Ni som har sett lek och haft lek, har ni haft ett par i akvariet eller är det en grupp där ett par leker eller leker allihopa tillsammans? Hur stort akvarium tror ni man skulle behöva ha för att prova att ha dom ensamma för att se om man kan få till någon lek?
könsskillnad petricola
Kollaps
X
-
-
Jag har bara 3 st (1+2) i ett kar på 900-liter, när dom leker brukar alla tre vara inblandade samtidigt. De yngel som jag fått gör att jag nu har petricola i fler kar. Som lekakvarium tror jag att ett kar på ca 200-liter räcker och gärna med en grupp på 7-8 malar.Kommentar
-
Simontorp hade gissningsvis ett kar på ca 200 liter räknade aldrig fiskarna men där var nog en 8st individer vilken könsfördelning har jag ingen aning om men yngel var där 100-tals nog till och med 1000tals så nog funkade det.1*540L 4*375L 1*345L 2*210L 1*160L 2*98L 2*45L Malawi Tanganika
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712Kommentar
-
Patrik!
Hur är det med dina "petricola", har du fått någon lek ännu? Eller är det så att du kanske har två olika arter och har läst i en 25år gammal upplaga av akvarietsatlas? Dina argument om priset borde väl gå att hänföra till att petricola helt enkelt är svårare att fånga bla pga djupet de lever på.
Väntar med enorm spänning på svar....
(Obs! har snott Christers namn här på jobbet, skäll inte på honom..)
Thomasjag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
Här ser jag med belåtenhet på att trådjäveln försvinner bortom all glömska . Och vad händer då ! Duuuu föder den igen ! Tackar för det Thomas(en spark i röven blir belöningen) -Mr.Fish-Kommentar
-
Jag måste göra er alla besvikna med att ni inte har S.Petricola,om
de inte enbart "Gök-leker". Det finns en bl.a. en S.Multipunktatus -variant ,som ofta förväxlas med S.Petricolan
Oj,Oj..Vilken feedback Ok ! Mina herrar.. Först börja att tänka logiskt(jag sa bl.a. Multipunctatus..)Om någon har fått lek utan
"cuckoo"-metod, så är det snarare Multipunctatusen,som "spökar"
Intressant...Micke ! ta en titt i Aquarium Atlas. Det står där att
Petricolan inte blir längre än 11cm ! Mina är inte mycket större och är identiska med fotot där.
Jag läste tydligen för snabbt,-tyckte att det stod tvärtom.Men jag har läst(det står så im min littratur också) -presis som Ozric säger- att även Multipunctatusen inte blir större.
Jag skrev just till Micke och påpekade en slående likhet. Förutom att
"våra" är större och Göklekande. Skiljer de sig även på följande sätt : Ryggfenan är högre, Stjärtfenan känns också spetsigare och högre.
Här ser jag med belåtenhet på att trådjäveln försvinner bortom all glömska . Och vad händer då ! Duuuu föder den igen ! Tackar för det Thomas(en spark i röven blir belöningen) -Mr.Fish-
Jaha vad kan vi lära oss av detta(bland det roligaste som har hänt på två veckor STOR I KORKEN LITEN PÅ JORDEN
kom igen patrik
Vänligen
Christer
(ps du kan väl berätta om kameran Patrik)
jag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
-
Förklaring : Jag fattade snabbt att det jag sagt inte var vedertaget !
Varför jag yppade påståendet vet Micke (han är denna helg i Tyskland)
Till er andra : Hutti / Mcoist/Mikro /Cutecid/ -Ni hade rätt -jag fel!
Är vi alla överens om att detta kostar mej en stjärna,av de tusen jag redan har, i straff???[8]Kommentar
-
Tja!
Jag har väl inte sagt att du har fel? Det kan mycket väl vara som du säger men jag har svårt att tro det bara.
No hard felings från min sida.
Ha en fortsatt goo kväll.
MvhKommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av Cutekid
Tja!
Jag har väl inte sagt att du har fel? Det kan mycket väl vara som du säger men jag har svårt att tro det bara.
No hard felings från min sida.
Ha en fortsatt goo kväll.
Mvh
-Åter betalas "on demand" Hälsn. Mr.Fish-Kommentar
-
Väntar med spänning på fortsättningen med Patriks malar...
Kommer dom att leka snart? Har han tagit reda på vilka arter det är?
Spänningen är som man säger oliiidlig!
(Internskämt...)
ThomasKommentar
-
Galaxias, har ditt anvandarnamn nagot med Galaxiiderna och slaktet Galaxias att gora? Dessa tuffa firrar skulle jag ju valdigt garna ha i akvarium.
Galaxiidae: http://www.fishbase.se/Summary/FamilySummary.cfm?ID=79 Galaxias: http://www.fishbase.se/NomenClature/...SearchList.cfmMed vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Ledsen att göra dig besviken men det syftar mest på Tatia galaxias den lilla malen från sydamerika. Har en märklig fascination av konstiga små malar som ingen annan har eller tycker om. Mina små knattar leker som dårar varje vecka
Det har även anknytning till Leporacanthicus galaxias + att det låter bra...
mvh
ThomasKommentar
Kommentar