Bortslitet gällock

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fabbo
    Användare
    • September 2003
    • 210

    Bortslitet gällock

    Min sura frontosa tog en 10cm delfinciklid i gapet och då han spotta ut honom slet han bort gällocket på ena sidan. Växer det tillbaka?
    Finns det nånting jag kan göra..? Ingen vacker syn.
  • Fabbo
    Användare
    • September 2003
    • 210

    #2
    Ingen som har erfarenhet av bortslitna delar och ifall de växer tillbaka?

    Kommentar

    • Robban g
      Användare
      • August 2002
      • 126

      #3
      har bara fiskar som blivit av me skärt fenor men dem växer ut igen om den inte har blivit så biten att skälva "roten" till fenan har blivit bort biten

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • July 2002
        • 5395

        #4
        Eftersom gällocket är någon benliknande har jag svårt att tänka mig att den växer tillbaka. Jag är dock inte helt säker. En idé kan vara att sära på fiskarna, för det är ganska stor chans att det händer igen.

        FABBO: Ha lite tålamod med att få svar. Om alla skrev nya inlägg varannan timma för att "bumpa" upp sin tråd skulle det bli kaos på forumet och forumlistan skulle bli som ett Formel 1 lopp.
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • Nyllet90
          Användare
          • October 2004
          • 1133

          #5
          FABBO: har du blandat malawi o tanganyika ciklider?
          Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • July 2002
            • 5395

            #6
            Det gör jag också, funkar hur bra som helst. Frontosa + delfin är en utmärkt kombination. Samma vatten, samma temprament. Kan inte gå fel, om man nu inte har för små delfiner dvs.
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • Daniel Odell
              Användare
              • January 2003
              • 2437

              #7
              Gällock växer inte tillbaka, det kommer bli ett öppet hål in till gälarna. Iallafall har det aldrig vuxit tillbaka på nån av de foderfiskar jag hafft som blivit av med gällocken men överlevt i karet ett bra tag.
              fish r friend

              Kommentar

              • Orppo
                Användare
                • September 2004
                • 518

                #8
                håller med danjel...gällock borta så är det..men fisken överlever nog(tror jag)

                Kommentar

                • Nyllet90
                  Användare
                  • October 2004
                  • 1133

                  #9
                  zaphi: Är inte tjusningen att man har ett biotop riktigt kar med bara saker från en sjö eller kontinent? det tycker jag
                  Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                  Kommentar

                  • Mike_Noren
                    Användare
                    • February 2003
                    • 2695

                    #10
                    Det är ju ett biotopkar. Biotopen är "afrikanska rift-sjöar"...

                    Det är väl ingen som bryr sig om vilken flod i sydamerika eller asien en fisk kommer ifrån, så varför bry sig just om att skilja Malawi från Tanganyika?
                    En fördel är att de iaf inte torde korsa sig med varandra.

                    Jag tycker inte det är värre än att blanda platy och neontetra, skalar och palettciklid, eller Cryptocoryne och discus. Så länge fisken passar ihop i kynne och storlek tycker jag blandningar är OK.

                    Kommentar

                    • Nyllet90
                      Användare
                      • October 2004
                      • 1133

                      #11
                      Det är du som tycker att det är OK o blanda malawi med tangyanika. Det tycker däremot inte jag!
                      Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                      Kommentar

                      • Fabbo
                        Användare
                        • September 2003
                        • 210

                        #12
                        Oj, har varit bort hela dagen och inte vetat om att folk svarat..
                        Ja, jag har delfiner tillsammans med frontosor. Hittills har de lämnat varandra ifred.

                        Tycker att det är okej att blanda fiskar bara de ska ha samma mat, vattenvärden och samma temperament.. Men då jag köper ett till kar om några månader så får nog frontosorna vara för sig själva. Vill undvika onödiga stympningar. Dessutom är chanserna större att honorna vågar spotta ut sina yngel och inte äta upp dem ifall de inte har andra hotfulla arter omkring sig.

                        Delfinen har förresten inte ätit sen han blev biten. Han far fram till maten och ser på den, är rädd för allt. Det lilla som blev kvar av gällocket har bytt färg och ser ut att lossna snart.

                        Kommentar

                        • Zaphi
                          NCS Medlem
                          • July 2002
                          • 5395

                          #13
                          citat:Ursprungligen skickat av Nyllet90

                          zaphi: Är inte tjusningen att man har ett biotop riktigt kar med bara saker från en sjö eller kontinent? det tycker jag
                          Ja, eller så är tjustning att man tycker om fiskarna Det är väldigt få som har ett biotopriktigt kar. Det skulle innebära att man endast fick blanda fiskar från, exepmevis Higga Reef och inreda exakt som det ser ut där. Har du det menar du?

                          Rift-valley biotop duger för mig. Det är iofs den enda blandning jag gjort, men bara för de passar ihop så jädra bra!
                          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                          Kommentar

                          • Nyllet90
                            Användare
                            • October 2004
                            • 1133

                            #14
                            Nej zaphi.. jag har inte en exakt biotop. jag har inte äns ciklider! men jag är på väg o få ett 375liters kar. Och då hade3 jag tänkt ha ett malawi kar med c.moorii o röd rubin. det kommer inte bli exakt biotop riktigt utan jag tänkte ha svart grus med vita hålstenar eller vad dom nu heter, och kanske nån röd lerkruk bit eller någe. så det är ju inte exakt biotop riktigt men jag syftade på sjö riktigt liksom.

                            blanda tangyanika o malawi är ju som o äta glass med mos!
                            Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                            Kommentar

                            • Zaphi
                              NCS Medlem
                              • July 2002
                              • 5395

                              #15
                              Eftersom Röd Rubin är en framodlad variant som inte finns i sjön blir det ju så långt från biotopriktigt man kan komma. Det är större chans en frontosa hoppar över till Malawisjön än att du hittar en A. sp. "Röd Rubin" i sjön (om inte nån klant nu släppt i en)

                              Skämt o sido, det finns mycket dubbelmoral inom hobbyn vad gäller detta och jag tror att om man går lite efter sunt förnuft funkar det bra.

                              En biotop är ju ett helt ekologiskt system och du bör försöka efterlikna allt så mycket som möjligt för att skapa något "biotopriktigt". Det gäller både flora, fauna och inredning.
                              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...