sandciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tropfrog
    Användare
    • July 2003
    • 1834

    sandciklider

    Hej
    Jag har på sistonde fått upp ögonen för alla dom roliga sandcikliderna i tanganyikasjön. Jag hade tänkt mig att skaffa några och stoppa i ett 375kar. Till detta så skulle jag vilja ha lite tips på kombinationer. I karet kommer förutom sandciklider finnas ett stort stim leptosomer. Planen är att försöka hitta två olika sandciklider som kan fylla upp bottnen. Jag vet att tillgången är väldigt begränsad på dessa djur så jag ser gärna tips på arter i kombination med vart jag kan hitta dom.

    Som det är idag kan jag köpa:
    xenotilapia spilopterus mabilibili
    callacromis pleurospillus "flametop rainbow"
    callacromis macrops "red eye black" utinta bay
    Xenotilapia sp. Green flourescent
    Enantiopus Melanogenys Utinta

    Har ni några förslag på kombination av några av ovanstående arter? Eller några andra förslag på möjliga kandidater i karet? Jag har redan uteslutit dom större sandlekarna såsom fursifer och O ventralis.

    MVH
    Magnus
  • jan olof
    Användare
    • December 2002
    • 254

    #2
    Du kan nog utesluta melanogenus också Hannarna blir ca 20cm det blir nog lite trångt, för att man ska flera hannar så att dom färgar.mvh Janne
    malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

    Kommentar

    • olaJ
      Användare
      • August 2003
      • 584

      #3
      Du skall nog utesluta dina macrops också, jag har dom VF och hanarna är säkert uppåt 12-13 cm, och ARGA, dom jagar varandra friskt kan jag lova, har dom i en 600-liters balja.
      "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

      Kommentar

      • Cutekid
        Användare
        • January 2003
        • 3368

        #4
        Jag har hållit både Callochromis pleurospilus "kigoma" och red stripe "Maswa" med X.flavipinnis. "Kigoman" 5+7 gick med 2 par X.flavipinnis "Mpimbwe" och en grupp troffar i ett 375 liters och bägge lekte friskt. "Maswan" 5+5 höll jag med ett par X.flavipinnis "Mpimbwe" och 3+4 C. leptosoma "utinta" i ett 325 liters. Underbara fiskar och mkt intressanta. Lägger med en länk på en bild som jag har tagit på en av mina red stripe "Maswa"



        Mvh
        Carl

        Besök petrochromis.com´s forum:

        http://petrochromis.com/phpbb3/

        Kommentar

        • Robin
          Användare
          • January 2003
          • 4526

          #5
          Jag har Callochromis Melanostigma i ett 150 liters för uppväxt och planerar att ha dem i ett 450 sen när de blir större. Riktigt snygga fiskar som blir lite större 15 cm är väl max om jag inte sett fel. Men det kommer ju ta ett par år.
          Mvh
          Robin

          Kommentar

          • Belgarath
            Användare
            • February 2005
            • 584

            #6
            Nu får jag tanten på halsen..hon är sugen på ett litet kar i köket med snäcklekare..får hon syn på din kanonbild cutekid är det kört direkt

            Kommentar

            • tropfrog
              Användare
              • July 2003
              • 1834

              #7
              Är det någon som har erfarenhet av xenotilapia spilopterus? Kan man ha den med c.p red stripe maswa?

              Istället för att ha två sorters sandciklider skulle jag kanske kunna ha någon lugnare snäcklekare? Vilka skulle kunna dela kar med de två ovan nämnda? Telmatocromis temporalis "shell"?
              MVH
              Magnus

              Kommentar

              • lotta
                Användare
                • February 2003
                • 80

                #8
                citat: Är det någon som har erfarenhet av xenotilapia spilopterus? Kan man ha den med c.p red stripe maswa?

                jag tror absolut att du kommer få problem då pleurospilusen har ett mkt vassare humör,
                dom är som taxar,små o arga
                När man tror att man kan allt, så slutar man att lära sig!

