än kanske 5000kr
      Tropheus Duboisi halembe, so
      Melanochromis Auratus, vf
      Synodontis Petricola, odlade

      Akvarie-setup (Salt)

      Kommentar

      • Christer T

        #4
        Ser väl ok ut för hobbybruk tycker jag. Här är tillverkarens hemsida. http://www.transinstruments.com/Products/eco/ph.htm

        Kommentar

        • Christer T

          #5
          Annars var ju det här en ganska käck produkt. http://www.transinstruments.com/Products/asentry.htm

          Kommentar

          • imported_n/a
            Användare
            • October 2004
            • 531

            #6
            Hej!
            Kan vara bra,prova den.MVH Ann-Mari
            bryggan

            Kommentar

            • tropfrog
              Användare
              • July 2003
              • 1828

              #7
              Singel calibrationpoint, det tolkar jag som en kalibreringspunkt=skit. De flesta billiga ph pennor är väldigt dåliga, men det kan finnas undantag. Dock kan du lita på att alla enpunktskalibrerade ph mätare är smäck.
              MVH
              Magnus

              Kommentar

              • Christer T

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av tropfrog

                Singel calibrationpoint, det tolkar jag som en kalibreringspunkt=skit. De flesta billiga ph pennor är väldigt dåliga, men det kan finnas undantag. Dock kan du lita på att alla enpunktskalibrerade ph mätare är smäck.
                MVH
                Magnus
                Jag tycker nog att "Accuracy", noggrannheten är intressantare. Den är angiven till [u]+0,2 pH. ingen toppresison men det duger väl till dom flesta hobbyakvarister.

                Dom har också en ”pH Pro” med två kalibreringspunkter och en noggrannhet på [u]+0,05 pH. Den har förmodligen ett helt annat pris.

                Kommentar

                • tropfrog
                  Användare
                  • July 2003
                  • 1828

                  #9
                  citat:Jag tycker nog att "Accuracy", noggrannheten är intressantare. Den är angiven till +0,2 pH. ingen toppresison men det duger väl till dom flesta hobbyakvarister.
                  Det är den siffran som dom kan garantera vid leverans. Hur länge tror du att dom kan garantera det med bara en kalibreringspunkt? Jag gissar inte mer än två kalibreringar=mindre än en månad.

                  citatom har också en ”pH Pro” med två kalibreringspunkter och en noggrannhet på +0,05 pH. Den har förmodligen ett helt annat pris.
                  Precis, bra grejor kostar. Har man inte råd så tycker jag att man skall hålla sig till dropptester. Det blir oftast alldeles för dyrt att köpa billigt.
                  MVH
                  Magnus

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

                    #10
                    Detta har skrivits tidigare om ämnet...kan vara värt att kika på.

                    Kommentar

                    • Jan T
                      Användare
                      • March 2003
                      • 18

                      #11
                      Jobbar som biologi/kemi-lärare och har ganska stor erfarenhet av sk. pH-pennor. 1 st kalibreringspunkt är som många redan påpekat odugligt. pH-pennorna får förr eller senare problem med pH-elektrodens membran och blir då obrukbara. Till hobbybruk duger det gott med med färgtest i droppflaskor.
                      MVH / Janne

                      Kommentar

                      Arbetssätt...