sandciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas E
    Användare
    • February 2003
    • 2533

    #31
    Belgarath, ett gäng av antingen xenotilapia flavipinnis eller callochromis pelurospilus funkar nog bra i ditt kar (ha bara ena sorten), dock ska du nog inte ha några furcifer, de är för buffliga i små kar. Annat jag kan tipsa om är leptosoma eller nigripinnis, mycket vackra fiskar.

    Furcifer bör ha ganska stora akvarium, 1.5 meter kanske funkar, 2 meter är väl det som rekommenderas normalt. (Jag fuskar lite själv och har 7 C.furcifer ruziba i ett 375 men de har inte börjat leka och jagar inte så mycket, än).
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • Belgarath
      Användare
      • February 2005
      • 584

      #32
      Nu när jag tittat runt var jag faktiskt inne på combon C.Pelurospilus och P. Nigripinnis själv (men tanten har synpunkter på att honorna tydligen är bruna). Furcifern har jag lagt på hyllan..läste på lite själv och såg ju att dom behöver riktigt stora baljor. Men ponera att jag nu skulle starta ett "Tanga"kar..vad kan man då ha för snäcklekare tillsammans med de 2 ovan nämda arterna?

      Kommentar

      • Belgarath
        Användare
        • February 2005
        • 584

        #33
        Och följdfrågan är..eftersom jag inte eftersträvar en "äkta biotop" funkar det att stoppa i någon snygg L-mal eller kommer den/dom att inkräkta för mycket på revir och dylikt?

        Kommentar

        • olaJ
          Användare
          • August 2003
          • 584

          #34
          Belgareth: Satsa på C.pleurospilus och P.nigripinnis (det är som i verkliga livet, honorna lite bleka men hanarna otroligt vackra, hälsa tanten det.....om du vågar..hehe), du kan till exempel ha N.brevis om du vill ha någon snäcklekare till.
          "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

          Kommentar

          • Belgarath
            Användare
            • February 2005
            • 584

            #35
            Ola...kan bara tacka för att du tar dig tid till att tänka efter och föreslå. Jag ska som sagt få ordning på karet först men det lutar starkt åt att jag försöker med Tanganyika för 1a gången, har bara kört Malawi och Victoria förrut (många många år sen) och tanken var ju att ha ytterligare ett Malawi men men...Maswan var så jäkla snygg och det kan ju vara kul att testa något helt nytt så just nu är det väl (minst) 80-20 i Tanganyikas favör. Och visst ska jag berätta för tanten att det är i vattenvärlden som uppe på torra land haha.

            Jag kommer att höra av mig till dig (om det nu är OK) när det börjar röra på sig här.

            EDIT: Kan ju tilläga att tanten är svag för L. Similis och/eller L. Stappersi (om hon nu ska ha något att säga till om överhuvud taget ).

            Kommentar

            • tropfrog
              Användare
              • July 2003
              • 1834

              #36
              Jag har börjat att fundera om då jag gärna vill ha pleurospillus. Vad sägs om att ha dessa i ett 375kar:
              Callacromis pleurospillus
              neolamprologus multifaciatus
              altolamprologus compressiceps "sumbu shell"
              Cypricromis leptosoma.

              I ena bakre hörnet ett tätt växtbuskage. I motsatta främre hörnet en snäckkoloni och resten sand.

              Vad sägs?

              Jag kan inte riktigt släppa xenotilapia ännu, men då får jag nog tänka om igen.
              MVH
              Magnus

              Kommentar

              • Belgarath
                Användare
                • February 2005
                • 584

                #37
                Låter som ung. hur jag hade tänkt mig mitt 310 Magnus ("möbleringen" alltså) hahaha...kör hårt .

                EDIT: Får väl tillägga att det inte bara ska vara växter i motsatt hörn, ska även var ett stenparti såklart.

