If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
[code] citat:kan ni inte fixa lite bilder på hur ni monterat erat UVC under/ovan akvariet?! Vore intressant att se på bild...
en lite halvtaskig bild tagen med mobilen ligger under länken i min profil...[/code]
ja det ser ju bra ut...
Hur ofta hade ni tänkt och rengöra erat UVC? På Saltvattensguiden har jag läst att de helst vill rengöra dem typ varje halvår för det blir en massa avlagringarn som hindrar ljuset tillslut. Men det är förmodligen mycket värre hos dem pga saltvattnet!? Men har man mkt hårt vatten som i ett tanganyika-kar kanske det blir problem???? Kan man kolla in i UVC:n och se det eller måste man koppla loss allt. Kanske är bra och ha snabbkoplingar för och efter så det går smidigt när det är dax!
man måste nog koppla loss lite. men som du säger så går det att lösa med snabb koppligar. det är som ett lysrör i tuben o så det är nog bara att kolla på det. 1ggr per årkommer jag nog att byta. det är ju inte så hiskelens dyrt.
ok, ja röret förbrukas ju också. Jag menade att själva glaset mellan röret och vattnet som passerar kanske smutsas ner med tiden och försämrar effekten av UV-ljuset?!
täckglasen skitas nog igen mer därför att det inte är i konstant kontakt med vatten. annars skulle dina akvarierutor var a lika skitar. men det blir kondens på täcklglaset som torkar till o blir kalk på. men visst det kommer blir kalk på uvc oxå men ett år tror jag det ska klara sig.
Kommentar