                Kommentar

                • Belgarath
                  Användare
                  • February 2005
                  • 584

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av Belgarath

                  Nu får jag tanten på halsen..hon är sugen på ett litet kar i köket med snäcklekare..får hon syn på din kanonbild cutekid är det kört direkt
                  Där ser man vad jag vet om snäcklekare i allmänhet och Tanganyikaciklider i synnerhet...[]. Ojojojojoj vad jag var ute och cyklade då . Glöm ovanstående kommentarer helt tack, Jag återkommer till snäcklekarna när jag läst på lite bättre.

                  Kommentar

                  • stahl_mikael
                    Användare
                    • January 2004
                    • 114

                    #10
                    hehe tropfrog du kunde inte hålla dig med ditt lilla tanganiyka kar?

                    Kommentar

                    • Cutekid
                      Användare
                      • January 2003
                      • 3368

                      #11
                      Jag tror nog att det skulle gå fint att hålla dessa tillsammans. Personligen har jag aldrig upplevt plerrar som aggressiva och spilopterusen kan vara jäkligt kaxig den med.
                      Carl

                      Besök petrochromis.com´s forum:

                      http://petrochromis.com/phpbb3/

                      Kommentar

                      • lotta
                        Användare
                        • February 2003
                        • 80

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av Cutekid

                        Jag tror nog att det skulle gå fint att hålla dessa tillsammans. Personligen har jag aldrig upplevt plerrar som aggressiva och spilopterusen kan vara jäkligt kaxig den med.
                        men jag har testat kombinationen i ett 2 meterskar.
                        det funkade mindre bra.
                        jag har även testat att hålla pleurospilusen med enatiopus sp.kilesa utan framgång det oxo, så nu får pleurospilusarna gå med O. boops istället, det är ett bra sällskap ( hoppas jag iaf)
                        När man tror att man kan allt, så slutar man att lära sig!

                        Kommentar

                        • tropfrog
                          Användare
                          • July 2003
                          • 1834

                          #13
                          citat:hehe tropfrog du kunde inte hålla dig med ditt lilla tanganiyka kar?
                          Det har varit lite problematiskt, då vi skall flytta till mindre lägenhet. Men genom tuffa förhandlingar har jag nu fått ta med mig mitt större kar, men det har kostat en hel del.

                          Som vanligt så är det helt olika svar när det gäller tanganyika. Plerosar är snälla...Plerusar är stygga
                          spilopterus är snälla......spilopterus är tuffa.

                          Jag väljer att lyssna på dom som har erfarenhet av den kombinationen. En säljare av arten jag har varit i kontakt med säger detsamma.

                          Då fortsätter vi då......Vilken annan sandciklid skulle jag kunna ha tillsammans med callacromis plurospillus?

                          Cutekids förslag med C pleurospillus och X flavipinnis låter lockande, kan någon annan kommentera den blandningen?

                          Eller skall jag glömma två arter av sandciklider och kompletera med någon snällare snäcklekare? Förslag?
                          MVH
                          Magnus

                          Kommentar

                          • Robin
                            Användare
                            • January 2003
                            • 4526

                            #14
                            Jag tycker defenitivt du ska testa 2 sandisar, en callochromis och en xeno... och säga till mig vad om det funkar sen.
                            Mvh
                            Robin

                            Kommentar

                            • lotta
                              Användare
                              • February 2003
                              • 80

                              #15
                              ´citat:
                              Vilken annan sandciklid skulle jag kunna ha tillsammans med callacromis plurospillus?

                              saken är att man kan säkert ha allt, men det är väl tanken att du ska ha fiskar som kommer till sin rätt, vissa fiskar orkar inte dominera när det finns en pleurospilushane i karet.
                              jag vet inte ens om jag tycker att dina cyprichromis är ett bra sällskap till callochromis :/
                              jag skulle nog iaf valt en lugn o fin xeno lr enatiopus som alltids är på botten som sällskap till cyprisarna e sedan vara nöjd.
                              Detta lägger jag till grund på egen erfarenhet, då jag haft 3 sorters macrops o 2 sorters pleurospilus, callochromis är arg, om jag får bestämma
                              så välj en sardin o en sandciklid, det är mitt bud
                              När man tror att man kan allt, så slutar man att lära sig!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...