                Kommentar

                • ralp
                  Användare
                  • November 2004
                  • 70

                  #38
                  Hej,

                  efter jag har sett Callochromis pleurospillus förra helgen i natura kan jag bara konstantera att de är ännu snyggare än på Cutekids fina bild. Klart inspirerande! Jag undrar bara - ni som har haft de - skulle denna kombination fungera i ett 120b*40d*50h = 240 liter kar?
                  - Callochromis pleurospillus
                  - Neolamprologus multifasciatus (har 4 vuxna med yngel idag)
                  - Neolamprologus longior (som jag har läst här att de skall vara snällare än Leleupi [http://www.ohiexchange.com/armke/lel..._longior.html])

                  Vilken rolig kombination det skulle vara... Ifall förslaget blir gödkännt. Hur många individer från resp. sort?

                  Hejhopp. ralp

                  Kommentar

                  • Belgarath
                    Användare
                    • February 2005
                    • 584

                    #39
                    Suttit och letat febrilt men hittar inte tråden (jag vet att den finns här..men var grrr.) Det gällde var man skulle köpa billiga vinbärssnäckor, Tror det var Bauhaus som gällde men vem det nu än var som tipsade gör det gärna igen .

                    Kommentar

                    • Cutekid
                      Användare
                      • January 2003
                      • 3368

                      #40
                      Kika på: http://www.mamut.com/zoosaker

                      Dekorsnäckor 2kg, ca 50st SEK 49.00 kr
                      Carl

                      Besök petrochromis.com´s forum:

                      http://petrochromis.com/phpbb3/

                      Kommentar

                      • Belgarath
                        Användare
                        • February 2005
                        • 584

                        #41
                        TACK !!

                        Kommentar

                        • ralp
                          Användare
                          • November 2004
                          • 70

                          #42
                          Vinbergssnäckor kan du köpa på ICA (bl.a.). Köp två pack (2x12styck) så kan du bjuder "tanten". Fina skal och med mycket vitlöksmör.

                          Hejhopp. Ralp

                          Edit: @Cutekid - Inga kommentarer angående mitt fiskval?

                          Kommentar

                          • Cutekid
                            Användare
                            • January 2003
                            • 3368

                            #43
                            Hej Ralp!

                            Jag skulle satsa på:

                            5+5 Callochromis
                            4+10 Cyprichromis leptosoma "Utinta"

                            Ev Multisarna men jag har negativa erfarenheter med multisar och även signatus. Både callochromisen och snäcklekarna slåss ju om bottenytan och multisarna kan vara fruktansvärt aggro när de har yngel att försvara. Jag har tex fått lämna bort både mina multisar och signatus då de blev för aggro och helt enkelt tog upp halva karet som revir. De är ganska mäktigt då en liten multishona biter sig fast i en nästan fullvuxen troffe men det blir stirrigt i längden.

                            Ang Neolamprologus longior så har jag ingen erfarenhet av dessa men i ett för litet kar brukar det väl oftast sluta med att det bara är en hane kvar då de lever som ensamvargar i sjön och de brukar som oftast bara hålla sams då de leker. Men det finns säker andra som vet bättre.

                            Ang vinbergssnäckorna så får du betala rätt bra för de 2 paketen och bara få 24 st. Hos Zoosaker får du 100 st för 100 kr vilket borde blir bra billigare.

                            Mvh
                            Carl

                            Besök petrochromis.com´s forum:

                            http://petrochromis.com/phpbb3/

                            Kommentar

                            • ralp
                              Användare
                              • November 2004
                              • 70

                              #44
                              Ojdå - nu blir det en sömnlös natt. Tack CuteKid

                              Leptosoma hade jag inte ens vågat hoppas på - klart bättre alternativ än apelsinciklid. Isåfall funkar kanske även Paracypricromis nigripinnis istället? Änsålänge har jag svårt att ge bort mina Multisarna. Jag skulle gärna vilja prova med de. Funkar det inte då åker de tillbaka till lilla karet.

                              Kommentar

                              • Cutekid
                                Användare
                                • January 2003
                                • 3368

                                #45
                                Jag skulle hellre satsa på de vanliga leptosoman än jumbon som växer ur ditt kar. Nigripinnisen blir också rätt biffig så jag skulle nog ha satsat på leptosomorna.

                                Mvh
                                Carl

                                Besök petrochromis.com´s forum:

                                http://petrochromis.com/phpbb3/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...