Värme

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rickard
    Användare
    • April 2002
    • 727

    Värme

    Vad är det som alstrar värme i karet? Jag har ett 960 liters kar med 3 st. Eheim 2252 1200l/t och 1 st Eheim 2260 1900l/t. Jag kan inte ha lysrörsarmaturen (4rör) på för då stiger tempen till över 30°. Jag har inga värmare i karet. Jag har en teori att det blir värre när filterna behöver rengöras. Motståndet ökar och pumparna alstrar mer värme. Jag har provat med att bara använda ett krafpaket och 2260:an men resultatet var det samma. Finns något billigt/enkelt kylsystem för akvarium eller kan man bygga om ett kylskåp.

    M.v.h.
    Rickard
    M.v.h.
    Rickard
  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

    #2
    Huu, om du räknar ut antal watt på dina pumphuvuden så ser du nog vart värmen kommer ifrån. En lösning kan vara att köra ett par ytterfilter för filtreringen och endast en Aquaclear 5000 (3800L/h) för cirkulationen. Själv kör jag endast en Aq. 5000 och filtermatta i mitt 1000-liters men det skall väl erkännas att ett 1500-liters pumphuvud extra inte skulle skada.

    Tempen i mitt kar överstiger inte 23 grader utan värmare, även med ljusrampen påslagen.



    mvh

    Tony Lejvell
    Tony Englund

    Kommentar

    • Rickard
      Användare
      • April 2002
      • 727

      #3
      Nu kör jag med 1 st 2252 och 2260:an + ett lysrör. temperaturen ligger ändå på ca. 28°-29°C. Jag har normaltemp i rummet och försöker kyla ner det med vädring.

      M.v.h.
      Rickard
      M.v.h.
      Rickard

      Kommentar

      • Karon
        Användare
        • April 2002
        • 880

        #4
        Om du har täckglas på skulle du ju kunna prova att köra utan ett tag och se om det blir något bättre.
        Har Du något element i närheten?
        Hur varmt är normalvarmt i rummet?
        Kanske prova med att koppla på diffusorer på innerfiltren, ifall luftinblandningen skulle kunna bidra till att sänka temperaturen.
        Jag har ett 540-liters med 2 st. Aquaclear 802 och ett Eheim 2028 och en doppvärmare. Kopplar jag bort doppvärmaren sjunker temperaturen betydligt, nåja, en del i alla fall, i karet så de pumparna höjer tydligen inte tempen nämnvärt.


        Kommentar

        • Rickard
          Användare
          • April 2002
          • 727

          #5
          Jag har ca. 20°-22° i rummet. Jag kan inte vara utan täckglas med den befolkningen jag har utan att få ett visst svinn på dom och det har jag inte lust med.

          M.v.h.
          Rickard
          M.v.h.
          Rickard

          Kommentar

          • Karon
            Användare
            • April 2002
            • 880

            #6
            Kan man inte ha något sorts galler över akvariet då?

            Kommentar

            • jonatan83

              #7
              Grabbar, jag har lösningen...
              Jag har min armatur hängd en decimeter över täckglasen...
              har funkat mkt bra för mej...
              Det är inte så jobbigt när man ska ner och pilla då heller.
              Man ser mkt bra då mä.
              /Jonatan

              Kommentar

              • Karon
                Användare
                • April 2002
                • 880

                #8
                Värmer verkligen en 2252:a så mycket att det blir så varmt i vattnet, eller varför blir inte mitt vatten varmare än det blir, jag har ju ändock två powerheads, men ändå visst behov av tillskottsvärme.
                Men idén med att hänga upp rampen är ju bra på mer än ett sätt.

                Kommentar

                • Rickard
                  Användare
                  • April 2002
                  • 727

                  #9
                  Förlorar man inte massor med ljus om man flyttar upp ljusrampen 20cm från täckglaset eller? Tyvärr kan jag inte ha rampen hängande eftersom den är alldeles för ranglig utan i så fall får man bygga en ny. Hur mycket värme avger igentligen en metallhalogenlampa, det kanske funkar bättre (fast en aning dyrt).

                  M.v.h.
                  Rickard
                  M.v.h.
                  Rickard

                  Kommentar

                  • Björn
                    Användare
                    • April 2002
                    • 787

                    #10
                    Håller akvariet samma temp året runt, eller är det bara när det är varmt ute? Under sommaren diskuterades olika möjligheter att kyla akvarievattnet när det var som varmast. Ett av de smartaste förslagen tyckte jag var att koppla en lång slang till ett ytterfilter. Slangen placeras sedan i en frigolitlåda med ett anlat isblock (infrysta "big-pack" tex). Ett hål på varje sida om lådan gör att slangen kommer både in och ut i lådan, så att säga. ju längre slangdel som placeras i lådan, desto mer kyls vattnet av. Placera lådan "mellan pumpen och akvariet". Vattnet renas då först, kyls sedan av och till sist tillbaka i karet. Antar att man får byta "big-pack" en eller två ggr per dag. Kanske lite jobbigt, men jag tror nog det funkar.

                    Lycka till!
                    Mvh
                    Björn

                    fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                    Kommentar

                    • Rickard
                      Användare
                      • April 2002
                      • 727

                      #11
                      Det ser jag som en kortsiktig lösning. Funkar nog bra under varma sommardagar, men att hålla på med att byta isblock varje dag tror jag att man tröttnar ganska snabbt på. Jag skulle vilja ha en mer långsiktig lösning. Men naturligtvis tackar jag för ditt förslag för det kan funka rätt bra i yngelkaren när sommarn är varm.

                      M.v.h.
                      Rickard
                      M.v.h.
                      Rickard

                      Kommentar

                      • Karon
                        Användare
                        • April 2002
                        • 880

                        #12
                        Har du provat köra innerfiltren utan filtersvamp, om det nu skulle vara den ökade belastningen som tätnande filtersvampar som skulle göra att pumparna går varmare än annars.
                        Finns det någon möjlighet att få låna några andra innerfilter för att utesluta att de (dina 2252.or) skulle vara orsaken till temperaturstegringen.

                        Kommentar

                        • Rickard
                          Användare
                          • April 2002
                          • 727

                          #13
                          Jag skall prova att bara köra pumphuvud utan filter, men tål impellern att köra utan filter?

                          M.v.h.
                          Rickard
                          M.v.h.
                          Rickard

                          Kommentar

                          • Karon
                            Användare
                            • April 2002
                            • 880

                            #14
                            Nema problema

                            Kommentar

                            • deelay
                              Användare
                              • September 2002
                              • 5394

                              #15
                              Har du ventilations hål på baksidan av rampen?Om du inte har det går värmen rakt ner i burken.

                              http://www.aquariumstockholm.se/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...