sandciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tropfrog
    Användare
    • July 2003
    • 1834

    #16
    Jag vet inte.....Om jag nu väljer att försöka....Vilken av x spilopterus eller x flavipinnis tror du/ni skulle klara sig bäst i sällskap med callacromis?

    Efterssom Callacromis är så billiga och så ursnygga är jag beredd att testa. Om det inte funkar får callacromis flytta vidare.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • lotta
      Användare
      • February 2003
      • 80

      #17
      absolut spilopterus isf, då den gärna håller sig ngt högre upp i akvariumet än flavipinnis.
      flavipinnisen kommer inte få en lugn stund med plerrar i karet, tror jag iaf. min erfarehet säger att flavvisarna vill ha lugn o ro, inte race i karet
      När man tror att man kan allt, så slutar man att lära sig!

      Kommentar

      • Cutekid
        Användare
        • January 2003
        • 3368

        #18
        citat:Ursprungligen skickat av lotta

        absolut spilopterus isf, då den gärna håller sig ngt högre upp i akvariumet än flavipinnis.
        flavipinnisen kommer inte få en lugn stund med plerrar i karet, tror jag iaf. min erfarehet säger att flavvisarna vill ha lugn o ro, inte race i karet
        Ganska intressant det du skriver. För mig var det precis tvärt om. Det var flavipinnisen som styrde mest då de bildar par och försvarar ett revir. Plerrarna var i detta fall chanslösa.
        Carl

        Besök petrochromis.com´s forum:

        http://petrochromis.com/phpbb3/

        Kommentar

        • lotta
          Användare
          • February 2003
          • 80

          #19
          haha, detta e skitkul o höra, detta bevisar att det inte finns ngn regel om hur ngt är eller inte är.
          så nu står vi på ruta 1 igen
          När man tror att man kan allt, så slutar man att lära sig!

          Kommentar

          • tropfrog
            Användare
            • July 2003
            • 1834

            #20
            Sist jag skulle starta ett tanganyikakar så hade jag jättesvårt att bestämma mig just av den anledningen att alla har olika erfarenheter. Till slut så valde jag att skaffa det som jag verkligen ville ha för att ta bort det som inte funkar i ett senare tillfälle. Detta senare tillfälle blev inte av trots en kombination som många avrådde. Det enda problemet var mina dvärgcompressiceps som tog mycket lång tid att hitta en plats i karet, men nu är även dom på banan.

            Jag tror att det får bli flavipinnis och pleurospillus.

            Föresten...Kan man ha både x.flavipinnis och x callacromis utan risk för korsning?
            MVH
            Magnus

            Kommentar

            • lotta
              Användare
              • February 2003
              • 80

              #21
              x. callochromis?
              callochromis är ju ett eget släkte
              så ngn risk för korsning föreligger knappast
              När man tror att man kan allt, så slutar man att lära sig!

              Kommentar

              • tropfrog
                Användare
                • July 2003
                • 1834

                #22
                Förlåt, jag var förvirrad i morse. Jag menar givetvis x.spilopterus och x.flavipinnis´, kan man hålla dom tillsammans utan att dom korsar sig? Jag blir så förvirrad av alla latinska namn som jag fått lära mig på kort tid.
                MVH
                magnus

                Kommentar

                • Bilbo
                  NCS Medlem
                  • April 2002
                  • 1159

                  #23
                  Tropfrog: Om det inte skulle funka får du dumpa Callochromisarna hos mig förutsatt att du skaffar "kigoma"
                  // Magnus Arvidsson

                  Kommentar

                  • Xenos
                    Användare
                    • May 2004
                    • 15

                    #24
                    Der er lidt inspiration her:



                    cichlidehilsner,

                    Thomas

                    Kommentar

                    • Belgarath
                      Användare
                      • February 2005
                      • 584

                      #25
                      Sitter och blir småsugen på att testa att starta upp ett "Tanga" kar..det var Cutekids skitfina Maswa "Red Stripe" som fick mig att tända på ideén (plus tantens tjat om snäcklekare). Så när jag fått ihop mitt läckande kar kanske jag testar, vem vet. Såg även en bild från Cutekids digra samling på en annan sandlekare som oxå är jäkligt fin, Melanostigman. Så för att återknyta till tråden här undrar jag vilken sort av Callochromisen som rekommenderas och till vilken sorts snäcklekare...kan man ha ytterligare någon art i ett 310 kar (typ Furcifern eller liknande), vill inte gärna ha för aggressiva arter ska jag kanske oxå säga..vill i så fall "mjukstarta", och sist men inte minst är det svårt att hitta dom här nere i Skåneland och är dom dyra? Och höll på att glömma...är det bara räkmix som gäller för dessa ciklider eller går det att muta dom med annat foder oxå.

                      Innan alla hoppar på mig om att det säkert står (om inte i denna tråd så i andra) hoppas jag att ni har överseende med att jag är en lat jäkel .

                      Kommentar

                      • imported_n/a
                        Användare
                        • November 2004
                        • 572

                        #26
                        Verkar i mitt tycke som att du har för litet kar,men men....Du kanske kan få det att funka?Nä...du har för litet kar(spontant).(vem har inte det,alla arter)[]

                        Kommentar

                        • olaJ
                          Användare
                          • August 2003
                          • 584

                          #27
                          Det finns en del att få tag på Belgarath....bara man vet vem man skall fråga "Blink, Blink" :-) och det funkar oftast bra med både mysis och fryst artemia eller cyclops.
                          "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

                          Kommentar

                          • Belgarath
                            Användare
                            • February 2005
                            • 584

                            #28
                            Hmmm..hutti anser att min balja är för liten (det var trist ), medans ola säger att det kan gå att få tag på vissa interessanta arter...hur göra nu. Får ju såklart hålla med hutti om att mitt lediga kar inte är värst stort men jag fick ju jämka med tanten (och möblerna haha) och tycker som den lekman jag är vad det gäller Tangaynikaciklider att någon eller några arter borde det väl ändå gå att ha i ett 310. Kan ju säga att jag inte är helt fast i de jag nämde i mitt andra inlägg, andra förslag på fisk är oxå välkomna.

                            Men ska hålla ditt "blink blink" i minnet ola om jag bestämmer mig för att testa .

                            Kommentar

                            • Steen.kok
                              Användare
                              • January 2005
                              • 12

                              #29
                              Hej Magnus

                              Du burde ikke få nogen problemer med at have Leptosoma og sandsild gående i en 375L. og med hensyn til hvad du bør have sammen så skal du sætte nogle af de lidt hårdførte arter sammen spec. hvis du ikke har holdt sandsild før. Her ville freks. spilopterus - melanogenys være en god start da den ene bruger bunden og den anden lidt højere i akvariet. Det med Macrops vil jeg ikke anbefale, da de med tiden vil være så dominerende at de vil styre akvariet, men det er bestemt en smuk fisk dog ikke sammen med andre sandsild efter min mening og erfarring.

                              Du kan ogsåfå lidt inspiration på min side www.tanganyika-akvariet.dk

                              MVH. Steen

                              Kommentar

                              • tropfrog
                                Användare
                                • July 2003
                                • 1834

                                #30
                                citat:spilopterus - melanogenys
                                Mycket interesant blandning. Den verkar ju kanon!! Vad tycker ni andra?
                                MVH
                                Magnus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...