Filtrering bakom bakgrunden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blackened
    Användare
    • January 2005
    • 1042

    Filtrering bakom bakgrunden?

    Ska köpa nytt kar i sommar någon gång och det blir definitivt en btnbakgrund eller plagiat och jag tänkte köra med insug i ena änden, en kraftig pump (hur kraftig beror på vad det blir för kar), Filtermatta och utblås iandra änden... Räcker denna filtrering eller kommer jag behöva köpa ett ytterfilter också om karet är på låt oss säga 540 liter? Kan det vara en fördel att ha insug i mitten och ha två uppsättningar pumpar och värmare som blåser ut vattnet i varsin ände? Kan väl bli lite väl mycket turbulens i karet med en kraftig cirkulation som bara går runt runt?

    Har inga erfarenheter så ge uttömmande svar nu

  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

    #2
    Mitt uttömmande svar är att visst kan en pump räcka men du kan ha två. Visst kan du suga in i mitten men du kan även i hörnen. DU behöver inte ytterfilter, men kan ha det.

    Allt beror på akvariestorlek, pumpstorlek, filterstorlek och hur du befolkar karet.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • deathdealer
      Användare
      • August 2004
      • 1639

      #3
      Kan bara svara på hur jag kommer göra....
      Har en rocky i ett 700, och kommer sätta 2 doppvärmare bakom bakgrunden. Jah har satt "inloppen" så långt ifrån varandra som möjligt (samt där de syns minst..kompromiss) och de 2 "utblåsen" 2cm under vattenytan, riktade mot mitten!

      Om du fyller bakgrunden med filtermedia, kommer du LÄTT klara dig med detta, du kan omöjligt få så stor filtervolym som du får bakom bakgrunden med ett konventionellt ytterfilter. Skötsel och rengöring blir minimal! Jag har...mot sunt förnuft köpt 2 ytterfilter som jag kommer koppla till mitt kar, men detta gjorde jag INNAN jag tänkt efter...så jag skulle def. fyllt bakgrunden!

      Vilken storlek du ska ha på pumpen, beror helt på hur stort akvariet är, samt vilken fisk du ska ha i. Men ett ledtal är att du ska köra 3ggr akvariets volym/timma!!

      Det finns säkert många som har bättre erfarenhet av filtermedia bakom moduler/bakgrunder, så vi får hoppas på fler svar...

      Vänligen Deathdealer

      Ps. Jo - jag har två moduler på sidorna av karet, och DESSA kommer fyllas med filtermedia!
      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

      Kommentar

      • deathdealer
        Användare
        • August 2004
        • 1639

        #4
        Zaphi var snabbare än jag!!!

        Deathdealer
        "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
        "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

        Kommentar

        • Bjarne Sætrang
          Användare
          • October 2003
          • 167

          #5
          Syd-Amerikansk "biotop" 375 liter med filtrering bak bakgrunnen:
          Mvh Bjarne
          www.aquadigital.net

          Kommentar

          • fs7210
            Användare
            • June 2004
            • 183

            #6
            hur gör ni med filtermattan bakom bakgrunden, skär ni den i kuber(ca 2,5*3*3cm) eller stoppar man bara i hela bitar typ 50*50*5cm? Jag har sett båda alternativen...
            Hinder är det du ser när du tar bort ögonen från målet.

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • July 2002
              • 5395

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av deathdealer

              Zaphi var snabbare än jag!!!
              Ah, men snabbare är inte alltid bättre

              Jag har mina insug på mitten, bägge två faktiskt. De kan lixom gömmas eftersom bakgrunden går in där. Bakom där, på varje sida av mitten, har jag två pumpar som sitter i blå filtermatta. Min bakgrund är gansska nära bakre glaset vid ändarna, så där får ingenting plats.

              Här är karet:


              Som synes har jag lite problem med att virvlar och luftbubblor uppstår, men det skulle vara ganska lätt att fixa till med lite rördelar.
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • ParSve
                Användare
                • February 2005
                • 58

                #8
                Jag har ett 240 med BTN Rocky fyllt med filtermaterial. (Blå matta i kuber, som på BTN:s hemsida)
                Jag gjorde insugshålet rektangulärt och avlångt högst upp i bakgrunden, typ ytavrinning, vilket jag är rätt nöjd med.
                Hålet är ganska diskret eftersom man sällan tittar längst bak uppe i vattenytan.
                Bottenslam sugs inte in och skitar ned filtret, dock får man dammsuga bottnen om man vill bli av med slammet. Jag har inte haft igång akvariet särskilt länge men jag räknar med att i princip aldrig behöva rengöra filtret.
                Oljehinna/gegga/skum på ytan bildas aldrig och jag inbillar mig att syresättningen gynnas av den ökade ytvattenrörelsen.
                /Pär

                399 l tanganyikaprojekt | Fiskgalleri

                Kommentar

                • blackened
                  Användare
                  • January 2005
                  • 1042

                  #9
                  Tack för era svar! Börjar få lite bättre koll på det här nu.

                  Bjarne: .........saknar ord.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...