Guldsömsciklid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MickeW
    Användare
    • December 2004
    • 113

    Guldsömsciklid?

    Hej alla,

    En av våra lokala akavriehandlare har fått in ett gäng mycket fina Guldsösmsciklider. Skulle gärna vilja höra era erfarenheter. Är de aggressiva? Gräver de? Vilka fiskar går era tillsammans med? All info är bra!

    Tack...
    Då var man medlem....!

    "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar" Konfucius

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898
  • tseppae
    Användare
    • March 2005
    • 104

    #2
    Tjenare jag hade samma tankar som du har nu för ett par veckor sen. har ett par dom gräver litte grann men inte så farligt som alla säger agresiva nja det kan man inte presis säga..mina är hur snälla som helst dom delar samma hörn med 2 scalarer 2 mosaikguramisar och ett zebra par enda gången det kan bli litte svårt det är när zebrorna ska vissa sig litte tuffa mmen då vissar hanen litte muskler fungerar inte det då kommer honnan o hjälper till sen är det bra, andra fiskar låter dom vara i fred...frågar du mig så köp jävligt fiiiiina fiskar..jag har i min 500liters kar fjärilsciklider,paletciklider,zeraciklider,2st sckalare,2stmosikguramisar o ett x antal guldbarber 3st algätare..hör gjärna av dej hur det gick med köpet jag betalade 75 kr st då var do ungefär -10 cm växer rätt så fort MVH: Teemu

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • November 2004
      • 572

      #3
      Dessa fiskar kan vara väldigt aggro,hanen blir 20+....Jag tycker att guldsömsciklid går bäst med c/a cikilder..Just nu simmar ett par guldsöm ihop med ett par citrinellum i en 880l hemma,där bägge hanarna är just 20+,guldsömmen är lite större en citrunellumen och klarar att hålla sin halva av karet..När citrunellum ränner iväg i stl är det väl slut på harmonin kanske.....Annars kan det bli en mycket personlig fisk(hanen) som ofta o gärna vill försöka få tag på dig genom rutan...i usa kallas de för GT(green terror).Om man vill prova nått annat än ciklider ihop med dom så kan lite större tetra arter funka(en hel del kombi.funkar)...större malar inkräktar för mycket på deras revir o kan bli illa åtgångna.

      Kommentar

      • MickeW
        Användare
        • December 2004
        • 113

        #4
        Jag har faktiskt införskaffat fyra stycken (fantastiskt fina!)och de går för tillfället tillsammans med tre eldbukar. Eldbukarna har tidigare varit ganska tuffa och stöddiga, men är nu snälla som lamm.....:-)
        Då var man medlem....!

        "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar" Konfucius

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

        Kommentar

        Arbetssätt...