Fästa och ta bort bakgrund?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aquanord
    Användare
    • January 2005
    • 373

    Fästa och ta bort bakgrund?

    Sitter och funderar på vilken sorts bakgrund man ska sätta in i det nyinköpta akvariet. Det blir antingen en "aqua rock" från PWSS eller en egentillverkad frigolithistoria. Vad jag funderar på är dels:

    Hur mycket silikon krävs det för att hålla bakgrunden på plats?
    Räcker det med att fästa bakgrunden med silikon på vardera kortsidan eller måste man även silikona fast den i botten?
    Jag har läst att frigolit har en ruggig flykraft men silikonen borde väl vara ganska starkt ändå??

    Om man sedan ångrar sig och vill ta bort eller byta ut bakgrunden, (Gäller väl främst om det blir den egentillverkade modellen)hur går man tillväga då? Det kan väl knappast vara en barnlek att få bort silikonet från rutorna. En egentillverkad frigolitbakgrund kan man ju kanske plocka sönder i småbitar och sedan skrapa bort silikonet?? Men en fabriksgjord bakgrund vill man ju inte förstöra....
    Är det stor risk att man förstör bakrutan?
    Man är ju inte så jättesugen på att sabba det nya karet....
    simma lungt...
    ------------------------
    www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
    Umeå akvarieförening
    ------------------------
  • Mikael
    Användare
    • April 2002
    • 347

    #2
    Några små personliga synpunkter:
    • använd hellre för mycket silikon än för lite (om du inte vill riskera att få höra att brak när bakgrunden släpper och far upp genom täckglasen med halva vatteninnehållet och en och annan fisk...)
    • skillnaden mellan ett kar med bakgrund och ett utan är så stor att det är värt att "sabba" karet
    • japp, det blir till att karva bort bakgrunden om du vill ta bort den en dag, möjligen kan du med något långt, smalt och vasst komma in bakom bakgrunden och lossa den hyfsat hel men du får nog räkna med lite repor i glaset isf
    • silikonen håller (sitter fast i såväl glas som bakgrund) om den läggs på ett rent och fettfritt underlag, problem kan uppstå när frigoliten blir till åren kommen och inte så fast i hullet längre - dvs brister det så är det (ofta) pga att frigoliten luckrats upp
    • pröva att göra en egen bakgrund, oavsett den egna fallenheten för det så blir man mäkta stolt och imponerad av resultatet


    /Mikael Mayer
    Skriv så att du själv vill läsa. Läs högt så hör du om någon annan vill göra det.

    - Lars Falk

    Kommentar

    • MagnusL
      Användare
      • January 2004
      • 326

      #3
      Hej!

      Håller med Mikael, särskilt om mängden silikon.. Har själv varit med om att få upp bakgrunden genom täckglaset..

      Till min senaste hemmagjorda bakgrund använde jag sån rosa byggfrigolit som är lite tätare och hårdare än "vanlig" vit. Det fäster mycket bra och håller även mycket bra, inga tecken på "uppluckring" so far..

      Jag provade att ta bort en hemmagjord bakgrund för ett tag sedan och fick bort allt utom silikonen, den kan man ju också få bort med lite tålamod men jag satt över en BTN istället samt det på botten döljs ju utav sanden. Jag fäste inte bakgrunden dikt mot bakrutan utan enbart mot sidorna och botten, på så sätt sparar man bakrutan.
      Magnus Lovgren

      Kommentar

      • aquanord
        Användare
        • January 2005
        • 373

        #4
        Ok, tack för svar. Jag misstänkte att det var så det låg till. Det känns som att det gör saken ännu mer komplicerad. Det gäller att vara riktigt nöjd med bakgrunden innan man kletar dit den
        simma lungt...
        ------------------------
        www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
        Umeå akvarieförening
        ------------------------

        Kommentar

        • SchneekR
          Användare
          • February 2005
          • 11

          #5
          Var köpte du din rosa frigolit Magnus?

          Kommentar

          • MagnusL
            Användare
            • January 2004
            • 326

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av SchneekR

            Var köpte du din rosa frigolit Magnus?
            BAUHAUS, som även hade giftfritt färgpigment i naturliga färger samt husfix och akvariesilikon. Så slapp man åka runt!
            Magnus Lovgren

            Kommentar

            Arbetssätt...